Fear The Walking Dead Seizoen 1 Review (Blu-ray) - Komt traag op gang

zaterdag, 13 februari 2016 om 12:10
“Fear begins here”, zo is groot te lezen op de Blu-ray box van Fear the Walking Dead. De makers van de zombieserie komen nu met een spin-off. Hetzelfde universum, een ander verhaal. Hoe dat uitpakt, lees je in de Fear The Walking Dead seizoen 1 review.
Wat interessant is aan Fear the Walking Dead, is dat de zombieziekte én gekte zoals we kennen uit zes seizoenen The Walking Dead nog niet aan de orde is. De wereld is er een zoals we die nu kennen. Modern, vol leven en zeker niet post-apocalyptisch.
Fear The Walking Dead seizoen 1 review gast in auto

De eerste stappen van de epidemie

Al is er duidelijk iets aan de hand. Dat blijkt meteen uit de eerste aflevering wanneer één van de hoofdpersonen, Nick Clark (Frank Dillane), het op een rennen zet nadat hij oog in oog heeft gestaan met een zombie. Of het echt waar is, is de vraag, want de jongen die verslaafd is aan drugs kan zomaar zwaar gehallucineerd hebben. De kijker weet beter.
We maken in ieder geval kennis met hem en zijn familie. Spelers uit The Walking Dead komen niet voor. Dit is een gloednieuw verhaal met nieuwe personages. Waarbij meteen gezegd moet worden dat ze meteen minder aanspreken dan in The Walking Dead zelf. Maar wellicht bouw je die (emotionele) band later op, want er staan meer seizoenen op de planning met ook meer afleveringen.
Fear The Walking Dead seizoen 1 review tijdelijk ziekenhuis

De spanning laat op zich wachten

Seizoen 1 telt maar 6 afleveringen en dat is best weinig. Weet dus waar je voor betaalt. Want je krijgt er niet veel voor terug. Al is de serie zeker niet slecht. De eerste 2 a 3 afleveringen zijn tergend traag, té traag zelfs. Op momenten zul je je afvragen waarom je dit opgestart bent en is de link met The Walking Dead ver te zoeken.
Tot er de tweede helft interessante wendingen zijn. Iedereen is zich er dan van bewust dat mensen ziek worden en raar gedrag vertonen. En dan dringt het besef per aflevering steeds meer door: vechten voor je leven en niet iedereen vertrouwen.
Fear The Walking Dead seizoen 1 review achter in de truck

Een realistischere kijk op de zombie-uitbraak

Wat seizoen 1 anders doet dan The Walking Dead is het neerzetten van een realistisch ervaring. Wat doe je met een lijk? Steek je die in de fik of niet? Verspreidt de ziekte zich of niet? Het antwoord is dat niemand het weet omdat er nog zo weinig bekend is. Het doet denken aan het zikavirus op dit moment. Waarbij gaandeweg door onderzoeken pas duidelijk wordt hoe de ziekte overgedragen wordt en wat de verschrikkingen kunnen zijn.
Niet dat we zombies met mensen willen vergelijken die het zikavirus hebben, maar de manieer waarmee men omgaat met de situatie is vergelijkbaar. The Walking Dead is al vele stappen verder. En dat maakt Fear the Walking Dead zeker aantrekkelijk. En gaandeweg krijg je te maken met toffe dialogen, actievolle momenten en op het laatste zelfs emoties. Met name de allerlaatste aflevering weet mensen te beroeren. Zonder twijfel.
Fear The Walking Dead seizoen 1 review soldaat in parkeergarage

Fear The Walking Dead Seizoen 1 Review - Potentie is aanwezig

Het is alleen jammer dat er zo’n lange aanloop wordt genomen tot dergelijke goede beslissingen worden gemaakt. Het begin is dus uitermate saai, terwijl je na zes afleveringen geprikkeld bent en eigenlijk door wilt kijken.
Is de serie daarmee geslaagd? Ten dele. Want de aanloop totdat die nieuwsgierigheid geprikkeld wordt duurt veel en veel te lang. Daarbij hebben we sterk vraagtekens of alle nieuwe personages wel zo leuk zijn als The Walking Dead. Het realistische kenmerk is leuk, maar wekt niet voldoende interesse om reikhalzend uit te kijken naar nog een seizoen. Al is er zeker potentie.