Football Manager 2020 Review - Tactisch steekspel

zondag, 01 december 2019 om 9:00
fm 2020f1574457905
Met een kladblok en uiterst scherp gesneden potlood naast ons beginnen we ons avontuur in Football Manager 2020. Na een seizoen vol hoogte- en dieptepunten valt er genoeg te vertellen over deze euforische en hectische momenten. Hoe deze virtuele voetbalwereld zich staande houdt, lees je in onze Football Manager 2020 review.
Laten we beginnen met een kleine introductie: Football Manager is een simulatiespel waarbij je de touwtjes in handen hebt van de meneer langs de zijlijn in plaats van die elf op het veld. Aan jou de aangewezen taak om, zonder de mannen op het veld te besturen, jouw club naar de top te leiden.
Nu is de charme van Football Manager niet altijd even leuk voor je sociale leven. Ieder jaar zitten we dagen, al dan niet weken te pieken over het vinden van de juiste formule voor ons team. En wanneer je dan uiteindelijk de succesformule te pakken hebt, wil je alleen maar meer, meer en nog meer. Dat gezegd te hebben, deze charme is in Football Manager weer net zo hevig aanwezig.
football manager 2020 review development centre

Jong geleerd is oud gedaan

Dit jaar zijn er weer een aantal dingen toegevoegd aan de game die het spel nog uitgebreider en realistischer maken. Een irritatiepunt van de voorgaande games was het omgaan met jeugdspelers. Het was heel moeilijk om hun ontwikkeling in te schatten en vaak kwamen ze met een onrealistische contractwens en selectiestatus op de proppen.
Daarom heeft ontwikkelaar Sports Interactive het ontwikkelingscentrum in het leven geroepen. Hier krijg je veel meer informatie over jouw jeugdspelers en dat is heel fijn. Want je krijgt nu veel makkelijker antwoord op vragen die je jezelf stelt bij iedere jeugdspeler. Is hij goed genoeg voor een kans in het eerste? Kan ik hem beter verhuren? Wordt hij beter dan de huidige eerste waarde op zijn positie? En zo gaat de lijst nog wel even door.
En om spelers nog beter te helpen en om ervoor te zorgen dat ze niet met onrealistische klachten naar je toekomen, kun je een visie voor ze opstellen. Dit gaat in z’n werking bij de contractonderhandelingen, waarbij je een vijfjarenplan voor ze kan opstellen. Je zegt bijvoorbeeld dat ze dit jaar een jongeling zijn en volgend jaar een doorbrekend talent. Hiermee komt er een einde aan die vervelende jeugdspelers die na 3 goede wedstrijd zich op hetzelfde niveau als Onze-Lieve-Heer schatten. Eindelijk.
football manager 2020 review clubvisie

Zicht op de toekomst

Maar het zijn niet alleen de jeugdspelers die een visie krijgen voorgelegd, ook jij als man aan de zijlijn moet eraan geloven. Wanneer je de baan aanneemt als manager krijg je eerst een aantal doelen en taken voor op de korte en lange termijn te zien. En in deze virtuele voetbalwereld gelden dezelfde regels als in de echte voetbalwereld; behaal je deze doelen en taken niet? Dan kom je op de schopstoel terecht.
Nu had je in de voorgaande Football Manager games ook een visie en bepaalde punten waar je op beoordeeld werd, maar dit jaar is het veel uitgebreider. Je hebt nu een stuk concreter voor je liggen en dat maakt de game een stuk leuker. Het is hierdoor ook veel makkelijker te bepalen of je het eens bent met de visie en op lange termijn succes wil, of als korte prestatiemanager aan de slag gaat.
Toch zitten er ook een aantal haken en ogen aan deze clubvisie, want het klopt niet altijd vergeleken met de realiteit. Zo zijn wij begonnen met een baan bij ADO Den Haag. Hier viel ons meteen op dat een onderdeel van de visie het spelen van mooi voetbal was, omdat dit bij de clubcultuur hoort van ADO. Nu had dit wel een hele lage prioritering, maar het is niet iets waar de club uit de Hofstad nou bekend om staat. En een paar wedstrijden in het seizoen presteerde we ver boven verwachting, maar was het voetbal niet om aan te zien. Hier werden we echt op afgerekend.
football manager 2020 review toespraak

Herhalend minpunt

Deze twee grote toevoegingen zijn goed uitgewerkt en voegen echt iets toe aan de algehele beleving van het spel. Toch zijn er ook wat punten die al jaren hetzelfde zijn en nog steeds aangepakt moeten worden. Vooral de beleving tijdens de persconferenties en het toespreken van de spelers in de kleedkamer laat te wensen over.
Een klein voorbeeld: met ADO speelde we 1-1 gelijk tegen Ajax, in de Johan Cruijff ArenA. Een prestatie op zich, maar omdat we goed in vorm waren kregen we tijdens de persconferentie na de wedstrijd de meest absurde vragen op ons bordje. Zo stelde een journalist de vraag hoe de spelers reageerde op deze terugslag. Een terugslag? Wat een onzin. We hebben een punt meegenomen uit een onneembare veste. Maar helaas is dit geen antwoord dat je terug kan geven aan de journalist. Je kunt enkel antwoorden geven die met zijn vraag instemmen.
Naast de persconferenties verdient het toespreken van de spelers ook wel een opfrisbeurt. Iedere wedstrijd ben je in de rust bezig met hetzelfde verhaal als de wedstrijd ervoor. Ook na de wedstrijd heb je iedere keer dezelfde antwoorden, waardoor de game na een tijdje enigszins repetitief kan aanvoelen.

Football Manager 2020 Review - een heerlijke game

Al met al is Football Manager 2020 een spel geworden dat net als de voorgaande edities heerlijk wegspeelt. Het toevoegen van een uitgebreid ontwikkelingscentrum en een duidelijke clubvisie zorgt ervoor dat jij als manager de touwtjes veel beter in handen hebt. Het is voor ons genoeg reden om de komende tijd met wallen onder de ogen verder te sleutelen aan onze succesformule als manager.
Ben je fan van simulatiegames als Football Manager? Bekijk dan onze top 5 simulatiegames van 2018.