Punch-Out!! Review

maandag, 01 juni 2009 om 14:00
Nintendo had al op haar 8-bit console een geweldige titel met Punch-Out! De speler kroop in de huid van Little Mac en moest zijn weg naar de top knokken. Na 15 jaar is Little Mac terug en hij gaat opnieuw voor de titel, maar is hij niet te lang uit de ring geweest om zijn roem te kunnen redden?
Lang geleden
Mensen die al wat langer gamen zullen de titel ongetwijfeld wel eens voorbij hebben zien komen. Punch-Out!! is een game die ooit in de arcadehallen begon, voor het laatst gezien is op de SNES en daarna ruim 15 jaar onder het stof verdween. Little Mac heeft sindsdien alleen nog maar een gastrol gehad in Super Smash Bros. Brawl, maar in een eigen game was hij niet meer te zien. Nintendo heeft de titel nu eindelijk onder zijn laag stof vandaan getrokken en nieuw leven in de franchise geblazen. Het is dus tijd voor een stukje nostalgie in de vorm van Punch-Out!!
Punch-Out!! Screenshot 100409 Punch-Out!! Screenshot 113622 Punch-Out!! Screenshot 113658
Deze nostalgie is op te merken aan een aantal dingen. Allereerst kruipt de speler natuurlijk weer in de huid van Little Mac, een opkomende bokslegende in de World Video Boxing Association (WVBA), die in de originele delen van de game op de NES ook in de ring stapte. Daarnaast moet Little Mac het in de ring opnemen tegen een groot aantal oude bekenden. Nintendo heeft namelijk een aantal boksers uit de voorgaande Punch-Out!! delen ook weer in deze game terug laten komen.
Oude bekenden
De speler zal in de carrièremodus op weg gaan naar de wereldtitel en hier een dertiental overdreven neergezette boksers tegenkomen die in een drietal verschillende klassen hun eigen land vertegenwoordigen. Zo zal hij bijvoorbeeld de Spaanse Flamencodanser en romanticus Don Flamenco tegenkomen die geheel in flamencostijl bokst. Andere bekenden zijn de Russische reus Soda Popinski die zijn kracht uit flesjes frisdrank haalt en de Duitse Von Kaiser die stiekem een angsthaas is. Deze boksers worden allemaal door middel van een eigen intro aangekondigd, wat niet meer dan een aantal plaatjes is, maar wel steeds een erg leuke karikatuur levert van het desbetreffende land en personage.
De personages in Punch-Out!! Zijn dan ook allemaal op een grappige manier vormgegeven. Ze bestaan uit een kruising van een comic stijl met cell-shading en passen geheel in de sfeer van de game. Ook de kleding van de personages past mooi bij hun afkomst. Von Kaiser heeft bijvoorbeeld een donkergroene broek aan en Don Flamenco heeft een toepasselijke flamencobroek aan en een roosje in zijn mond, terwijl Little Mac in een typisch boksbroekje staat te vechten.
Punch-Out!! Screenshot 113575 Punch-Out!! Screenshot 68299 Punch-Out!! Screenshot 113661
De personages spreken dan ook ieder hun eigen taal en hebben zelfs hun eigen tune, welke al deels bekend zijn uit de oude Punch-Out!! games, maar toch dusdaning omgetoverd dat ze ook weer bij deze nieuwe game passen. Het feit dat de boksers hun eigen taal spreken is erg origineel te noemen, maar jammer genoeg wordt er bijna niets in de game ondertiteld. Hierdoor weten we soms niet wat de tegenstander zegt, maar uiteindelijk maakt dit niet erg veel uit voor het gevecht zelf.
Antieke gameplay in een nieuw jasje
Punch-Out!! Heeft altijd uit ontwijken en slaan bestaan. Dit element is dan ook niet veranderd in dit nieuwe deel. De speler heeft eenvoudige slagen met links of rechts en een aantal mogelijkheden om slagen van de tegenstander te ontwijken. Dit zijn achtereenvolgens links en rechts ontwijken en bukken.
Deze slagen kunnen op verschillende manieren uitgedeeld worden. De speler kan er namelijk voor kiezen om de game alleen met de WiiMote te spelen, waarbij de 1 en 2 toetsen dan respectievelijk de linkse en de rechtse hand van Little Mac zijn. De D-pad is dan voor het ontwijken en afweren van de slagen. De game kan daarentegen ook met de WiiMote en de nunchuk tegelijkertijd gespeeld worden. De WiiMote dient dan voor de linkerhand en de nunchuk natuurlijk voor de rechterhand van Little Mac. Als de speler over een Balance Board beschikt kan deze ook gebruikt worden om te bukken. Dit biedt een heleboel mogelijkheden en verlengt de gameplay van Punch-Out!! aardig.
Punch-Out!! Screenshot 113649 Punch-Out!! Screenshot 113542 Punch-Out!! Screenshot 113615
Om het makkelijk te houden kan de speler bijvoorbeeld eerst met de WiiMote alleen spelen en achteraf om het wat spannender te maken overstappen op de WiiMote in combinatie met de nunchuk en eventueel het Balance Board.
Hit en run, baby!
Door deze eenvoudige controls lijkt Punch-Out!! misschien een erg simpele game, maar het is een moeilijkere game dan men op het eerste oog zou zeggen. Iedere tegenstander heeft namelijk een aantal verschillende bewegingen die de speler moet zien te ontdekken. Deze bewegingen variëren van een rechtse directe tot een wat moeilijker in te schatten en vaak onverwacht snelle uithaal. Er zal dan ook meer dan genoeg afgeweerd en ontweken moeten worden om heelhuids door een ronde te komen.
Gelukkig is de game in het begin wel toegankelijk genoeg voor de minder ervaren gamer, maar de moeilijkheidsgraad zal wel al snel oplopen. De gevechten worden op een bepaald moment ook meer een soort puzzels, waarbij de speler alleen nog maar bezig is om het gedrag van zijn tegenstander te bestuderen.
Little Mac wordt echter bijgestaan door zijn coach, Doc 'Coach' Louis, die hem voorziet van een aantal handige tips over de vijand. Jammer genoeg gebeurt dit pas na de eerste ronde waar soms de nodige klappen al vallen. De speler moet dan ook opletten dat hij in een ronde niet drie keer tegen de mat geslagen wordt, want dit resulteert in een Technishe Knock Out (TKO). In dit geval eindigt het gevecht en moet de speler de tegenstander weer opnieuw uitdagen voor een gevecht.
Boksen, boksen en boksen
In de carrièremodus gaat de speler voor de wereldtitel, waar hij dus in totaal dertien boksers in drie verschillende klassen tegen de mat moet werken. Aan het einde van een klasse zal de huidige kampioen uitgeschakeld moeten worden, maar de speler kan er, als hij even genoeg van zijn carrièregevechten heeft, ook voor kiezen om het in de versus modus tegen een vriend of vriendin op te nemen. Hierbij zullen beide spelers de ring betreden als Little Mac, maar dit is jammer genoeg alleen offline mogelijk. Een online modus biedt Punch-Out!!niet, maar dit is niet echt een gemis bij deze game.
Naast de Versus modus heeft Punch-Out!! nog een Exhibition modus, waarbij steeds een aantal opdrachten tijdens de gevechten uitgevoerd moeten worden, zoals het winnen zonder te ontwijken of de tegenstander zien te vloeren binnen een bepaalde tijd. In deze modus neemt de speler het wel steeds maar tegen één tegenstander op.
Little Mac is back!
Ondanks de korte duur van de carrièremodus en de weinige andere modi in deze game, is Punch-Out!! een erg leuke game. Het spel is makkelijk onder de knie te krijgen en oogt ook nog eens leuk. De vele hilarische momenten in de game zorgen er dan ook voor dat deze regelmatig in de CD-lade van de Wii te vinden zal zijn. Het is een beetje jammer dat de woorden van de tegenstanders niet ondertiteld zijn en dat de game geen online mogelijkheden heeft, maar toch is Punch-Out!! na 15 jaar afwezigheid weer helemaal terug.
Cijfer: 8.2