Farm Heroes Saga Review

door Joep
maandag, 24 maart 2014 om 18:00
Van mobiele spellen ontwikkelaar King is er inmiddels alweer een tijdje een nieuw spel uit: Farm Heroes Saga. Iedereen kent inmiddels het welbekende Candy Crush Saga voor tablets en mobiele toestellen, waarin je moet schuiven met snoepjes om ze vervolgens te laten verdwijnen. Precies hetzelfde concept komt naar voren bij Farm Heroes Saga. Voordat we boos worden en beginnen te roepen dat het een simpele kopie is om nog meer geld te verdienen, gaan we wat verder in op de game.
Met de successen van Candy Crush is het overigens niet gek om verder te gaan op dit huidige succes. Je bedrijf loopt meer dan goed en waarom zou je deze koers willen veranderen? Veilig maar toch ook een beetje saai. Net als Candy Crush moet je bij Farm Heroes zorgen dat je drie van dezelfde figuurtjes op een rij krijgt, waarna ze verdwijnen en jij punten binnenhengelt.

Candy Crush met een andere skin

Het principe van de game is dus overduidelijk hetzelfde, alleen geniet Farm Heroes Saga van een andere skin. Hierbij zijn de snoepjes veranderd in vriendelijk kijkende groenten die je onder het ‘genot’ van een deuntje dat zich om de minuut herhaalt moet verwijderen. Net als Candy Crush heb je hier ook betere gewassen, en de gelatine die je soms moest verwijderen met Candy Crush is nu vervangen door bloemetjes. Deze bloemen staan in bloei en moeten uitkomen voor ze verdwijnen.
Farm Heroes Saga

Het bekende verdienmodel

Het gaat er bij Farm Heroes om dat je van bepaalde groenten de juiste hoeveelheid weet te halen. Er zijn in het totaal vijf verschillende gewassen waarbij elk van de 150 levels een minimum staat dat je moet halen. Zo moet je de ene keer twintig zonnetjes verwijderen, en de andere keer zeventien zonnetjes en zeventien aardbijen. Net als bij Candy Crush zitten ook hier weer microtransacties verstopt. De bekende boosters uit Candy Crush zie je ook in dit spel terugkomen, en deze zijn te kopen met echt geld. Geen zin om te wachten? Dan moet je de digitale portemonnee trekken! In Farm Heroes Saga wordt er gewerkt met goudstaven waar je er aan het begin van de game vijftig van krijgt. Je hebt een aantal levens om de levels te halen, en vanzelfsprekend gaat er een leven af wanneer je faalt in het halen van het level. Deze levens vullen zich aan door een bepaalde tijd te wachten, maar ook voor de ongeduldige mens onder ons zijn deze levens bij te kopen met de goudstaven.
Natuurlijk denkt men bij King aan de portemonnee, je haalt dan de 150 levels niet met je vijftig staven. En hoe makkelijk is het om even voor een paar euro wat goud te kopen zodat jij in de treinrit verder kunt met het behalen van levels? Ook zien we het stuk terugkomen waarin men het liefst wil dat je het spel aan Facebook koppelt waarna je gratis langs obstructies kunt waar je anders goudstaven voor moet betalen. Wanneer je dit doet, hoef je dus niet de portemonnee te trekken.

Opgedirkte kopie

Farm Heroes Saga lijkt in alle opzichten op Candy Crush is en heeft wederom een hoge verslavingfactor. Het spelletje is leuk, ware het niet dat je het gevoel krijgt dat je iets zit te spelen dat je al eerder hebt gedaan. Mensen die verknocht waren aan Candy Crush zullen hier ongetwijfeld weer plezier aan beleven. Verder is het geen bijzondere game en zit het vol met dingen die al vaker zijn gedaan. Ondanks dat de levels zeer uitdagend zijn kunnen ze je treinritten dragelijker maken, daarbij komt dat als opzichtzelfstaande game hij niet heel slecht. Desondanks blijft het een te makkelijke stap om het succes van Candy Crush uit te blijven melken.
Cijfer: 5