Fire Emblem Warriors 3DS review - Voor iedereen zonder Switch

donderdag, 09 november 2017 om 17:14
Op de Switch kun je genieten van talloze gevechten met Fire Emblem personages in Fire Emblem Warriors. Deze game is ook te koop voor de 3DS. In onze Fire Emblem Warriors 3DS review lees je of de 3DS versie van de game net zo gaaf is als zijn grote broer op de Switch.
Een aantal jaar geleden kwam Hyrule Warriors uit. Deze mix tussen The Legend of Zelda en Dynasty Warriors was een succes, vooral de versie voor de New 3DS was een hit. Nintendo kondigde later Fire Emblem Warriors voor de Switch aan, een game die dezelfde formule gebruikt maar The Legend of Zelda inruilt voor Fire Emblem. Deze was een groot succes, maar is de versie voor de 3DS dat ook?

Veel van hetzelfde, op een goede manier

Als je de Switchversie van de game al hebt gespeeld zul je niet veel nieuws tegenkomen. Deze versie van Fire Emblem Warriors volgt hetzelfde verhaal als de Switchversie. Er is gelukkig niet geknipt in de vertelling of in het aantal beschikbare personages. Ook zijn de maps grotendeels hetzelfde gebleven. Toch zijn er een aantal verschillen tussen beide versies van de game.
Voor fans van Fire Emblem is het geweldig om al de personages bij elkaar te zien. Het zijn dan ook natuurlijk personages waar je aan gehecht bent geraakt als speler. Maar de game is ook toegankelijk voor iemand die Fire Emblem niet kent. Het zit misschien vol met verwijzingen naar andere games, maar het verhaal is voor iedereen goed te volgen en de hoofdrolspelers zijn nieuw.
Fire Emblem Warriors 3DS review

Er mist maar één dingetje

De gameplay blijft ook grotendeels hetzelfde. De actie in de gevechten loopt vloeiend en totaal niet haperig. De game heeft naast de typische hack-and-slashgameplay van Dynasty Warriors ook een snufje strategie van Fire Emblem meegekregen. Je moet wel al je personages in de gaten houden, want de game zal geen eigen initiatief tonen. Als je niet oplet, doen je personages gewoon niks.
Het grootste verschil in gameplay is dat de co-opmodus ontbreekt in de 3DS versie. Dit is jammer, want de co-opversie in Fire Emblem Warriors voor de Switch was leuk en de 3DS heeft zeker mogelijkheden tot co-op. Dus samen met je vrienden spelen zal helaas niet gaan.
Fire Emblem Warriors 3DS review

Mindere graphics, maar goede performance

De game is visueel minder indrukwekkend. De personages zijn minder gedetailleerd, er missen soms schaduwen en de omgevingen waarin je vecht zijn minder mooi dan op de Switch. Waarschijnlijk zorgt dit er wel voor dat de game goed presteert en vloeiend speelt.
Soms lijkt de game zelfs vloeiender dan op de Switch. Er zijn dan ook geruchten dat Fire Emblem Warriors op de 3DS op 60fps speelt. Van de Switchversie is bekend dat de game op 30fps speelt. Dat verzacht zeker de pijn die de minder goede graphics veroorzaken, als je daar doorheen kunt kijken natuurlijk.
Er is één ding dat jullie moeten weten. Net als Hyrule Warriors Legends, is Fire Emblem Warriors niet te spelen op een oude 3DS of 2DS. Je hebt dus een New Nintendo 3DS of 2DS nodig voor de game. Voor iedereen die al wilde upgraden kan dit net het duwtje in de rug zijn dat ze nodig hebben. Voor anderen is dat misschien wel een reden om de game te laten liggen.
Fire Emblem Warriors 3DS review

Fire Emblem Warriors 3DS review – voor iedereen met een nieuwe 3DS

En dat zou jammer zijn, want Fire Emblem Warriors is een leuke game, ook als je geen fan bent van Fire Emblem. De game mist de moeilijke strategische beslissingen die je moet maken als speler van een reguliere Fire Emblem game en dit maakt Fire Emblem Warriors makkelijker om op te pakken. Al met al is ook de 3DS versie van de game een succes en zeker ook een aanrader voor iedereen die de nieuwe versie van de handheld in bezit heeft.