Forza Horizon 5 Review - Lang leve Mexico

zaterdag, 20 november 2021 om 17:00
forza horizon 5f1635864043
De koffers zijn gepakt en de bestemming is bekend. Forza Horizon 5 reist af naar Mexico, om daar de wegen onveilig te maken. Of ook jij het Horizon festival achterna moet reizen, lees je in deze Forza Horizon 5 review!
Forza Horizon is ooit begonnen als spin-off van de Forza Motorsport series. In 2012 konden we voor het eerst in Forza Horizon vrij over allerlei openbare wegen rijden in plaats van op het circuit. Sinds het eerste deel is de serie alsmaar gegroeid. Tegenwoordig zou je bijna kunnen stellen dat Forza Horizon populairder is dan de Forza Motorsport serie. Dat komt ook doordat de game redelijk laagdrempelig is. Je hoeft niet per se een enorme raceliefhebber te zijn om van Forza Horizon te kunnen genieten.
2021 11 4 forza horizon 5 10f1635933065

Van woestijn tot jungle

In Forza Horizon 5 laten we Engeland achter ons en mogen we Mexico verkennen. Dat is een welkome verandering, want Mexico is een prachtlocatie voor de serie. Forza Horizon 4 kreeg de kritiek dat de wegen veel op elkaar leken en er weinig variatie in het landschap zat. Die kritiek heeft ontwikkelaar Playground Games aangepakt om in Forza Horizon 5 hun grootste, meest diverse map tot nu toe neer te zetten.
Mexico bevat meer dan 500 wegen in een visueel prachtig en enorm gevarieerd landschap. Zo kun je races hebben over verharde wegen slingerend in bergen, tot over een grote snelweg aan toe. Zandliefhebbers kunnen hun hart ophalen langs de kust, waar er genoeg duinen liggen met onverharde wegen om je een echte rallycoureur te voelen. Verder is er een gaaf junglegebied waar smalle wegen, rivieren met water en een hoop bomen voor grote uitdagingen zorgen. Als dat nog niet extreem genoeg is, dan is er ook nog een inactieve vulkaan om overheen te racen.
De verschillende locaties worden daarnaast ook op een slimme manier geïntroduceerd. Na de spectaculaire introductie krijg je als speler zelf de controle over wat je eerst wil ontdekken. Per level kun je een expeditie naar keuze vrijspelen. Deze expedities brengen over de top actie, waar je in een brute wagen plaats mag nemen en aan de hand van een van de personages in de game wordt geleid naar speciale evenementen. Tijdens deze evenementen krijg je echt het gevoel alsof je op ontdekkingstocht bent door Mexico en ze zijn daarom ook een prettige toevoeging aan de Horizon-formule.
2021 11 4 forza horizon 5 09f1635933302

Een eigen stem

Verder krijg je als speler ook het gevoel dat je actief bij de actie wordt betrokken. Ditmaal heeft het speelbare personage een stem en reageert hij/zij/het op de opmerkingen van de andere personages. Vooral gedurende expedities en andere speciale evenementen zorgt dit ervoor dat er echte dialogen ontstaan. Deze dialogen maken de ervaring meer levendig en zijn hierdoor ook erg welkom.
Het is alleen jammer dat de gesprekken vaak tenenkrommend cliché zijn. Veel personages worden gekarakteriseerd en zijn erg eendimensionaal in hun gesprekken. Ook in hun gebruik van humor wordt de plank vaak misgeslagen. Hier moet Forza Horizon 5 zichzelf voor toekomstige verhaallijnen of expedities in verbeteren.
2021 11 4 forza horizon 5 08f1635933203

Map vol activiteiten

Elk van de expedities in de game zorgt ervoor dat je nieuwe content ontgrendeld, waarmee je aan de slag kunt. De bekende categorieën races, van wegraces tot crosscountry, zijn weer van de partij. Tel daar de actievolle showcase evenementen bij op en dan krijg je een bijna eindeloze reeks aan evenementen. Binnen de kortste keren staat heel je map vol met activiteiten.
Dat zorgt ervoor dat je altijd wel iets te doen hebt. Deze berg aan speelplezier wordt verder versterkt door de mogelijkheid om eigen races of varianten te creëren met blueprints. Daardoor kan Forza Horizon 5 qua content in principe eindeloos blijven. Als je wil, hoef je nooit twee keer dezelfde race te doen. Hierdoor blijft de game zelfs na tientallen uren spelen fris aanvoelen.
Ook eindeloos is de keuze uit voertuigen. Dat zijn we natuurlijk gewend van de Forza Horizon serie. Forza Horizon 5 kent een enorm wagenpark om uit te kiezen. Zo zien we bekende wagens uit de vorige games terugkeren, inclusief een hoop nieuwe bolides zoals de Mercedes-AMG One. Met meer dan 500 verschillende voertuigen, die je ook naar hartenlust kunt aanpassen, raak je eigenlijk nooit uitgekeken op je virtuele garage.
Een nieuwe toevoeging aan voertuigen is dat je kunt zien in hoeverre jouw auto geschikt is voor offroad. Deze statistiek is vooral belangrijk als je Dirt of Crosscountry races doet. Hier is het bezitten van een auto die goed kan omgaan met de verschillende ruige ondergronden het verschil tussen winst of verlies. De offroad-statistiek maakt het kiezen van een juiste afstelling voor die specifieke races een stuk makkelijker.

Vervelende connectieproblemen

Op het moment van schrijven is Forza Horizon 5 iets meer dan één week speelbaar voor iedereen. In deze eerste week is Forza Horizon 5 erg geplaagd met connectieproblemen. Zo was het bijna onmogelijk om een race op te zetten met vrienden, aangezien de game constant anderen uit de lobby gooide.
Verder zorgen deze connectieproblemen ook voor minder verkeer op de weg, skill-points die niet worden opgeslagen en meer. Ook de Horizon Arcade, wat de vervanger is van Horizon Live uit Forza Horizon 4, valt daardoor een beetje in het water. De connectieproblemen zorgden er namelijk voor dat je altijd in je eentje de challenges daar moet zien te voltooien. Het is te hopen dat deze connectieproblemen snel worden opgelost, zodat ook deze elementen van de game in de toekomst werken zoals ze zouden moeten.
2021 11 4 forza horizon 5 02f1635933024

Forza Horizon 5 Review – Eindeloos speelplezier

Forza Horizon 5 biedt de bekende actie die we gewend zijn van de serie, maar dan beter dan ooit. Mexico is de tofste, meest gevarieerde locatie in Forza Horizon tot nu toe en het zal niet snel vervelen om daar doorheen te racen. De game biedt genoeg vermaak om je een flinke tijd zoet te houden. In ieder geval minstens tot de volgende Forza Horizon game. Als de vervelende serverproblemen ook snel worden opgelost, staat eigenlijk bijna niets meer in de weg om Forza Horizon 5 de meest succesvolle game uit de serie te maken!