Final Fantasy XIV: A Realm Reborn (PS4) Review

zondag, 20 april 2014 om 15:30
Met de komst van langverwachte MMORPG The Elder Scrolls Online zou je bijna vergeten dat er nog veel meer goede MMORPG's op de markt zijn. Zo is Final Fantasy XIV: A Realm Reborn al sinds augustus vorig jaar uit voor de PC en PlayStation 3. Nu is er ook een next-gen versie van deze game beschikbaar voor de PlayStation 4. Is deze net zo goed?
In 2010 verscheen het veertiende deel in de Final Fantasy serie. Dit was echter een enorme mislukking. Uit schaamte en angst kwam ontwikkelaar Square Enix snel met de aankondiging van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn. Hiermee hoopte het bedrijf wel een waardige MMORPG van de populaire serie op de markt te brengen. Het bracht veel verbeteringen ten opzichte van de originele Final Fantasy XIV. Het kampte echter wel met heel veel serverproblemen en was te traditioneel van opzet. Het bevatte te weinig memorabele content. Bekijk de recensie van de PC en PlayStation 3 versie hier. Hoe pakt Square Enix het nu aan met de versie voor de PlayStation 4?

PlayStation 3 problemen

Allereerst lijken de serverproblemen compleet van de baan in de PS4-versie. Op geen enkel moment hapert de game, of zijn er problemen met inloggen of het starten van quests. De vele NPC's werken met je mee, werken je tegen of je kunt met ze praten. Ook zijn er constant heel veel mensen online en er is genoeg te doen. Dit gebeurt allemaal zonder problemen, zelfs op extreem drukke punten. Square Enix lijkt dit probleem dus goed verholpen te hebben.
Daarnaast hadden wij commentaar op de traditionele opbouw van FFXIV als MMO. Het was te veel van wat we al gewend zijn en hij er was niet veel diversiteit. Logischerwijs is de game op de PlayStation 4 qua structuur en missies nog exact hetzelfde. Vond je de PC en PlayStation 3 versie van de game als MMO niet heel boeiend dan moet je nu ook zeker niet kiezen voor de PlayStation 4 versie.

Kracht van next-gen

Waar het bij de PlayStation 3 versie daarnaast aan ontbrak was pure kracht. De console leek echt aan zijn limiet te zitten. Dat bleek zowel qua grafische kracht als gameplay. De vele malen krachtigere PlayStation 4 heeft ook deze problemen helemaal verholpen. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn ziet er fantastisch uit, zeker in de cutscènes. Zo zijn de details op de bomen, bergen en bladeren immens, en ziet het spel er buiten de cutscènes ook echt next-gen waardig uit.
Ook zijn er bijna geen laadtijden. Je loopt in een gebied, waarin je zonder vertraging huisjes en gebouwen binnen kunt lopen. Ga je naar een ander gebied, zoals een ander deel van de stad of een gebied buiten de stad, dan heb je nauwelijks laadtijden. Meer dan een paar seconden hoef je niet te wachten voordat je verder kan met je quests. Met de enorme kracht van de PlayStation 4 kun je dus veel meer gamen, aangezien je minder hoeft te wachten.
Voor de bezitters van de PlayStation 3-versie van Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is er nog meer goed nieuws. Behalve dat de game veel beter draait op de nieuwe console, is het spel ook nog eens gratis over te zetten. Alle data en gegevens van karakters kunnen met een paar knoppen binnen luttele seconden overgezet worden naar de PS4. Het enige addertje onder het gras is dat je niet meer terug kan. Maar met de verbeteringen aan de PlayStation 4 versie wil je ook niet meer terug!

Verbeterde controls

Iemand die nog nooit Final Fantasy XIV: A Realm Reborn op andere platformen gespeeld heeft, of überhaupt nog nooit een Final Fantasy heeft aangeraakt, wordt echter wel meteen in het diepe gegooid. Het duurt een aantal uur voordat je uitvindt hoe de controls werken, hoe de map werkt, hoe je bepaalde handelingen moet uitvoeren of hoe je bepaalde quests uit moet voeren. Zeker met de lichtelijk aangepaste controls op de PlayStation 4 is het even wennen. De tutorial bestaat uit maar een aantal regeltjes en een paar voorbeelden, alles behalve voldoende als je niet bekend bent met de game.
Als je dan eenmaal doorhebt hoe alles werkt, kom je erachter dat er enkele slimme aanpassingen gemaakt zijn. Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is eigenlijk niet afgesteld op een controller, maar op een toetsenbord en muis. Je kunt er in het begin voor kiezen om te spelen met een toetsenbord en muis. Gedurende het spelen zie je vaak een cursor opduiken die je met je thumbsticks moet voortbewegen, indien je geen muis gebruikt. De DualShock 4 helpt je hierbij. Het touchpad op de voorkant van de controller maakt het namelijk gemakkelijk om bepaalde delen te selecteren.
Klik je links op het touchpad, dan springt de cursor naar de map linksboven, nog een klik en je kunt berichten naar andere mensen sturen linksonder met het chat-gedeelte. Klik je rechts dan kun je eenvoudig naar je lijst met quests gaan om daar doorheen te scrollen of meer informatie te krijgen. Een slimme toevoeging die de besturing een stuk eenvoudiger maakt.

Geen nieuw spel

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn is nog steeds hetzelfde spel als vorig jaar. Er zit nog steeds enorm veel content in de game. Soms zie je door de bomen het bos niet meer en ben je wat verhaallijnen kwijt. Op iedere plek waar je komt zijn quests te vinden. Met de beloningen die je krijgt voor de quests kun je weer enorm veel dingen sparen of je personage aanpassen. Ook qua karakters is er ontzettend veel content. Niet alleen kun je ze op talloze manieren aanpassen, je hebt ook erg veel keuze op het gebied van klassen en dergelijke. Dit zorgt ervoor dat de stad enorm leeft en vol zit met verschillende mensen.
Eén van de minpunten die wij noemden bij de originele game was dat de game echt een traditionele MMO was en niet veel vernieuwing bracht in het MMO-genre. Dat is ook op de PS4 helaas niet het geval. Verwacht dus geen vernieuwing op het gebied van gameplay. Enkel visuele aanpassingen zijn gemaakt, evenals een versimpeling van de besturing en goed werkende servers.
Het is meer een gunst van Square Enix richting de fans. De bestaande game kan nu óók op de PlayStation 4 gespeeld worden. De game bevat geen innovatie of extra content, zoals wel aangekondigd is voor bijvoorbeeld The Last of Us: Remasterd, die komt met alle bijbehorende DLC. Het feit dat je gegevens gratis en eenvoudig over te zetten zijn bevestigt deze manier van denken. Het spel is simpelweg te weinig anders dan de versie op de PlayStation 3.

Maandelijkse kosten

Daarnaast betaal je ook nog steeds maandelijks. PlayStation Plus is niet verplicht om de game online te kunnen spelen, maar met het abonnement van het spel zelf ben je, afhankelijk van je keuze, tussen de tien en vijftien euro per maand kwijt aan de game. Mensen die het spel vaak gespeeld hebben op de PlayStation 3 of PC zullen geen problemen hebben hiermee. Mensen die deze game zomaar af en toe willen spelen zullen hierdoor wellicht afgeschrikt raken. Naast de aanschaf voor de game - die overigens beduidend lager is dan andere games, zo rond de 35 euro - ben je maandelijks nog wel een behoorlijke smak geld extra kwijt.

Next-gen waardig

Final Fantasy XIV: A Realm Reborn doet er goed aan om naar de PlayStation 4 te komen. Het gebruikt veel sterke punten van de krachtige console en dat resulteert in een grafisch sterke en soepel lopende MMORPG. Ben je echter tevreden met je versie voor de PC en vooral voor de PlayStation 3, dan is er geen dringende reden om over te stappen. De game is nog exact hetzelfde als in de voorgaande edities. Enkele elementen zijn echter makkelijker en simpeler gemaakt op het gebied van de besturing. Ben je geheel nieuw met de game en wil je het uitproberen, dan is het wel aan te raden de PlayStation 4 versie te nemen. Ondanks de maandelijkse kosten is dit een next-gen waardige titel die soepel loopt, geen serverproblemen heeft en vooral op visueel gebied enorme progressie heeft gemaakt.