Final Fantasy XIV Shadowbringers Review - Vol goede moed de duisternis in

woensdag, 24 juli 2019 om 17:16
Yin en Yang. Alles moet in balans zijn. Zo ook in Shadowbringers, de derde uitbreiding voor Final Fantasy XIV. Deze voegt niet zomaar content toe aan de Massive Multiplayer Online Role Playing Game, maar maakt deze toegankelijker dan ooit. In deze Shadowbringers review merken we dat de toevoeging wat gebreken kent, maar toch de concurrenten het nakijken geeft.
Al vanaf de release van het massive multiplayer online role playing game (MMORPG) Final Fantasy XIV: A Realm Reborn verkennen dagelijks duizenden spelers de enorme digitale wereld van Eorzea. De game heeft met het 40 euro kostende Shadowbringers een derde additie gekregen. Deze voert het maximum level op tot 80, voegt nieuwe klassen en rassen toe en pakt verhaal op na de gebeurtenissen uit de eerdere uitbreidingen Stormbreakers en Heavensward.

Diepgaand verhaal over licht en duisternis

Het verhaal in de game draaide voorheen om de strijd tegen de schaduw die de wereld op dreigde te slokken. Nu is de balans naar de andere kant verschoven en heeft het licht de overhand gekregen. Het is zelfs zo licht geworden op sommige van de veertien werelden dat deze letterlijk in as gelegd worden.
De desastreuze gevolgen van het altijd schijnende licht worden ook op de nieuwe spelwereld, The First, pijnlijk duidelijk. Complete gebieden veranderen in een dorre woestenij, mensen veranderen in vreemde wezens en torenhoge kristallen sieren de horizon, terwijl ze het licht alleen maar versterken. Het is tijd dat je je Warrior of Light outfit opbergt en de Warrior of Darkness wordt om het licht terug te dringen. Terwijl jij op pad bent om de wereld te redden krijg je tijdens dit uitgebreide verhaal van ruim 60 uur de nodige verrassingen en wendingen voor je kiezen.
Het verhaal van Shadowbringers doet een paar dingen anders dan de voorgaande uitbreidingen. Je vecht ineens voor de andere kant en het verhaal is veel diepgaander dan voorheen. De vertelling van het verhaal wordt niet in een constant tempo gebracht, waardoor je aandacht hiervoor nogal eens verslapt. De ene keer ben je een paar uur rond aan het lopen in verschillende missies voordat je weer een stapje verder komt en de andere keer krijg je in tien minuten drie filmpjes te zien.
Final Fantasy XIV Shadowbringers review

Genoeg te doen in The First

Los van het verhaal is er nog veel meer dat Shadowbringers aan Final Fantasy XIV toevoegt. Zo brengt de nieuwe wereld ook nieuwe gebieden naar Final Fantasy XIV. Deze gebieden zijn divers en over het algemeen geweldig vormgegeven. De ene keer loop je door een woestijn vol ruïnes, terwijl je een andere keer ineens in een enorm groen bos staat.
Het is dan ook geen kwelling om een paar honderd uur in de wereld van The First door te brengen, terwijl je enerzijds het verhaal volgt en anderzijds talloze zijmissies volbrengt of met vier tot acht spelers (of met computergestuurde personages) door uitdagende kerkers navigeert. Wat betreft zijmissies is er wat meer variatie te vinden, al moet je nog steeds vaak op en neer lopen voor een klusje, iets wat in de nieuwe content wel wat minder voorkomt, maar in Final Fantasy XIV voor je gevoel behoorlijk vaak gebeurt.
Final Fantasy XIV Shadowbringers review

Nieuwe uitdagingen

Of je de verhaallijn volgt, zijmissies voltooit, kerkers exploreert of gewoon een rondje aan het lopen bent in de wereld, één ding doe je altijd in de game en dat is het bevechten van talloze (nieuwe) monsters in de game. The First is het thuis aan de meest uiteenlopende wezens van enorme kameleons tot ochos, kobolden en andere fantasiewezens. Deze wezens zijn stuk voor stuk ijzersterk en dat zorgt soms voor een flinke uitdaging. Square Enix adviseert om het gebied te doorlopen met minimaal een level 70 karakter, want anders overleef je het geen vijf minuten in dit gebied. Dit geldt zeker wanneer je tegen meer dan één vijand tegelijk vecht.
Naast nieuwe monsters brengt Shadowbringers een tweetal nieuwe rassen naar de game. Dit zijn de konijnachtige dames Viera en de mannelijke tijgerachtigen, de Hrothgar. Daarbij zijn er twee nieuwe klassen in de game te leren, namelijk de Gunbreaker, een ijzersterke tank met een wapen dat geweer en zwaard in één is, en de Dancer, een ondersteunende rol die door middel van verschillende dansen vijanden bestookt met verzwakkende spreuken en medespelers sterker maakt. Het zijn twee toffe klassen die de nodige verfrissing bieden.
Wat betreft de bestaande klassen in de game is een enorme wijziging in de gameplay doorgevoerd, waardoor alles net even wat makkelijker wordt. Het verdwijnen van overbodige aanvallen en meters zorgt ervoor dat er meer overzicht is en dat de game toegankelijker is voor nieuwe spelers. Het geeft je des te meer reden om de game, die je voor 60 dagen ongeveer 25 euro aan abonnement kost, aan te schaffen en op te pakken.
Final Fantasy XIV Shadowbringers review

Een duivels dilemma

Toch is er een nadeel te vinden in Shadowbringers en dat komt om de hoek wanneer je als gevorderde speler samen wil spelen met een beginner. Dit is namelijk niet direct mogelijk, althans niet in de verhaallijn. Je kunt de afgeronde verhaalmissies niet nog een spelen en als je een te laag level bent als beginner, kun je niet alle missies accepteren. Wel kun je samen een kerker doorlopen, maar ook hier is een nadeel aan verbonden. Je loopt dan namelijk voor spek en bonen met het groentje mee, gezien je altijd naar beneden geschaald zal worden naar een redelijk level voor die kerker. Het aantal ervaringspunten dat je opdoet is daarbij minimaal, omdat je eigenlijk ver onder je kunnen vecht.
Om dit gat wat betreft level tussen nieuwkomers en gevorderden sneller te dichten krijgen nieuwe spelers in het begin wel extra ervaringspunten. Hierdoor stijg je sneller in level, maar zelfs daarmee duurt het soms lang voordat het 70e level bereikt wordt. Daarnaast is er dan nog steeds het gat tussen de oorspronkelijke verhaallijn tot aan Shadowbringers, dat inmiddels een paar honderd uur kent.
Om nog sneller samen te kunnen spelen kun je als nieuwe speler kiezen om tegen betaling Jump Potions te kopen die je in één klap naar level 70 brengen of het verhaal tot dusver laten overslaan. Je mist dan wel het verhaal tot dusver en dat geeft een duivels dilemma. Wil je het ijzersterke verhaal van Final Fantasy XIV in zijn geheel meemaken of meteen samen spelen en sla je het verhaal over tegen betaling van twee keer ongeveer 20 euro?
Final Fantasy XIV Shadowbringers review

Final Fantasy XIV Shadowbringers Review - Toegankelijker dan ooit

Ondanks dit dilemma maakt Shadowbringers Final Fantasy XIV veel aantrekkelijker voor nieuwkomers. Tegelijkertijd blijft de game door de nieuwe toevoegingen interessant voor veteranen die al honderden uren op de teller hebben staan. De nieuwe werelden zijn enorm en indrukwekkend om te verkennen en de nieuwe klassen en rassen zorgen voor de nodige verfrissing.
Daarbij is het maximale level verhoogd en is er genoeg te beleven in de game voor iedereen. Voor 40 euro (los van de basisgame voor nieuwe spelers en het maandelijkse abonnement) krijg je waar voor je geld en kun je aan de slag met een toegankelijke MMORPG die een ijzersterk verhaal vertelt. Shadowbringers zorgt er hierdoor voor dat de de game meer dan ooit in balans is en aantrekkelijker dan ooit is voor alle liefhebbers van RPG's.