Fear the Walking Dead seizoen 4 Review - Zombies in overvloed

zondag, 20 januari 2019 om 14:01
fear the walking dead seizoen 4 review zombies in overvloed 145256 1f1600156394
In Fear the Walking Dead moeten de hoofdrolspelers continu over hun schouder kijken; in elk hoekje en gaatje kan een lopende dode zitten. Een klein hapje is al genoeg, dan overleef je het niet en zul je ook een wandelend lijk worden. Inmiddels gaan we verder met Fear The Walking Dead seizoen 4 met de gekste capriolen.
Fear the Walking Dead is een spin-off serie van de populaire zombieserie The Walking Dead. Drie seizoenen lag de nadruk op de familie Clark met hoofdrollen voor Madison Clark (Kim Dickens) en Nick Clark (Frank Dillane). In het vierde seizoen van Fear The Walking Dead verandert dit. Het seizoen begint namelijk met Morgan Jones (Lennie James). Jawel, seizoen 4 is de langverwachte cross-over waar fans op hoopten van The Waking Dead en Fear The Walking Dead. Er zijn zelfs korte gastrollen in de eerste episode voor Rick Grimes (Andrew Lincoln) en Carol Peletier (Melissa McBride).
Hoewel dit begin zeer tof is, moet gezegd worden dat seizoen 4 daarna een wirwar wordt. De makers hebben duidelijk geen moment getwijfeld om op de oude vertrouwde voet door te gaan of risico’s te nemen. Het laatste is namelijk gebeurd. Seizoen 4 neemt afscheid van vertrouwde castleden en introduceert een hoop nieuwe personages. Dat doet de serie goed, alleen de manier waarop iedereen aan de kijker wordt voorgesteld is misschien niet de beste geweest.
Screenshot

Goed opletten in de eerste afleveringen

De serie, met name de eerste acht van de 16 afleveringen, bestaat uit enorm veel flashbacks en flash forwards, waardoor het zonder de twijfel de serie is waar je het meest bij moet opletten. Een keer een flashback is niet zo erg. Maar in dit seizoen ben je bijna meer aan het spoelen in de tijd en als kijker daardoor puzzels aan het oplossen dan dat je zit te kijken naar gebeurtenissen in de huidige tijd.
Zo maken we kennis met een nieuw groepje overlevers, gespeeld door Mo Collins, Daryl “Chill” Mitchell, Aaron Stanford, Tonya Pinkins en Stephen Henderson. Degene die hier het meest uitspringt is Pinkins die in de huid kruipt van Martha. Deze vrouw reist continu alleen met wat walkers om haar heen. De hoofden kalkt ze met een viltstift vol met rare teksten. Als kijker heb je al snel in de gaten dat deze vrouw een beetje gek is. Geef haar eens ongelijk: alleen op de wereld overleven vol gevaar om je heen. Daar kun je logischerwijs krankzinnig van worden.
Screenshot

Veel diepgang

Toch blijkt dat gaandeweg dat er veel meer aan de hand is met deze Martha. Veel meer. In de eerste paar afleveringen zal dit niet zo duidelijk zijn door de vele tijdsprongen die de serie maakt, maar vanaf het moment dat Martha de tank van Althea (Maggie Grace) steelt wordt meer duidelijk.
De vele tijdsprongen zijn dan ook bedoeld om meer diepgang aan de personages te geven en dat lukt. Gaandeweg begin je bepaalde personen steeds beter te begrijpen. Wel moet gezegd worden dat de balans af en toe nog steeds ver te zoeken is, wat in het vorige seizoen ook zo was.
screenshot

Niet alles is raak

Waar je de ene aflevering kijkt naar zombie-uitbraken, ontsnappingen en spannende scènes elkaar opvolgen, kijk je het volgende moment naar twee mensen die nog net niet de liefde met elkaar proberen te bedrijven. Het is duidelijk dat er getracht is om zoveel mogelijk thema’s, waaronder romantiek, in dit seizoen te stoppen, maar sommige scenes voelen overbodig aan. Heeft een ‘rauwe’ serie als Fear The Walking Dead het echt nodig om twee mensen in een slaapkamer neer te zetten en wat zoetsappige teksten naar elkaars hoofd te gooien, om er ook nog eens heel cliché Scrabble bij te halen? Nee toch zeker?
Gelukkig zijn dit soort momenten sporadisch. De tv-serie komt het beste uit de verf tijdens toffe gevechten en harde dialogen. De gastrol van Kevin Zegers is bijzonder welkom. De acteur speelt met verve een arrogante klootzak en weet voor een frisse wind in dit seizoen te zorgen tijdens de eerste paar afleveringen. Eigenlijk komt hij beter uit de verf dan een paar nieuwe castleden.
Hoewel dit seizoen sterker aanvoelt dan de vorige drie is het wel jammer dat de kwaliteit voortdurend wisselt en je als kijker soms niet weet waar je het zoeken moet. Al is het in essentie natuurlijk eenvoudig: want iedereen wil overleven te midden van een setting vol aan zombies. Geef de serie vooral wat tijd en let goed op, dan wordt het op een gegeven moment namelijk wel interessant. Als je klaar bent, kun je dan mooi nog alle extra’s bekijken zoals The Making of, waardoor bepaalde puzzels nog beter op z’n plek vallen.
Screenshot

Fear the Walking Dead seizoen 4 Review - Voor de die-hard zombies fan

Al met al Is Fear the Walking Dead een heel experiment geweest. De makers tonen lef door het over een hele andere boeg te gooien. Dit levert soms rare momenten op, maar her en der zorgt het ook voor onverwachte leuke dingen.
De die-hard zombiefans moeten dit dan ook kijken, maar iedereen die een beetje klaar is met The Walking Dead of Fear the Walking Dead raden we aan een nieuwe serie uit te zoeken. Eentje waarbij je misschien minder moet nadenken. Dit seizoen vraagt namelijk wel om uiterste concentratie.