Familiespel: Machiavelli Review

door Laura1
maandag, 19 april 2010 om 17:00
Je houdt van gamen, of niet, dat lijkt simpel. Maar is het wel echt zo zwart-wit? Wij testen een drietal bordspellen van 999games. Zijn bordspellen voor videogamers een welkome afwisseling?
Uit onderzoek blijkt dat de kern van de gamers bestaat uit mannen tussen de 18 en 34 jaar. Binnen deze groep wordt er onderscheid gemaakt tussen hardcore gamers en casual gamers. De eerste groep besteedt relatief veel tijd en geld aan games, de tweede groep speelt af en toe eens een computerspelletje.
Interessant is dat beide groepen van mening zijn dat gamen verbroedert. Samen gamen is gezellig, een manier om even lekker te ontspannen. Een gamer zal zeggen dat een niet-gamer niet weet wat hij of zij mist! Andersom begrijpen niet-gamers niet waarom gamers zoveel tijd kunnen besteden aan een ‘stom computerspelletje’. Ze vinden gamers asociaal; gamers zijn altijd met zichzelf bezig en besteden weinig tijd aan familie en vrienden. Ze zouden eens een keer een bordspel moeten doen! Met z’n allen een avondje rond de tafel eens lekker sociaal bezig zijn!
Misschien zit aan beide kanten van de medaille wel een kern van waarheid. Dat zou betekenen dat niet-gamers het gamen een keer een kans moeten geven, en andersom, gamers de bordspellen eens moeten proberen. Hoe zou het zijn om met je vrienden een keer bij elkaar te komen om een bord- of kaartspel te doen?
Wij waren hier in ieder geval zeer benieuwd naar en hebben voor jullie een drietal populaire familiespellen van 999games uitgeprobeerd. Hieronder beginnen we met Machiavelli, de twee andere recensies verschijnen morgen en overmorgen.
Machiavelli
Type: kaartspel
Aantal spelers: 2- 7
Leerftijd: vanaf 10 jaar
Duur: ca 60 - 90 minuten
Uitgever: 999games
Uitbreiding: ja, Machiavelli: De Donkere Landen
Huidige adviesprijs: € 15,-
Verhaal en spel-idee
Machiavelli speelt zich af in de Renaissance. Vooraanstaande personen bouwen aan hun eigen stad. Daarbij kiest ieder van de personen per ronde opnieuw een karakter, met de daarbij behorende kwaliteiten, waarmee zij tracht het goud voor zich te winnen. Door het karakter van een tegenspeler te achterhalen is het mogelijk anderen te dwarsbomen. Onvoorspelbaarheid is het toverwoord: zodra een andere speler vermoedt welke rol je hebt gekozen, loop je het risico om te worden bestolen of vermoord, waardoor je een ronde platzak bent, of zelfs volledig uitgeschakeld! Spelers kiezen iedere spelronde een karakter, zoals bijvoorbeeld de dief, de moordenaar, de koopman of de bouwmeester. Ieder karakter heeft zijn eigen eigenschappen, die behulpzaam kunnen zijn om het spel te winnen. Tijdens de spelronden bouwen de spelers aan zo waardevol mogelijke gebouwen. Het spel eindigt als de eerste speler acht gebouwen heeft gerealiseerd.
Verloop van het spel
Voordat het spel begint krijgen alle spelers twee goudstukken, en vier bouwkaarten. Vervolgens krijgen de spelers in iedere ronde naar keuze twee goudstukken of een bouwkaart. Het spel wordt gespeeld in ronden. Iedere ronde start met het om de beurt kiezen van een karakter, dat voor de anderen geheim wordt gehouden. Dit kiezen gebeurt zodanig dat niemand precies weet welk karakter de ander heeft gekozen; dit kunnen altijd minimaal twee karakters zijn. Nadat ieder een karakter heeft gekozen, worden de karakters in een bepaalde volgorde opgeroepen om hun beurt te spelen. De speler die het opgeroepen karakter heeft gekozen, maakt zich bekend en speelt zijn beurt. Een spelbeurt bestaat vervolgens uit het uitvoeren van de eigenschappen die bij het gekozen karakter horen (zoals het stelen van goud van een ander karakter, of een karakter vermoorden). Bovendien kan de speler, als hij goud heeft, een van de gebouwkaarten die hij in zijn hand heeft ‘ kopen’ en zo een gebouw bouwen door de kaart open op tafel te leggen. Per ronde mag iedere speler maar één gebouw bouwen, behalve de bouwmeester, deze mag drie gebouwen neerzetten in één beurt.
Spelkarakters
Het spel wordt beheerst door de verschillende karakters. Deze worden in één ronde op een vaste volgorde opgeroepen, omdat hun eigenschappen in die volgorde het beste tot hun recht komen. Het is zaak bij de keuze voor een karakter behalve de eigenschappen daarvan ook rekening te houden met wanneer dit karakter in de betreffende ronde aan de beurt is.
Het basisspel bevat de volgende 8 karakters:
  1. De moordenaar: vermoordt een karakter. Het vermoorde karakter speelt die ronde niet mee (en ontvangt dus ook geen goudstukken).
  2. De dief: steelt het goud van een karakter. Stelen kan niet van de moordenaar, of van het slachtoffer van de moordenaar.
  3. De magier: mag zijn bouwkaarten omruilen met de bouwkaarten van een andere speler, of een of meer van de bouwkaarten in zijn hand ruilen met de pot.
  4. De koning: krijgt de koningskroon, wat betekent dat hij de volgende ronde als eerst een karakterkaart mag kiezen.
  5. De prediker: de door hem gebouwde gebouwen zijn beschermd tegen het afbreken ervan door de condottiëre.
  6. De koopman: krijgt één extra goudstuk aan het begin van zijn beurt.
  7. De bouwmeester: krijgt twee extra gebouwkaarten aan het begin van zijn beurt, en mag in één beurt drie gebouwen bouwen (in plaats van één).
  8. De condottiëre: kan gebouwen van andere spelers slopen, behalve van de prediker. Voor het slopen van een gebouw moet goud worden betaald: één goudstuk minder dan dat het gebouw heeft gekost.
Strategie
De keuze van het karakter bepaalt voor een groot deel het succes in het spel. Degene die in de vorige beurt koning was (of bij aanvang van het spel; de oudste speler), is degene die als eerst een karakter mag kiezen. Vervolgens gaat de keuze met de klok mee. De speler die als eerst mag kiezen heeft uiteraard de grootste keuze, en kan daardoor het best strategisch kiezen. De speler die als laatst een karakter mag kiezen, heeft vaak nog slechts keuze uit karakters met minder interessante eigenschappen, zeker als het spel met 6 of 7 spelers wordt gespeeld. Het is dus handig om als één van de eersten te mogen kiezen. Het slim kiezen van een karakter hangt bovendien samen met de gebouwen die een speler eventueel al heeft gebouwd. De karakters koning, prediker, koopman en condottiëre ontvangen namelijk aan het begin van hun beurt een extra goudstuk, als zij een gebouw in hun stad hebben met de kleur die hoort bij het karakter dat zij hebben gekozen. Als iemand dus bijvoorbeeld een blauw gebouw bezit (de kleur van de prediker), kan het interessant zijn om de prediker te kiezen. Aan de andere kant kunnen andere spelers ook zien welke kleur gebouwen iemand in zijn stad heeft staan, en daaruit afleiden dat het interessant is voor die speler om te kiezen voor de prediker. Dit brengt het risico mee dat de moordenaar of de dief degene die de prediker kiest door hebben, en deze dus wordt bestolen of vermoord. Als gezegd; het is belangrijk om in het spel onvoorspelbaar te zijn, maar dat zijn de anderen ook, dus je weet het nooit!
Einde van het spel en punten
Het spel eindigt als de eerste speler 8 gebouwen heeft gebouwd. De ronde wordt dan afgespeeld, waarna ieders punten worden geteld, dat wil zeggen de punten voor de gebouwen die ieder in zijn stad heeft staan. Extra punten zijn te behalen voor degene die als eerste 8 gebouwen had (4 punten), degene die gebouwen bezit in alle 5 de kleuren (3 punten) en degene die na het afspelen van de laatste ronde alsnog 8 gebouwen bezit (2 punten). Als er nog goudstukken over zijn, leveren die geen punten op.
Pluspunten
+ Het is leuk om iedere beurt opnieuw een karakter te kiezen en daarbij af te wegen welk karakter jou in een bepaalde ronde het meeste voordeel oplevert (in combinatie met de gevaren van een bepaald karakter), en welk karakter anderen zouden kunnen hebben gekozen. Bij de eigen keuze voor een karakter speelt ook mee hoeveel geld je hebt (en daarmee hoeveel risico je loopt om bestolen te worden) en hoeveel bouwkaarten je nog hebt.

+ De duur van het spel kan worden ingekort door te bepalen dat het spel bijvoorbeeld eindigt als de eerste speler 7 gebouwen heeft gebouwd, of zelfs 6.
Minpunten
- Bij 6 of 7 spelers kan het spel erg lang duren, omdat het kiezen van de karakters door iedere speler vaak veel tijd in beslag neemt. Het zou handig kunnen zijn om dan een stopwatch te gebruiken om iemand te dwingen binnen een bepaalde tijd zijn karakter voor die ronde te kiezen.

- Het kan zeer nadelig zijn om aan het begin van het spel als één van de laatste spelers te beginnen. Dan mag je pas als laatst een karakter kiezen, waardoor je de minste invloed op het spel hebt.