Battlefield 4 (PlayStation 4) Review

woensdag, 04 december 2013 om 12:00
"Battlefield 4 is dé oorlogsshooter van het moment, zolang je maar zo ver mogelijk uit de buurt blijft van de versies op de PlayStation 3 en Xbox 360." Dat is wat redacteur Lars Paymans althans schetste in zijn recensie, waar ondanks alle problemen toch nog een keurige 8,5 onderaan kwam te staan. Maar, zo drukt het Zweedse DICE de liefhebbers op het hart, wil je de meest optimale ervaring halen uit Battlefield 4, dan moet je beschikken over een high-end pc of moest je nog heel eventjes wachten op de next-gen versie. En die laatste zijn er nu.
LET OP: Dit is de recensie voor de next-gen versie van Battlefield 4, waar wij naar de versie voor de volgende generatie consoles kijken. Voor de uitgebreide recensie van Battlefield 4 voor de huidige consoles, verwijzen wij je graag naar deze pagina.
Battlefield 4 op de PlayStation 4 is een verademing ten opzichte van de de voorgaande consoleversies. De verhoging van de framerate is de meest technische verbetering. Niet langer zitten er kleine hapermomentjes in de singleplayer en heeft de game het moeilijk als er veel (online) spelers op één beeld voorbijkomen. Alles draait soepel op zestig frames per seconde en dat op de hoogste resolutie die tot nu toe mogelijk is op de vierde gameconsole van Sony. De kracht tussen next-gen en de oude consoles wordt bij Battlefield 4 duidelijk als we merken dat we nu met 63 andere spelers het oorlogsveld kunnen betreden.
Met zoveel gamers op een console spelen, hebben we nog weinig tot misschien zelfs nooit kunnen zien. Opvallend detail is dat de visuals online wat minder zijn dan in de verhaalgedreven singleplayer, maar dit is lang niet zo storend als bij de vorige versies. Want laten we eerlijk zijn: de multiplayermodus van Battlefield 4 op een Xbox 360 zag er zelfs nóg lelijker uit dan die van Battlefield 3. Het is duidelijk: de makers hebben de shooter duidelijk ontwikkeld voor krachtige PC’s en voor de nieuwe consoles, en hebben het vervolgens gedowngraded, zodat mensen met een PS3 en 360 de game ook nog even kunnen spelen.
Battlefield 4

Gigantische verschillen

Nu is Battlefield 4 geen Killzone: Shadow Fall en staat het dus niet model voor waartoe de console straks allemaal in de staat is, maar het legt wel alvast de nadruk op wat ons de komende maanden en jaren te wachten staat. De eerste scène van het verhaal laat al onmiddellijk merkbare verschillen zien en is op grafisch vlak meteen een schot in de roos. Van de expressies en gelaatsuitdrukkingen van je teamgenoot tot je doodbloedende kameraad, alles wordt haarfijn, haarscherp en zo gedetailleerd mogelijk op beeld gebracht. Geen slordige kartellijntjes en onafgewerkte textures meer, maar een visuele afwerking die we kennen van de serie.
Zet je voor het eerst voet in de jungle en zie je de zonnestralen je gezicht verblinden, dan weet je dat het verschil gigantisch groot is. Even verderop breekt de hel los en zijn explosies, helikoptergevechten en een salvo aan kogels eerder regel dan uitzondering. Het aantal frames per seconde zakt, ondanks al het schietgeweld, geen seconde in en zorgt voor een 'prettige' oorlogservaring. In combinatie met het fenomenale geluid waar Battlefield garant voor staat lijkt het net alsof je naar een documentaire of een seizoen van Band of Brothers aan het kijken bent. Oorlog in zijn puurste vorm.
Battlefield 4

Gemaakt voor next-gen

Alles bij elkaar genomen lijkt ons de keuze makkelijk. Wacht je nog even met de aanschaf van een next-gen console, dan adviseren wij met klem om ook nog even te wachten met het kopen van Battlefield 4. Deze shooter dien je in next-gen te ervaren. De grotere hoeveelheid online spelers en de daarbij toegenomen chaos, de opgekrikte visuals en verbeterde framerate: het zijn allemaal even belangrijke veranderingen. Om van te likkebaarden, de versie op de PlayStation 4.