Redeemer Enhanced Edition Review - Voelt niet meer van deze tijd

woensdag, 24 juli 2019 om 14:02
redeemer enhanced edition review voelt niet meer van deze tijd 152943
Een top-down actie brawler, dat is wat Redeemer Enhanced Edition is. Een verbeterde versie van een eerdere PC-uitgave waar eigenaren van een PlayStation 4, Xbox One of Switch mee aan de slag kunnen. Leer in de Redeemer Enhanced Edition review hoe het is om een monnik te zijn wiens bloed wat sneller door de aderen stroomt dan de gemiddelde man.
Redeemer kent in totaal 16 verschillende levels die (offline) co-op gespeeld kunnen worden, iets wat bij de PC-versie twee jaar terug niet kon. Je speelt als Vasily, een ex-elite soldaat die werkte voor ’s werelds grootste cybernetische wapenfabrikant. Er was alleen veel meer aan de hand, want deze fabriek was van plan om van Vasily een cyborgsoldaat te maken. Vasily wist te ontsnappen, maar niet voor eeuwig. Als diverse monniken in koelen bloede worden gedood, komt er in Vasily ‘iets’ los. Omschrijf het maar als pure wraak.
Bij wraak hoort bruut geweld en dat is precies wat Redeemer 16 levels lang voorschotelt. Continu word je belaagd door vijanden, die steeds sterker worden. Al die groepjes vijanden kun je op meerdere manieren van het leven beroven: met je blote handen of voeten, met wapens of door alles wat je maar in de omgeving kunt vinden. Dit laatste maakt de game veruit het leukst om te spelen. In de omgeving liggen diverse objecten die je allemaal kunt oppakken. Denk aan stoelen, brandblussers en op de grond vind je nog vaak messen, koevoeten en wat al niet meer? In Redeemer zal je van alles tegenkomen om vijanden het leven zuur te maken.
Vasily doodt een vijand met een hamer

Top-down perspectief

Dit alles gebeurt in een top-down perspectief, wat eigenlijk jammer is omdat je dan de brute actie van veraf ziet. Het ‘voelt’ niet helemaal van deze tijd om een game in zo’n format te plaatsen, terwijl als je er niet over nadenkt dat je al dat brute geweld niet zo meekrijgt, de game qua gameplay eigenlijk best verslavend is. De vijanden zijn in het begin nog eenvoudig, terwijl je al snel uitgedaagd wordt er zonder kleerscheuren van af te komen. Die uitdaging is heerlijk.
Al is het wel een goed idee om op een gegeven moment de game in co-op te spelen. We hebben de eerste helft van de game namelijk alleen gespeeld en later een paar levels co-op. Al gauw bleek dat de game niet gescaled is. Dit houdt in dat je hetzelfde aantal vijanden bevecht als je alleen bent, maar ook met zijn tweeën. In praktijk houdt dit in dat je in je eentje veel strategischer te werk moet gaan, wat inhoudt: vaker aanvallen pareren, zuinig omgaan met kogels, stapje voor stapje op bepaalde stukken verder lopen. Het is een manier van spelen die eigenlijk niet bij dit type spel hoort en waar je op een gegeven moment ook wel zat van bent.

Redeemer heeft een top-down perspectief

Samen sta je sterk

Zodra je een zelfde level dan nog eens speelt met iemand anders, vlieg je er doorheen en merk je duidelijk dat dat de manier is om Redeemer te spelen. Samen dus. Al deed daar zich wel een ander probleem voor, dat we niet ervaren hebben in de singleplayer en dat waren framedrops. De game werd in een speelsessie werkelijk waar onspeelbaar. Gelukkig kwam dit maar één keer voor, anders had het spel beduidend lager gescoord nog.
Voor even is het tof om samen wat levels te doorlopen, al heb je het ook wel snel gezien. De game blinkt nergens in uit en voelt op meerdere vlakken gedateerd aan. Zo zijn er maar een paar perks om in te stellen en is het einde van het spel om te huilen. Je verslaat de eindbaas, dan loopt het spel nog even door en net als je je wenkbrauwen fronst, komt de aftiteling terwijl je nog niet eens klaar was met de rest van de vijanden.
Aan alle kanten merk je dat de game niet van deze tijd is. De prijs is er gelukkig wel naar, maar drie tientjes. 60 euro was veel te veel geweest. Met twee man kun je de game in een uurtje of vijf wel doorlopen. Dan zijn er nog een paar Arena levels te doen, naast dat verhaal, maar niemand die daar de game voor zal kopen. No way.
Vasily trapt iemand voor zijn muil

Redeemer Enhanced Edition review - Een budgetbak-titel

Redeemer is een tussendoortje, leuk om eens uit de budgetbak te pakken. De gameplay is zoals gezegd best prima voor even. En op één level na, waarbij je steeds in dezelfde omgeving staat, zijn de levels gevarieerd en nemen ze je mee naar verschillende gebieden. Voor de rest vragen de vijanden om een andere aanpak, waardoor je wel door blijft spelen. Kleine vijanden kun je uitschakelen met een stealth kill van achteren, waarbij sterkte vijanden vragen om wat lood in hun lijf. Verder kun je de gasten met een schild het beste met twee man bewerken. Succes gegarandeerd.
Wat dat betreft is de game dus leuk voor even, wat precies de conclusie van Jimmy al was in 2017. Al heb je met het concept meer voor ogen dan dat het spel nu te bieden heeft. Een top-down actie brawler voor twee man kan ontzettend tof zijn. Redeemer is dat helaas niet helemaal voor de lange duur. Het geeft te veel een gevoel dat het tien jaar terug tof had kunnen zijn. Nu is het eigenlijk alleen voor een paar levels, waarna je game ongetwijfeld aan de kant legt. Het plezier houdt te snel op en dat is een gemiste kans.
Cijfer: 5.5