Fable III: Traitor's Keep Quest Pack Review

maandag, 14 maart 2011 om 18:00
Na een teleurstellende eerste uitbreiding voor Fable III probeert Lionhead het opnieuw met de Traitor's Keep uitbreiding. Albion wordt ditmaal weer een stukje groter met enkele nieuwe gebieden en onze held mag de strijd aangaan met onbekende vijanden.
Vorig jaar bracht ontwikkelaar Lionhead ons de Understone Quest Pack voor Fable III. De uitbreiding had echter niet veel te bieden en dus probeert Lionhead het opnieuw met de Traitor’s Keep Quest Pack. Voor 560 Microsoft Points mag je enkele nieuwe missies verwachten, krijg je nog wat zijmissies en tot slot zijn er nog wat extra leukige dingen zoals nieuwe kleding en een nieuwe metalen hond. Wij haalden Fable III onder het stof vandaan en zochten uit of Lionhead heeft geleerd van de fouten van het verleden.
Gevangenen
De Traitor’s Keep Quest Pack borduurt verder op de verhaallijn van Fable III en kent een zeer hectische start. Je zit op je troon beslissingen te maken over planten en bomen terwijl er plotseling een huurmoordenaar de troonzaal komt binnenstormen om je om het leven te brengen. Als een ware held verdedig je jezelf en kom je te weten dat er heel wat gevangenen zijn losgebroken uit de Keep. Dit is een zwaarbewaakte gevangenis die ooit gebouwd is door je broer. Naast enkele kruimeldieven zijn er ook drie kwaadaardige gangsters ontsnapt die het niet zo nauw nemen met het koningshuis. Het is aan jou de taa om deze gevangenen op te sporen en onschadelijk te maken, op een goede of kwaadaardige wijze.
Fable III Screenshot 166590 Fable III Screenshot 166591 Fable III Screenshot 166589
Actueel
Tijdens je zoektocht zul je naar enkele nieuwe gebieden reizen, waarvan Clockwork Island, een gebied dat vol gestopt is met robots, absoluut de leukste is. De gebieden zijn telkens even stijlvol en kennen genoeg details om een leuke en spannende sfeer neer te zetten. Hier leer je nieuwe personages kennen die vaak gesprekken starten die de voor- en nadelen van een monarchie en een democratie aankaarten. Actuele problemen worden dus weer besproken maar gelukkig gebeurt dit op de luchtige, humoristische wijze die zo eigen is aan Fable III.
Pittige gevechten
Wat ook eigen is aan Fable III zijn de eenvoudige tegenstanders. Wie het einde van het spel bereikte, kon met gemak sterkere vijanden zoals Balverines en soldaten verslaan. Traitor’s Keep introduceert enkele nieuwe tegenstanders die voor erg pittige gevechten zullen zorgen. Zelfs met een gezonde balans van magie, zwaard- en vuurkunsten zul je nog steeds goed moeten opletten. Zelfs de zwakkere vijanden zullen flink wat schade kunnen toebrengen, omdat ze vaak in grote groepen de aanval inzetten. Dit zorgt voor flink wat spanning en dat ontbrak soms aan de missies in Fable III.
Fable III Screenshot 166588 Fable III Screenshot 166583 Fable III Screenshot 166586
Metalen hond
Het hoeft niet altijd even lastig te zijn en de eenvoudigere zijmissies zorgen voor de nodige afwisseling. Deze gaan meestal niet veel verder dan het uitroeien van enkele hollow men of het opjagen van wat ontsnapte kruimeldieven, maar het zorgt voor variatie en levert enkele mooie, nieuwe spulletjes op. Zo kun je, wanneer je alle onderdelen hebt, rond wandelen in een gevangenispakje of een heksenoutfit en vechten met een gloednieuw zwaard.
Na de aanschaf van Traitor’s Keep krijg je ook een speciaal drankje opgestuurd dat je aan je hond kan geven. Hierdoor verandert hij in een viervoetige robot die flink kan bijten in de vijanden rondom je. Oog voor detail wordt nog maar eens duidelijk wanneer je dichterbij je hond gaat staan, en allerlei metaalklanken uit zijn metalen lijf hoort komen. Wanneer je alle missies hebt beëindigd en alle extra toevoegingen hebt ontdekt, zal het ongeveer drie tot vier uur later zijn en zul je weer heel wat gelachen hebben dankzij de droge Britse humor.
Knappe uitbreiding
Traitor’s Keep borduurt netjes verder op de verhaallijn van Fable III en voegt enkele nieuwe gebieden toe die voor heel wat mooie beelden zorgen. Het is knap om te zien dat de vijanden ditmaal heel wat sterker zijn en het uiterste vragen van al je mogelijke aanvallen. Dat is een leuke afwisseling aangezien Fable games vaak erg eenvoudige vijanden meedragen. Voor 560 Microsoft Points haal je een humoristisch en sfeervol avontuur in huis dat je Fable III ervaring drie tot vier uur zal verlengen. Traitor’s Keep is dus een toffe uitbreiding, die wat langer had mogen duren, maar dat mag de pret niet onderdrukken.