HD-remakes versus reboots

    Soms scheppen deze termen verwarring, soms worden ze door elkaar heen gebruikt, maar vaak weten mensen simpelweg niet wat het verschil is tussen de twee. Remakes en reboots zijn niet één en hetzelfde. Wij leggen in dit artikel uit waar de verschillen in zitten.

    Het is misschien niet zo gek dat de twee termen voor verwarring zorgen. We zijn de afgelopen jaren zowat verdronken in de HD-remakes en remasters, waarbij oude games in een HD-jasje werden gestoken. Tja, dit soort ‘heruitgaves’ verkopen nou eenmaal als een malle en kosten voor ontwikkelaars meestal weinig geld en moeite om te fiksen. Maar we hebben natuurlijk ook enkele reboots de revue zien passeren.

    Remake versus reboot

    Als het gaat om succesvolle reboots, denken we al snel aan de Tomb Raider-franchise. Ontwikkelaar Crystal Dynamics gaf Lara Croft een flinke schop onder de kont en zette haar met een spectaculaire nieuwe game weer op de kaart van het gamelandschap. Ook de ietwat minder geprezen Thief mogen we niet vergeten, of de nog recentere Wolfenstein: The New Order.

    Maar wat is dan precies het verschil tussen een reboot en een remake? Laten we beginnen met de criteria voor een remake. In het bijzonder de HD-remake, of remaster.

    HD-remakes en remasters

    HD-remakes zijn oude games die worden afgestoft, opgepoetst en opnieuw worden uitgebracht. Deze games zijn dus identiek aan hun voorgangers qua gameplay, geluid, stijl, animaties, voice-acting, noem maar op en bevatten niet bijvoorbeeld een volledig nieuwe singleplayer campaign. Vaak krijgen de graphics een update middels scherpere textures en een HD-resolutie en hier en daar wordt eventueel een nieuwe feature toegevoegd, zoals de mogelijkheid in co-op te spelen.

    Je krijgt dus als je een HD-remake koopt precies dezelfde game voorgeschoteld zoals ‘ie tien jaar geleden in de winkel verscheen, met (licht) opgepoetste graphics en eventueel wat kleine extra features. Bij sommige games is deze grafische upgrade substantieel en een flinke verbetering ten op zichte van hun voorgangers, zoals bijvoorbeeld met Fable Anniversary of Halo Combat Evolved: Anniversary het geval is.

    Wat voorbeelden van 'luiere' HD-remakes, die eigenlijk eerder onder de categorie HD-remaster vallen, zijn Silent Hill HD Collection, The Legend of Zelda: The Wind Waker HD en Jet Set Radio HD. Dit zijn simpelweg ports die naar nieuwe systemen worden gebracht en op een hogere resolutie en framerate draaien.

    Reboots

    Nu komen we aan bij de reboots: vergeten game-franchises die uit hun dood worden verrezen en veelal stof doen opwaaien. Vaak zijn het titels waar de hartjes van menig gamer écht sneller van gaan kloppen.

    Om nog maar een keer het voorbeeld van Tomb Raider te nemen: deze reboot uit 2013 was niet een vervolg op een eerdere Tomb Raider game. We kregen te maken met een titel die van de grond af aan volledig opnieuw werd opgebouwd. De Tomb Raider reboot draaide op een compleet nieuwe grafische engine, bracht ons een compleet nieuw avontuur gepaard met totaal op de schop genomen gameplay.

    Met de laatste Thief game was ongeveer hetzelfde het geval. Nieuw verhaal, nieuwe engine, vernieuwde gameplay en geen verbanden met de verhalen uit voorgaande games. Het feit dat er geen cijfertje of subtitel achter de naam geplakt is maakt dit nog duidelijker.

    In de filmwereld zou je deze game-reboots kunnen vergelijken met de Dark Knight-filmtrilogie van Christopher Nolan. Batman en de oude films kenden we natuurlijk allemaal al, maar Batman Begins bracht opnieuw het oorsprongsverhaal van de bekende superheld met een compleet nieuw verhaal en andere stijl terug naar het publiek.

    Wijzere gamer

    Zo. Weer wat geleerd. We hopen dat het verschil tussen een reboot en remake nu ietsje duidelijker is geworden en dat je met deze vers vergaarde kennis een wijzere gamer bent geworden. Weet dus goed wat je moet roepen wanneer je een ontwikkelaar gaat vragen of hij die ene bijzondere game terug gaat brengen. Wil je dat het een simpele HD-remake wordt, dus dezelfde game in een moderner jasje. Of wil je een volledig nieuwe ervaring voorgeschoteld krijgen?

    Tomb Raider

    Verkijgbaar vanaf 5 march 2013

    Meer over deze game

    © 2005 - 2020 XGN B.V. Alle rechten voorbehouden.