XGN Biografie: Bluepoint Games

Article
door Limpie
maandag, 19 april 2010 om 18:00
xgn google image
Volgende week verschijnen de heruitgaven van God of War I en God of War II, samengevoegd in The God of War Collection. De games zijn voorzien van HD graphics en geluid, en hier heeft Bluepoint Games voor gezorgd. Maar wie is deze ontwikkelaar?
Ontwikkelaars van Metroid Prime
Bluepoint Games is, net als veel ontwikkelaars die wij behandelen in de XGN Biografie sectie, een zeer jonge ontwikkelaar. Het begin ligt namelijk in 2006, wat dus nog maar vier jaar geleden is. Toch is er wel een kleine voorgeschiedenis die we kunnen behandelen. Het team bestaat namelijk niet uit zomaar een paar onervaren leden, maar enkele programmeurs die eerder aan grote titels hebben gewerkt.
Zo heeft de directeur van Bluepoint Games als hoofd engineer gewerkt aan Metroid Prime en Metroid Prime 2: Echoes. Twee GameCube titels die meerdere miljoenen keren zijn verkocht. Ook de meeste andere ontwikkelaars binnen het team zijn echte veteranen en hebben aan een hoop verschillende games bij veel verschillende ontwikkelaars gewerkt voor hun carrière bij Bluepoint Games begon.
In 2006 besloot Andy O'Neil dat hij zelf een eigen studio wilde starten en Bluepoint Games was geboren. Door zijn ervaring met onder andere Metroid kende hij ook een hoop andere ontwikkelaars binnen de gamesindustrie. En enkele daarvan wilden best met hem samenwerken.
Bluepoint Games
Een PlayStation 3 launch titel
Bluepoint Games had de eer om één van de twee downloadbare launchtitels voor het PlayStation Network te mogen maken. In 2006 verscheen die game voor het eerst in Japan en vervolgens in april 2007 ook in Europa. In het spel Blast Factor moet je cellen bevrijden van een infectie, en dit doe je met de verschillende wapens die je tot je beschikking hebt.
Blast Factor is verder nog uniek, omdat het als één van de eerste titels gebruik maakt van de SIXAXIS mogelijkheden van de PS3-controller. In 2008 besloot Bluepoint Games een uitbreiding uit te brengen, waarin er nog eens 90 extra levels verschenen voor de shooter. Toch werd het spel door de pers maar gemiddeld ontvangen. Dit was overigens geen reden voor Sony om het bedrijf niet te vertrouwen.
Blast Factor
Oppoetsen
Sony besloot namelijk de remakes van de eerste God of War delen aan Bluepoint toe te vertrouwen. Sony had op haar website gevraagd wat de special edition van God of War III moest bevatten en het bleek dat een zeer grote meerderheid GoW I en II in HD-kwaliteit voor de PS3 wilde hebben. Uiteindelijk werd op 31 augustus 2009 aangekondigd dat Sony bezig was met The God of War Collection, of beter gezegd, dat Bluepoint Games er mee bezig was.
Uiteindelijk verscheen in Amerika de game al op 17 november 2009, wat natuurlijk voor alle Europese fans een grote teleurstelling was. Waarom Sony de game toen niet in Europa kon uitbrengen is niet bekend. Gelukkig werd al snel duidelijk dat de Ultimate Edition van God of War III wel de remakes van de eerdere delen zou bevatten. En vorige maand werd de God of War Collection dan ook aangekondigd voor een eigen release op 28 april.
The God of War Collection
Vertrouwen is goed
Doordat Sony vertrouwen had in Bluepoint Games is er nu een mooie opgepoetste versie van God of War I en II. Wij vermoeden dan ook dat Sony nog wat mooie projecten in petto heeft voor de ontwikkelaar. Op dit moment heeft Bluepoint Games zelf geen aangekondigde games in ontwikkeling. Mogelijk dat de komende E3 hier meer informatie over gaat brengen.