Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald 4K review - Een sprookje in je huiskamer?

zaterdag, 06 april 2019 om 16:07
fantastic beasts the crimes of grindelwald 4k review een sprookje in je huiskamer 149182
Een sprookjesspektakel in je huiskamer. Dat is wat er gebeurt als je de 4K-versie van Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald thuis bekijkt. Johnny Depp vertolkt de rol van Grindelwald met verve, al nadert de film absoluut geen perfectie. Lees er alles over in deze Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald 4K review.
Een spin-off in dezelfde wereld van het populaire Harry Potter universum, dat is wat de Fantastic Beasts serie doet. Een nieuwe reeks over de charmante, ietwat sullige, New Scamander en zijn fabeldieren. In deel één maakten we kennis met hem, de prachtige dieren en een hoop fantasievolle wezens. En op het einde was daar opeens de bekende kop van Johnny Depp. Hij vertolkt Gellert Grindelwald, een tovenaar die een gezag uitstraalt waar je ‘U’ tegen zegt. Al is niet iedereen daar zo blij mee.

Iedereen wil Credence

De film neemt de kijker mee naar het New York uit de jaren '20. Grindelwald is hard op zoek naar Credence Barebone (Ezra Miller), want deze sterke Obscurial (een jonge tovenaar die donkere magie heeft ontwikkeld door onderdrukking) moet hij in zijn team hebben. Waarom weet nog niemand, want The Crimes of Grindelwald is duidelijk een tussenfilm. Ondertussen is er veel te doen om Grindelwald en Credence. De halve wereld vreest Grindelwald en de halve wereld lijkt op zoek te zijn naar Credence.
Waarbij veel mensen hem willen vinden, waaronder Newt die op pad is gestuurd door Dumbledore, om Grindelwalds plannen te dwarsbomen. Credence leeft dus nog. In deel één leek het erop dat hij om het leven zou zijn gekomen, maar dat is dan de mooie magie van Hollywood. Niet alleen in J.K. Rowling’s universum kan gespeeld worden met de geest van mensen, op de montagetafel kan dit net zo goed, ha!
Johnny Depp

Wie is de hoofdpersoon?

En dat is maar goed ook, want Miller vertolkt zijn rol met verve en het is een genot om naar hem te kijken. Hij loopt duidelijk met littekens op zijn ziel en loopt continu verdwaasd rond waarbij zijn eigen agenda voorop staat. Hij weet namelijk niet wie zijn biologische ouders zijn en probeert antwoorden te vinden in Parijs.
Voor fans is het even wennen, want het leek erop dat Eddie Redmayne, als Newt, de hoofdrol zou vertolken in de Fantastic Beasts reek. Hoewel hij nog meer dan genoeg screentijd heeft in dit tweede deel is het alleen niet meer zo duidelijk wie de hoofdrol te pakken heeft. Veel aandacht gaat uit naar Grindelwald en Credence, alsook Dumbledore (en nog een hoop andere personages).
Het is een beetje de tussenfilm, waarin een hoop figuren “geïntroduceerd” moeten worden, wat er tevens voor zorgt dat het verhaal voor nieuwkomers misschien niet heel duidelijk is. Er spelen te veel verhalen door elkaar, er worden te veel referenties gemaakt naar Harry Potter en daardoor is het een soort toverdrank met te veel ingrediënten. Al kan de fan er alleen maar van smullen, zo simpel is het dan ook wel weer.
Jude Law

Dumbledore de mannenverslinder

Wie de Harry Potter-films heeft gezien, kent Dumbledore als een oude man met baard, maar dit verhaal speelt zich nu vele jaren eerder af. Als je de extra’s van de 4K Blu-ray versie hebt gezien – die overigens om van te genieten zijn – zie je dat de makers niet gezocht hebben naar een een-op-een kopie. Het moest een ander persoon zijn die charmant is en jonge leerlingen aan zijn zijde krijgt.
Die persoon is gevonden in Jude Law. Gezegd moet worden dat hij zijn rol goed speelt, al is het een tikkeltje ongeloofwaardig wellicht om deze man, die we toch kennen als womanizer (niet alleen van zijn rollen, maar ook in het echte leven) te zien als iemand die opeens homoseksuele gevoelens lijkt te hebben voor Grindelwald. Losgezien daarvan is het wél een spannend gegeven.
Wat Rowling goed doet is meegaan met de tijd en vooral alles niet in hokjes vatten, laat staan zwart-wit te denken. Niet iedereen hoeft hetero te zijn. En de relatie, wat er ook aan de hand mag zijn, tussen Grindelwald en Dumbledore zal in de volgende film ongetwijfeld nog meer aandacht worden gegeven. Er is iets tussen die twee, alleen weet niemand welke geschiedenis ze delen en dat maakt het spannend.
Verder denkt Rowling ook niet zwart-wit als het gaat om personages. De één zal Voldemort als ultieme bad guy beter vinden dan Grindelwald. Daarentegen valt er wat voor te zeggen dat Grindelwald veel enger is, omdat hij niet zo’n gekke kop heeft als Voldemort én een mens is van vlees en bloed. Hij praat, hij overtuigt mensen. Die indoctrinatie is eigenlijk veel griezeliger. Al is de vraag of Depp niet ‘weer’ een typetje speelt. De één zal vinden van wel, ondergetekende vindt van niet. Het hangt allemaal een beetje af van je smaak.
Johnny Depp en andere harry

Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald 4K review - 4K aanschaf zeker waard

En dat is iets wat geldt voor de gehele film. Want feit is ook dat er niet zo heel veel gebeurt, veel personen krijgen aandacht en veel verhaallijnen lopen door elkaar. Er is weinig ruimte voor actie. Nieuwkomers volgen wellicht niet alles en kunnen de film op enkele momenten misschien zelfs saai vinden. Voor fans is de film om van te genieten met hoofdletter G. Vooral het einde is sensationeel, een ware climax en eentje waar Depp behoorlijk goed in zijn rol zit. Wie dan nog denkt dat hij alleen maar typetjes kan neerzetten, moet zichzelf misschien even achter de oren krabben.
Al met al is Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald een prachtige film en een aanschaf op 4K waard. Alleen al de manier waarop alles gemaakt is, is sensationeel. In je huiskamer komt alles prachtig tot leven en heb je nog net geen drang om zelf een toverstok te kopen en spreuken te leren. Het is jammer dat Newt een klein beetje naar de achtergrond is verdwenen, maar gelijktijdig is het fijn dat er zoveel ruimte is voor andere personages. Al moet één ding wel opgemerkt worden en dat is dat je als kijker op het einde achterblijft met meer vragen dan antwoorden.
Ben je een Fantastic Beasts fan? Misschien vind je het dan leuk om onze review van het eerste deel van Fantastic Beasts even te bekijken. Geen interesse in een review? Dan kun je ons artikel over de Fantastic Beasts 3 details wel even bekijken.