FIFA 10: Ultimate Team Review

dinsdag, 16 maart 2010 om 17:00
Vorig jaar verscheen voor het eerst de downloadbare content Ultimate Team, die bedoeld was om de gamers die in het bezit waren van FIFA 09 een nog diepere game ervaring te bieden. Door het enorme succes van deze content, zou Electronic Arts zichzelf niet zijn als zij niet voor FIFA 10 eenzelfde pakket zou ontwikkelen. Zo gezegd, zo gedaan.
Ultimate Team voor FIFA 10 gaat kort gezegd nog dieper dan de gelijknamige content van een jaar geleden. Dit is onder andere te zien aan het aantal ploegen dat je onder je hoede kunt hebben waardoor het spelletje nog geavanceerder kan worden. Het principe is vrijwel ongewijzigd: probeer een, naar jouw inzicht, zo sterk mogelijk team samen te stellen waarmee jij het op wilt en durft te nemen tegen andere gamers via internet.
Van slecht naar beter
Je begint uiteraard met een mager team van spelers dat wel een balletje kan trappen, maar waar je ook niet heel veel meer van moet verwachten. Hier zul je het toch echt even mee moeten doen, want dit is, hoe je het ook went of keert, jouw team waarmee jij groot moet worden. Na verloop van tijd, wanneer je aardig wat potjes gespeeld hebt en de nodige punten verdiend hebt, kun je beginnen met het verruilen van je spelers. Je ruilt spelers in en je koopt betere spelers terug. Aangezien Ultimate Team een tactisch oog vergt, zul je goed op moeten letten welke spelers je precies nodig hebt en koopt.
Gewenste tactiek
Elke speler is uiteraard anders en de posities waar de spelers zich het best bij voelen zijn er ook in overvloed. Zo zal er gekeken moeten worden in welke opstelling je wilt spelen en welke tactiek je wilt gaan gebruiken. Aan de hand van deze gegevens zal er gekeken moeten worden naar welke spelers je op dit moment op de bank hebt. Wie is overbodig en wie kan nuttig gebruikt worden? Hier zul je even voor moeten gaan zitten, want door zomaar iets te doen, gaat het nooit goed komen met het team.
Het kopen van spelers
Als je de keuzes gemaakt hebt, wordt het tijd voor het kopen van spelers en deze op de juiste plaats in de opstelling zetten. Het kopen van spelers gaat op de veiling manier, waardoor je binnen een bepaalde tijd een bod uit moet brengen op de gewenste speler. Word je overboden, dan kun je zelf beslissen of jij daar weer overheen wilt gaan. Bij elke speler moet je rekening houden met twee dingen, de positie en of hij goed kan samenwerken met de spelers om zich heen. Als deze beiden positief zijn, dan zit het in ieder geval tactisch goed en moet jij ervoor zorgen dat de spelers hun taken goed uitvoeren op het veld. Het komt er op neer dat je op elke positie een geschikte speler neerzet, waardoor het team maximaal kan presteren.
Online winkel van EA
Er is ook de mogelijkheid om spelers aan te trekken via de online winkel van Electronic Arts. Hier kun je zowel echt geld als speelgeld, wat verdiend wordt met het spelen en winnen van wedstrijden, uitgeven. Je kunt kiezen uit meerdere pakketten die allen gerangschikt zijn naar het doen en kunnen van de voetbalspelers. Hoe beter de speler(s), hoe meer geld je hier natuurlijk voor kwijt bent. Aangezien deze spelers een vaste prijs hebben, is het voor jouw portemonnee een stuk gunstiger om de 'echte' markt op te gaan waar je voor, wanneer je het goed doet, minder geld meer kwaliteit in huis haalt.
Offline en online
Met je samengestelde team kun je zowel offline als online wedstrijden spelen. Dit kan bijvoorbeeld in toernooiverband, waar je knock-out wedstrijden hebt. Dit betekent dat, wanneer je verliest, je direct uitgeschakeld bent en als je wint, dan moet je tegen de winnaar van een andere wedstrijd. Dit gaat zo door tot de finale. Met het behalen van de eerste plaats verdien je uiteraard weer enkele bonuspunten, die vervolgens weer gestoken worden in het aantrekken van nieuwe spelers.
Wanneer je een nog diepere game ervaring wilt hebben met FIFA 10, dan is de €4,99 of de 400 Microsoft Points die je voor Ultimate Team kwijt bent een schijntje. Je kunt zelf bepalen wie er in jouw team speelt en op welke posities de spelers staan, en je kunt een zelf bedachte tactiek helemaal naar eigen wens instellen. Een waardige toevoeging voor iedereen die graag een potje FIFA speelt.