Fear The Walking Dead seizoen 5 Review – Houdt het dan nooit op?!

zaterdag, 04 januari 2020 om 15:00
Inmiddels is het vijfde seizoen verkrijgbaar van Fear the Walking Dead op Blu-ray. Een serie die zijn naam niet meer echt eer aan doet. Personages bevechten inmiddels zombies alsof het de normaalste zaak van de wereld is. De vraag is dan ook: is seizoen 5 wel spannend genoeg?
De fysieke verschijning is een feit. Maar feit is ook dat ‘liefhebbers’ al veel eerder het vijfde seizoen konden zien. Online was er flink kritiek. Zo zou de rek wat uit de serie zijn en zou de tweede helft fungeren als een schip zonder zeeman. Volledig stuurloos dus. Klopt dit? Helaas wel.
Ook ondergetekende heeft met hangen en wurgen seizoen 5 gekeken. Het is te bizar voor woorden hoe de serie eigenlijk nog zoveel draagvlak heeft. In de serie volgen we meerdere groepen die proberen te overleven in een apocalyptische setting. Zo is dit ook het geval in de grote broer van deze serie: The Walking Dead.

Personages missen

De personages uit seizoen 1 zijn er niet meer en daar gaat het al fout met de serie. Fear The Walking Dead is eigenlijk per seizoen minder interessant geworden en dat komt deels door het gebrek aan die bekende koppen van het begin. We moeten het doen zonder Kim Dickens en Frank Dillane en dat is geen goed teken.
Nu moeten fans van The Walking Dead het doen met mensen die ze kennen uit de grote serie, zoals Dwight en Morgan. Eerstgenoemde is een interessant personage om te volgen, Morgan helaas wat minder.

Weinig richting

Al heeft dit grotendeels te maken met het script. Wat ben je nu eigenlijk aan het volgen als kijker? Er lijkt weinig richting te zijn. Er is een groep mensen dat weg wil komen met een vliegtuig. Maar je raadt het al: dit gaat niet zoals gepland. Er moeten onderdelen vervangen worden. De vraag is of dit op tijd lukt, of de groep bij elkaar kan blijven en zoals zo vaak: of er niemand doodgaat.
Ondertussen slaat er van alles nergens op: een personage dat eerst wel doodde, durft nu opeens geen zombies meer uit te schakelen. Dit zou dan zogenaamd spannend moeten zijn als ze wordt aangevallen en moord en brand schreeuwt. Als kijker kun je alleen maar gapen en denken: het zal wel. Verder heeft de serie een bizarre overgang van afleveringen. Zo is er Althea (Maggie Grace), een chick die alles vastlegt met een camera. Een hele aflevering draait om haar, maar de plottwisten zijn pijnlijk. Het spelletje 'afstoten aantrekken' wordt gespeeld, maar op een manier die niet oké is. Het past ook niet bij de serie. Wat hebben de makers gedacht? “Laten we nog even wat romantiek aan het eind der tijden toevoegen?”
Het is écht een raadsel. De serie telt 16 afleveringen en bij 1 aflevering zit je zowat alleen maar te kijken naar beelden die opgenomen zijn door Althea. Ook nu weer denk je: Waarom? Of zoals Carice van Houten zou zeggen: Houd het dan nooit op? Een goed overkoepelend verhaal ontbreekt. Je krijgt het gevoel als kijker naar allemaal losse gedachten van de maker te kijken die steeds bedacht hebben: We hebben een vliegje van dit nodig en een vleugje van dat. En het ergste is: niets is origineel. Natuurlijk als alles goed gaat, staat er weer een bad guy op de stoep die de boel saboteert. Het zal ook een keer niet. Fear the Walking Dead maakt simpelweg de ene misser na de andere misser.

Fear The Walking Dead seizoen 5 Review - tergend slecht

Als dan eindelijk een personage eruit geschreven wordt, tenminste dat denk je. Dan kun je opgelucht adem halen. Is het over? Nee niet eens. Een zesde seizoen is al aangekondigd vorig jaar. Maar waar gaat het heen? Er moet echt een goed scriptschrijver ingehuurd worden met spannende dialogen, want deze serie is een keihard zinkend schip dat per seizoen slechter en slechter wordt. Pijnlijk!
Cijfer: 3