Forgotten Girls Review (DVD) - Het geld niet waard

zondag, 03 mei 2015 om 15:00
De Fransen zijn prima in staat om degelijke crimeseries te maken. Zo namen we laatst al The Passenger onder de loep, nu bespreken we Forgotten Girls. Wederom een serie die bestaat uit 6 afleveringen. De bevindingen lees je in deze Forgotten Girls review.
In Forgotten Girls draait het om het vinden van een seriemoordenaar. Er verdwijnen al jarenlang geheel mysterieus zomaar jonge meisjes, maar van de dader ontbreekt ieder spoor. Dit frustreert de politieluitenant Janvier (Jacques Gamblin) enorm.
In 15 jaar tijd zijn er 6 jonge meisjes verdwenen, waarschijnlijk vermoord. Al zijn de lichamen nooit gevonden. Hoe kan het dat de dader nooit een spoor heeft achtergelaten. En opeens op een dag, na 15 jaar, verdwijnt er weer een lichaam. De dader lijkt een fout te maken. En Janvier zet alles op alles om de dader te vinden!
Dat is geen gemakkelijke klus, want er zijn mensen die aan het begin van de serie al vrij snel denken de dader gevonden te hebben. Maar natuurlijk niet. Die vent die kletst maar wat. Als kijker weet je dat ook, want meteen de dader in beeld brengen zou geen slimme zet zijn.
Forgotten Girls review screen 12

Slakkentempo

Wat ook niet zo’n slimme zet is, is bepaalde keuzes die de regisseur gemaakt heeft. Forgotten Girls is enorm traag, eigenlijk te traag voor een detectiveserie. Met name in de eerste helft van de serie gebeurt er zo weinig dat je als kijker bijna in slaap valt en denkt dat de serie niet eens de moeite waard is om te kijken.
Totdat de tweede helft aanzienlijk interessanter wordt en je wél blijft doorkijken. Wat wel goed is, is het acteerwerk van Gamblin. De politieagent heeft ze niet altijd op een rijtje, hij gaat te veel in deze zaak op. Hij ziet soms vreemde beelden en ziet bovendien te veel gelijkenissen met zijn dochter bij bepaalde moordzaken. Mede doordat hij zichzelf te veel verliest in de zaak en zijn privéleven niet botert, is hij soms agressief.
Het maakt Janvier een interessant karakter die overtuigend gespeeld wordt door Gamblin. Er valt dus zeker niets aan te merken op dat vlak. Alleen is de serie dus lastig door te komen, zeker in het begin. Niet alles is ook even logisch. Het verhaal en de ontknoping in de laatste minuten zijn aardig bizar. Enerzijds goed en verrassend, anders een te ver van je bed-show.
Forgotten Girls review screen 2

Wachten tot de budgetbak

Een detectiveserie moet soms een legpuzzel zijn, waarbij je als kijker meedenkt. Maar de dader zie je totaal niet aankomen. Sterker nog: die kun je niet eens raden. En daardoor voelt Forgotten Girls niet aan dé topserie waar je uren naar blijft kijken. Wat je bijvoorbeeld wel hebt met True Detective. Een serie waarin dialogen steengoed zijn en spanning vertegenwoordig blijft op elke milliseconde. Zelfs als je in een redelijk vroeg stadium weet wie de dader is, is het kat-en muisspelletje enorm spannend.
Die spanning ontbreekt grotendeels in Forgotten Girls. Het kabbelt wat te veel voort, er wordt niet lekker toegewerkt naar een climax. Kortom, de serie kent een paar positieve punten, maar stelt over het geheel wat teleur. Er zijn betere series voor handen en zelfs als Forgotten Girls in de budgetbak ligt, zou het niet een serie zijn die je meteen mee moet nemen. Helaas.