F.E.A.R. Files Review

donderdag, 22 november 2007 om 16:18
Het originele F.E.A.R. kwam alweer twee jaar geleden uit op de PC. In de tussentijd is er een uitbreiding gekomen, en kwam het spel ook nog eventjes langs op de Xbox 360 en PlayStation 3. Eind 2007 komt er nu dan een soort van vervolg uit op de Xbox 360.
F.E.A.R. Files bestaat eigenlijk uit twee uitbreidingen op het origineel. Dit zijn het oude Extraction Point en het nieuwe Perseus Mandate. Wanneer je het spel opstart, verwacht je dus eigenlijk al niets nieuws, maar meer van hetzelfde. En helaas komt deze verwachting ook uit...
Verder waar het ophield
Extraction Point begint direct waar F.E.A.R. ophield. Je belandt in een totaal verwoeste stad, wat te maken heeft met het verhaal van het origineel. En dat is erg vervelend, want er wordt heel erg weinig uitgelegd over het gebeuren wat vooraf ging. Mocht je F.E.A.R. zelf niet gespeeld hebben, dan vraag je je constant af wat er eigenlijk allemaal om je heen gebeurt. Waarom staat alles opeens in brand, en waar heeft die vreemde man het over die uit het niets opdook? Het is dus echt aan te raden om het eerste deel te spelen voordat je aan deze uitbreiding begint.
Verder biedt Extraction Point slechts meer van hetzelfde. Deze keer ren je echter rond door de stad zelf, in plaats van door een groot kantoorgebouw. Helaas biedt dit niet de vrijheid waar we allemaal op wachten, maar kom je eigenlijk altijd een gebied binnen, schiet je alle soldaten, robots en monsters neer, en ga je verder naar het volgende stukje. Tussendoor wordt er van je verwacht dat je wat kleine opdrachtjes doet om toch de variatie er wat in te houden. Het zijn simpele klusjes, zoals het drukken op een knop of het starten van een machine, die ervoor zorgen dat er een deur naar het volgende stuk open gaat.
Qua level design, variatie en originaliteit hoef je van Extraction Point heel weinig te verwachten. Wat dit spel moet redden, is het schieten. En daar draait alles dan ook om. Gelukkig voelt dit lekker aan, en kun je natuurlijk weer in slow-motion je vijanden omleggen. Dit gaat over het algemeen lekker makkelijk, en met je standaard geweer kun je bijna het hele spel doorkomen. Vijanden gaan lekker snel tegen de grond, en zorgen voor een leuk effect tijdens het doodgaan door nog even de trekker van hun geweer over te halen en de kogels in het rond te schieten.
Nieuwe uitbreiding, meer van hetzelfde
Mocht je deze eerste uitbreiding uitgespeeld hebben, dan zit er nog een tweede in het pakketje. Het nieuwe Perseus Mandate zou eigenlijk de reden moeten zijn om F.E.A.R. Files aan te schaffen, maar is lang niet zo goed als het originele F.E.A.R. of, het toch al niet indrukwekkende, Extraction Point. Het verhaal hiervan speelt zich tegelijkertijd af met het originele spel. Het verhaal is ook hier flinter dun, en komt erop neer dat je iets met de naam Perseus moet vinden, en dat voordat de vijand dat doet.
Perseus Mandate voegt weinig nieuws toe. Er zijn enkele nieuwe wapens en nieuwe omgevingen, maar het komt op hetzelfde neer als Extraction Point, en dat is je een weg schieten door de lineaire levels tot je erbij neervalt.
Toen F.E.A.R. in 2005 uitkwam wist het grote indruk te maken op zowel het grafische gebied, als de AI van de tegenstanders. De AI in Files is nog steeds redelijk goed, maar weet recente shooters als Halo 3, Call of Duty 4 en The Orange Box niet te overtreffen. Op grafisch gebied loopt het spel helemaal achter bij de huidige games, en lijkt er niet veel te zijn veranderd in twee jaar tijd.
Positieve puntjes
Is alles dan slecht aan F.E.A.R. Files? Nee, dat niet. Het spel biedt meer van hetzelfde, en dat zullen de echte F.E.A.R. fans waarderen. Het schieten voelt nog steeds lekker aan, en is er een online mode die je met 16 man kunt spelen. Daarnaast zit de Instant Action mode in het spel, waarin je, zoals de naam al zegt, direct in de actie geplaatst wordt. Op verschillende maps zul je je zo lang en goed mogelijk staande moeten houden tegen hordes vijandelijke soldaten. De score die je hier haalt wordt keurig bijgehouden in online ranglijsten, zodat je kunt zien hoe goed je het doet in vergelijking met de rest van de wereld.
Conlcusie
F.E.A.R. Files is alleen het overwegen waard voor de echte F.E.A.R. fans. Zij die op zoek zijn naar meer van dezelfde actie zullen hier wat plezier aan beleven. De rest van het shooter publiek mag het spel lekker links laten liggen, en doorlopen richting de betere games van dit moment.
Cijfer: 5.5