Fantasy Life Review

woensdag, 17 september 2014 om 9:39
Als Level-5 een nieuwe game uitbrengt, dan spitst menig 3DS-eigenaar zijn oren. De Layton-games zijn legendarisch, maar hoe is deze volledig nieuwe IP?
In onze preview kwam hij eerder deze week al aan bod: Fantasy Life van Level-5. Het is een game die niet begint met een enorme verhaal-uitleg, maar met een character creator. Dat klinkt wat uitgebreider dan het is, want je kiest je sekse, je kiest uit een rij neuzen en ogen hoe het gezichtje ongeveer moet worden en voegt daar nog een kapseltje aan toe.
Wat wel anders is dan anders, is dat je meteen een beroep voor je personage moet kiezen. Aan de ene kant is dat belangrijker dan je denkt, aan de andere kant is het ook weer niet erg als je een keuze maakt waar je later toch niet zo happy mee bent. Je kunt uit een grote diversiteit aan banen kiezen, zoals lijfwacht, smid of kledingmaker.
Het voelt een beetje raar om zo vroeg al je levensdoel te bepalen, alsof je een kleuter vraagt of hij zich vast kan inschrijven voor een HBO. Toch valt het allemaal mee, want je kunt eenmaal in de game op welk moment je maar wilt van beroep wisselen. Let wel, alle missies die je van je baas hebt gekregen, zijn dan weg.
Fantasy Life

Fantasy Life is stevig

Laten we niet op de zaken vooruit lopen: wat is Fantasy Life nu precies? Het is een game die zich het beste laat vergelijken met Animal Crossing, maar dan met net een beetje zwaarder door de RPG-invloeden. Immers draait Animal Crossing vooral om gewassen verbouwen en gesprekken voeren met gestoorde dierentuinbeesten, terwijl er in Fantasy Life echt iets moet worden gedaan. Je krijgt voortdurend missies en de game pusht je keihard om wat te doen met je leven.
Niet dat je al die dingen die je in Animal Crossing niet in Fantasy Life doet, want je voert gesprekjes met buurtbewoners die allemaal hun eigen grappige visie op zaken hebben. Ook ben je bezig met het verzamelen van bronnen, zoals houtblokken, specifieke bloemen en insecten. Kortom, alle verslavende elementen uit Animal Crossing komen terug.
Ze worden zelfs beter, want Level-5 voegt daar RPG-elementen aan toe. Je kunt levelen als je de missies volbrengt die je baas je geeft. Ben je lijfwacht, dan moet je bijvoorbeeld tien bandieten afmaken, maar als je kleermaakster bent, dan wordt van je verwacht dat je een specifieke trui maakt om je status te verbeteren.
Level5

Lieflijk versus agressief

Het toffe is dat er grote verschillen zijn tussen de beroepen, wat wil zeggen dat je als kleermaakster veel vredelievender bezig bent en rustig in een van de drie dorpjes rondloopt, terwijl je als lijfwacht toch meer het gevaar en de actie op zoekt. Je trekt je zwaard en hakt wolven, schapen, kikkers en andere beesten aan stukken. Dat kun je ook in andere beroepen doen, maar de focus ligt daar meer op in de wat agressievere beroepen. Nogmaals, je kunt elk moment veranderen van beroep, dus wil je eens snuffelen aan het leven van heks, dan kan dat zonder al te veel moeite.
Het is heel erg fijn om in deze game rond te wandelen, omdat je er veel kanten mee op kunt. Ben jij een verzamelaar, dan kun je voortdurend overal bronnen vandaan halen en dorpsgenoten blij maken. Sommige dorpsvriendjes willen bijvoorbeeld dat je specifieke honing haalt, waarna ze jou betalen in Dosh (geld) en andere producten als je hun opdracht uitvoert.
Allemaal heel erg belonend werk, ook als je besluit niet de dorpelingenmissies te doen, maar juist die van je baas uit te voeren. Een laatste opdrachtgever is het vlindertje dat met je meereist. Zij geeft je hele makkelijke taken, zoals: ga eens praten met de eigenaar van het warenhuis. Je krijgt bij een goede uitvoer Bliss, wat je kunt inruilen voor bijvoorbeeld een huisdier, een paardrijtochtje of de mogelijkheid om meer spulletjes bij je te kunnen dragen.
RPG

Viva verslaving!

Hopelijk kun je uit deze tekst al opmaken dat je bij deze game maar terug en terug en terug blijft komen. Je kunt op elk moment dan ook opslaan door naar een blauwe steen te wandelen, wat Fantasy Life ideaal maakt om onderweg te spelen. Wat bovendien als een groot pluspunt ervaren kan worden, is dat je geen rekening hoeft te houden met de dag-en-nachtcyclus zoals we die in de echte wereld hebben.
Er is wel een cyclus, maar die gaat veel sneller en dat is een groot voordeel. Het is namelijk echt gevaarlijker in de nacht, want dan komen er spoken in de graslanden rondhangen en zijn de vijanden zwaarder om te bevechten. Verder hoef je je niet al te veel zorgen te maken over de moeilijkheidsgraad, als je gewoon lekker op onderzoek uitgaat in die stad Reveria, dan kom je vanzelf schatkistjes tegen met spullen om je personage sterker te maken.
Je wordt ook niet meteen in het diepe gegooid. Er is ten eerste veel uitleg en je kunt altijd naar je postbusje gaan om tutorials terug te lezen. Ten tweede word je niet meteen in een enorme wereld gezet, maar krijg je er stukje bij beetje een nieuw gedeelte van die vette spelwereld bij. Een spelwereld die dezelfde stijl heeft, maar wel per regio een andere sfeer ademt.
map

Dat is niet zo mooi

Wat we wel als een minpuntje ervaren, zijn de graphics van deze game. Zeker in vergelijking met Professor Layton is Fantasy Life toch net even wat minder mooi. We hadden liever gezien dat er iets meer celshading in zat, waardoor de personages wat dikker omrand zouden zijn. Aan de andere kant mag ook gezegd worden dat de game wel beter tot zijn recht komt in 3D. Dus mocht je niet verliefd zijn op de graphics, dan zal het 3D-schuifje omhoog zetten je pijn waarschijnlijk verzachten.
Wat ook wat tegenvalt in Fantasy Life, is het verhaal. Als je die mooie en meeslepende anime-verhalen van Professor Layton gewend bent van Level-5, dan word je sowieso teleurgesteld bij het spelen van Fantasy Life. Aan de ene kant kun je het de mensen van Level-5 moeilijk kwalijk nemen omdat de game verder heel compleet is, aan de andere kant lijkt dit een probleem dat op zich makkelijk op te lossen is: een beter verhaal schrijven en het eventueel wat langer maken. Fantasy Life blijft wat kleinschaliger dan andere games in zijn genre(s), wat waarschijnlijk ook komt door het feit dat dit meer op kinderen lijkt te zijn gericht.
Dat zijn echter de enige minpunten die op dit moment te bedenken is bij deze game. Het is een spel waar je ontzettend veel uren in kunt steken, maar het is geen hardcore RPG die langzaam op gang komt. Je kunt echt rustig het stadje gaan ontdekken en alles op je eigen tempo doen of er compleet doorheen racen en het verhaal in minder dan twee dagen uitspelen. Het werkt op sommige gamers afschrikkend om te zeggen dat je tientallen uren in een game kunt steken, maar in Fantasy Life voelt dat alsof het er slechts een paar waren en je wilt meer, meer en meer.
Reveria

Te leuk om te laten liggen

Het is een waar genot om je in het schattige, lieflijke en toch spannende wereldje van Fantasy Life te begeven. De mogelijkheden zijn enorm. De game is zowel voor vrouwen als mannen heel aantrekkelijk, zowel jong als oud. Je komt in onverwachte situaties terecht en er zijn zelfs online opties met vrienden beschikbaar.
Zodra je je 3DS aanzet, zet je je eigen leven even op pauze, om je helemaal te storten op het leven van je personage. Escapisme? Waarschijnlijk, maar uiteindelijk is het heerlijk rustgevend om je in Fantasy Life te bevinden. We hadden graag gezien dat het verhaal wat sterker was, juist omdat deze studio beter moet weten, maar de combinatie van praatjes maken, vechten, mini-games doen en verzamelen is zo fijn dat we dat Level-5 kunnen vergeven.