Forza Horizon 3 Review - Scheuren door een beeldschoon Australië

dinsdag, 20 september 2016 om 18:07
In het derde deel van Forza Horizon reis je af naar Australië, om daar het beste Horizon evenement ooit te organiseren. Met een grotere kaart, meer evenementen en meer opties belooft dit de grootste game uit de serie te worden. Maar is het daarmee ook de beste? Je leest het in de Forza Horizon 3 review.
Racegames heb je in alle soorten en maten. Zo zijn er titels waar je de statistieken van jouw favoriete bolide kunt tunen tot je een ons weegt, zodat je die ene bocht op dat bepaalde circuit net iets sneller kunt afronden. Daar tegenover staan de racegames die je anderen van de weg laat rammen en je de meest absurde stunts laat doen. Precies daar tussenin vinden we Forza Horizon 3, een game die je laat zien dat autoracen echt leuk kan zijn.
Forza Horizon 3 review

Een iets minder serieuze ondertoon

De Horizon serie begon natuurlijk als een spin-off van de bekende Forza Motorsport serie. De serieuze ondertoon van de laatstgenoemde games werd ingewisseld voor een wat speelsere aanpak. De realistische besturing van auto’s werd wat naar beneden aangescherpt, waardoor een mooie combinatie tussen realisme en arcade ontstond.
Die soepelere speelstijl werd gecombineerd met een groot race-evenement gehouden in het Amerikaanse Colorado. Jij als speler was een van de deelnemers, en al kruisend door de open wereld van de game kon je deelnemen aan tal van activiteiten, en dat met een grote verscheidenheid aan auto’s.
Forza Horizon 3 review

Evolutie, geen revolutie

Anno 2016 zijn we aanbeland bij deeltje drie van Forza Horizon, en de serie heeft zeker een evolutie meegemaakt. Colorado is ingeleverd voor het diverse Australische landschap, en dit keer ben je geen deelnemer meer. Nee, dit keer ben je zelf de baas van het Horizon Festival, en moet je er samen met jouw team voor zorgen dat het festival ook deze keer weer op de kaart staat.
Dat doe je door natuurlijk mee te doen in de vele evenementen die er te vinden zijn in Forza Horizon 3. Bij het voltooien van een race of event krijg je als speler namelijk drie soorten beloningen. Zo krijg je credits die je kunt spenderen aan nieuwe bolides en upgrades, je krijgt XP om in level te stijgen, maar de belangrijkste beloning zijn de fans die je vergaart tijdens jouw avontuur.
Forza Horizon 3 review

Hoe meer zielen hoe meer vreugd

Die fans zorgen er namelijk voor dat de populariteitsmeter van het Horizon festival stijgt, en zodoende kun je het festival steeds verder uitbreiden. Zo kun je nieuwe locaties uitzoeken, en huidige locaties uitbreiden voor nieuwe races. Op deze manier speel je constant nieuwe content vrij, waardoor Forza Horizon 3 ook na langere tijd vers aan blijft voelen. Je hebt zelf de keuze waar je jouw festival wil uitbreiden, en zodoende kan jouw speelervaring weer heel anders verlopen dan andere racers.
Die vrijheid is ook terug te vinden in de evenementen zelf. In Forza Horizon 3 is het namelijk mogelijk om vooraf ingestelde races een beetje naar eigen hand aan te passen. Horizon Blueprint heet deze functie, en hierbij moet je denken aan het soort auto dat gebruikt dient te worden, wat voor weersomstandigheden zich voordoen tijdens de race en hoeveel rondes er gereden worden.
Forza Horizon 3 review

Maak jouw eigen evenement

Die ontworpen events geef je vervolgens een naam en kun je delen met de rest van de community. Zodoende kun je dus ook andermans races met een druk op de knop oppakken, wat ervoor zorgt dat elke race weer op een heleboel verschillende manieren gespeeld kan worden. Toch wordt de ultieme stap, het ontwerpen van jouw eigen circuits, nog niet genomen.
Gelukkig heeft ontwikkelaar Playground de digitale wereld van Australië zo vol gepropt met activiteiten, dat het lastig wordt om je snel te vervelen in Forza Horizon 3. Van reguliere races tot driftzones en stuntschansen, je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het in de game vinden. Forza Horizon 3 laat daarmee zien dat het plezier op nummer één staat tijdens het spelen.
Forza Horizon 3 review

Tune auto's naar eigen smaak

En die diversiteit aan content wordt doorgetrokken in de lijst met auto’s en wat je daarmee kunt doen. Met een lijst van meer dan 350 bolides is de keuze reuze, van razendsnelle Lamborghini’s tot de nieuw geïntroduceerde buggy’s. Er is voor elk wat wils. Forza Horizon 3 geeft tevens meer customization-opties, waardoor zowel de lak van de auto alsmede de prestaties naar wens kunnen worden aangepast.
Heb je auto’s die je niet gebruikt, dan kun je deze altijd nog proberen te verkopen via het in-game veilinghuis die na jaren van afwezigheid weer in de serie gestopt zit. Hier kun je eigen materiaal verkopen aan de hoogste bieder, maar ook zelf nieuwe aanwinsten kopen van andere spelers, zoals auto’s en ontwerpen voor op diezelfde auto’s.
Forza Horizon 3 review

Australië ziet er beeldschoon uit

Van het grote plaatje tot de kleine details, je merkt direct dat er een hoop bloed, zweet en tranen in Forza Horizon 3 zit gestopt. Daarbij heeft de prachtige wereld nog een speciale vermelding verdiend. Zonder enige laadtijd kun je rondscheuren door Playgrounds versie van Australië en waar je ook rijdt, de game weet je te allen tijde te overtuigen met zijn prachtige visuals. En ook de diversiteit in de landschappen weet te imponeren, van woestijnen tot dichtbegroeide jungles. Of je zandvlaktes aan het verkennen bent of de stad onveilig maakt, de game oogt te allen tijde prachtig.
En heb je geen zin om die landschappen in je eentje te verkennen, dan kun je dat ook in co-op doen met andere spelers. De gehele campagne van Forza Horizon 3 is namelijk samen met anderen te voltooien, en uiteraard wordt je progressie tijdens zo’n online sessie meegenomen naar jouw eigen voortgang. Maar ook de traditionele multiplayer is gewoon aanwezig, waarbij je online de gekste capriolen uit kunt halen met de vetste bolides.
Forza Horizon 3 review

Forza Horizon 3 Review - Vermaak van de bovenste plank

Toegegeven, erg origineel voelt de game niet aan. Dit door het feit dat deel twee al ijzersterk was, en je moeilijk van de succesformule kunt afwijken. Gelukkig heb je tijdens het spelen nooit het gevoel dat je hetzelfde al een keer eerder hebt gespeeld. Forza Horizon 3 voelt completer aan dan ooit tevoren. De wereld is nog groter, er is nog meer te doen, en dit keer kun je alles samen ervaren met jouw vrienden.
Australië steelt echter de show en laat zien dat je ook Down Under prima kunt racen. Grafisch is Forza Horizon 3 dan ook enorm prachtig, met landschappen waarbij je je vingers kunt aflikken. Forza Horizon 3 is daarmee het meest complete deel uit de serie, en iedereen die racegames een warm hart toedraagt moet deze titel op zijn minst een keer gespeeld hebben.