Fantastic Beasts 2 Review - Fantastisch spektakel?

woensdag, 14 november 2018 om 15:31
fantastic beasts 2 review fantastisch spektakel 142046f1613386864
Nifflers, bowtruckles en feniksen. Drie magische creaties die je zelf wilt hebben na alleen al het kijken van Fantastic Beasts and Where to Find Them. Na twee jaar komt de magische dierentuin terug met een vervolg op het eerste deel. Lees in deze review of Fantastic Beasts 2 onze lichamen vervult met magie, of magischerwijs kan verdwijnen.
De Fantastic Beasts serie is geen vervolg op de Harry Potter reeks en is prima te kijken zonder Harry Potter te hebben gezien. Toch zitten er meerdere verwijzingen in Fantastic Beasts naar Harry Potter. Dit was in het eerste deel van de nieuwe magische filmreeks ook al zo en is nog steeds het geval in Fantastic Beasts 2.
J.K. Rowling, de bedenker van de gehele Harry Potter reeks, heeft het screenplay van het tweede deel geschreven. Een taak die zij ook al op zich nam bij het eerste deel. Ze heeft ervoor gezorgd dat de tweede film een hele andere wending neemt en je perplex laat staan. Een beetje alsof je iemand magie voor je neus ziet gebruiken. Maar toch was Fantastic Beasts 2 niet een van de beste.
Newt Scamander bij koffer

Eindeloos verhaal

Kwaadaardige magiër Gellert Grindelwald ontsnapt wanneer hij wordt overgeplaatst en daarna begint met het zoeken van volgelingen. Zijn doel is het overheersen van de wereld met magie en niet worden tegengehouden door de door hem gehate dreuzels. Magiërs moeten zich namelijk verstoppen voor de magie-loze mensen, ook wel de dreuzels.
Dumbledore wil Grindelwald tegenhouden, maar kan dit zelf niet doen. Hij besluit één van zijn voormalige studenten te vragen om hem te helpen en Grindelwald te verslaan. Deze student is niemand minder dan de protagonist uit de eerste Fantastic Beasts film: Newt Scamander.
Het verhaal begon goed, maar helaas was er geen duidelijk begin of einde in het verhaal. Er waren verschillende momenten dat je verwachtte dat de film klaar was, maar dat hij toch uiteindelijk nog een aantal scènes had. Verder is het duidelijk dat deze film maar een zet is in het schaakspel van de Fantastic Beasts serie en dat het een opstapje is naar de volgende films. Dit kan gedaan worden in een film, maar moet dan wel goed gedaan worden. Helaas mist dit een beetje in Fantastic Beasts 2.

Zweinstein in de verte

Nagini en haar geschiedenis

Er zijn ontzettend veel verwijzingen naar de Harry Potter-reeks. In de vorige film waren er al een aantal, maar in Fantastic Beasts 2 zijn het er alleen maar meer. Het begint alleen al met Dumbledore die in de film voorkomt. Een oude vertrouwde in een jong lichaam. Na alle Harry Potter films is het tof om Dumbledore eens mee te maken als een jonkie.
Naast deze verwijzing zit ook Nagini in de Fantastic Beasts 2, die voor het eerst in mensenvorm wordt getoond. Nagini is het meest bekend als het “huisdier” is van hij die niet genoemd mag worden, oftewel Voldemort. Zij verkent gebieden voor Voldemort in de Harry Potter films en nu krijgen we eindelijk de kans om dit karakter als een persoon te zien en wat meer achtergrondverhaal over haar te krijgen.
Verder krijgen we ook een goede blik op de plek waar we allemaal heen wilden toen wij opgroeiden, Zweinstein. Niet alleen worden er meerdere scènes opgenomen in dit legendarische gebouw, maar krijgen we herinneringen van de hoofdpersonages te zien en wonen we zelfs een les bij die zich afspeelt op Zweinstein. Wat Zweinstein maakt onze harten warm en laat ons bijna een traantje wegvegen omdat we deze school zo gemist hebben de afgelopen tijd.
Acteurs en personages eind van de film

Chosen one? Chosen cast!

In een eerder artikel hebben we de cast al uitgelicht en iets verteld over de uitmuntende cast, maar de cast in Fantastic Beasts 2 verdient dit nogmaals en met wat meer details.
Laten we beginnen met Eddie Redmayne. Hij vertolkt de rol van Newt Scamander die één van de belangrijkste karakters in de gehele Fantastic Beasts-serie is. Niet alleen in deze serie komt dit karakter voor, maar ook in Harry Potter en de Steen der Wijzen en in Harry Potter en de gevangene van Azkaban komt het personage voor. Redmayne maakt Newt een topkarakter, dankzij bepaalde trekjes die hij aan het personage geeft en de manier waarop hij hem speelt.
Je merkt dankzij Redmayne dat Newt een beetje verlegen is en soms niet weet hoe hij dingen moet brengen, maar dat ondanks dit alsnog een fantastisch jongen is met het hart op de juiste plaats. En dat hart is groter dan een Graphorn!
Dumbledore in actie

Fantastische Law

Er is wel een persoon bekender dan Newt uit de Harry Potter reeks en dat is niemand minder dan Dumbledore. In Fantastic Beasts 2 krijgen we een jonge versie van Dumbledore te zien die ons een warm hart geeft. Een echte held die zorgt voor wat dramatische gebeurtenissen dankzij zijn daden in de magische film. Hij is een goedzak, maar irriteert wel soms een beetje doordat hij domme dingen heeft gedaan in het verleden. Denk bijvoorbeeld aan een onbreekbare belofte met de vijand.
Dumbledore wordt gespeeld door Jude Law, die niet alleen een fantastische rol heeft neergezet in Fantastic Beasts 2, maar ook eerder al fantastische prestaties heeft afgeleverd in films als Sherlock en The Grand Budapest Hotel. En ook in Fantastic Beasts 2 speelt Law een overtuigende en vooral puike rol die in je achterhoofd blijft hangen.
Johnny Depp

Depp in topvorm

Niet alleen weten de good guys ons te verleiden met hun acteerkunsten, ook slechterik Grindelwald wordt door niemand minder gespeeld dan Johnny Depp. Depp speelt een overtuigende en kwaadaardige rol die je bijna doet twijfelen of je niet aan zijn kant hoort te staan. We zijn niet anders gewend van de acteur, maar toch was het wel even spannend. Het is altijd maar afwachten of de verwachtingen die je van zo'n personage hebt worden ingewilligd.
Depp heeft ze gehaald hoor; hij overtreft ze zelfs. Hij speelt met veel charme Grindelwald en overtuigt niet alleen zijn volgelingen, maar ook jou dat hij gelijk heeft en dat hij het goede aan het doen is. Alleen een fabelachtige acteur kan een rol zo neerzetten.
Naast deze grote uitermate grote rollen zijn er ook rollen vertolkt door bijvoorbeeld Ezra Miller (Credence), Dan Fogler (Jacob Kowalski) en Katherine Waterston (Porpentina Goldstein). Ook zij hebben op een ontzettend overtuigende manier hun rollen neergezet. Niet alleen dat, maar ook werd er gespeeld met humor. Het is moeilijk om een gehele film op hetzelfde niveau te blijven spelen en deze acteurs flikken dat kunstje toch.
Magisch wezen

Spreuken, magische wezens en mystieke wereld

Stel je voor dat deze film geen magie zou hebben of geen magische wezens. Dan zou het direct een grote flop geweest. Gelukkig zit de film boordevol magische actie en spreuken waar we een tijdje zonder hebben gemoeten. Denk aan doods spreuken en spreuken om aan te vallen.
Naast deze spreuken speelt alles zich af in een magische wereld die ook vol zit met magische wezens. Deze magische wezens hebben we al kunnen bewonderen in het eerste deel van Fantastic Beasts, maar zullen ook weer terugkomen in het tweede deel. Naast de bekende creaties zijn er ook een aantal nieuwe wezentjes te vinden in deze film.
Helaas leek dit wel allemaal een beetje in de film gegooid. Het was leuk om de creaties te zien, maar toch leek het alsof het erin is gegooid vanwege een verplichting. Er zijn wel een aantal momenten dat de magische wezens een duidelijk en tof nut hadden. Naast dit zijn er ook een aantal nieuwe wezens geïntroduceerd, maar daar is helaas niet veel mee gedaan. Als de focus ook wat meer op de nieuwe wezens had gelegen, dan had Fantastic Beasts 2 misschien meer kunnen overtuigen.
Magisch waterwezen

Fantastic Beasts 2 Review - Magisch, maar niet de beste

Fantastic Beasts and the Crimes of Grindelwald is een magisch aandeel in de nog niet zo oude filmreeks. J.K. Rowling heeft een film geschreven die helaas niet de beste is. Niet alleen zijn het begin en het einde van de film onduidelijk, er zijn ook een heleboel vragen die achterblijven zonder een antwoord.
Fantastic Beasts 2 wordt eigenlijk vooral indrukwekkend door de goede acteurs die film bevat. Naast dat is het ook leuk om de magische wezens te zien in de film, maar helaas wordt er niet echt omgekeken naar een aantal nieuwe creaties. Waarschijnlijk is het nodig om Fantastic Beasts and the Crimes of Grindelwald te bekijken voordat derde Fantastic Beasts-film in de bioscoop verschijnt, maar dat mag niet de enige reden zijn om weer naar een avondje popcorn te snaaien en een film te kijken.