Everybody's Golf VR review - Wees eindelijk zelf Tiger Woods

maandag, 17 juni 2019 om 10:27
Golf is niet uitsluitend voor elitaire zakenmensen, golf is voor iedereen. Everybody's Golf doorbreekt met deze gedachtegang al jaren alle conventies. Wie tussen al het videogamegeweld een keer een balletje wil meppen, is hier aan het juiste adres. Nu is de serie toe aan de meest ambitieuze telg ooit gemaakt. Een succes? Lees daarvoor onze Everybody's Golf VR review.
Everybody's Golf VR is, net als alle voorgaande delen, een Japanse sportgame in hart en nieren. De kleuren spatten van het scherm, de banen zijn divers en bij vlagen krankzinnig en de personages vreselijk over de top en ongeloofwaardig. Dit is geen simulatie zoals de meeste sportgames dat pretenderen te zijn, dit is hersenloze arcade bedoeld voor korte speelsessies waarbij het verstand op nul gaat.
Met de kinderlijke presentatie en toegankelijke manier van spelen is Everybody's Golf al ruim twee decennia een geliefde serie voor mensen die stiekem niet eens zo veel affiniteit met de golfsport hebben. Everybody's Golf VR speelt daar geweldig op in en teleporteert de speler dankzij virtual reality naar diezelfde blije wereld, waar talloze dieren over de green huppelen, vogeltjes in de lucht fluiten en koddige stemmetjes en zoetsappige muziekjes je weer kind laten voelen.
everybody's golf vr review

Huppelende caddy

Achter het haast kinderlijke uiterlijk van Everybody's Golf VR schuilt stiekem nog best uitdagende gameplay. Niet voor niets word je de hele tijd bijgestaan door een persoonlijke caddy, die je alle belangrijke facetten van golf haarfijn uitlegt. Zonder nadenken met je stick lopen zwaaien is niet genoeg: je moet continu rekening houden met de ligging van de bal, je eigen positie, de omgeving, de windrichting en natuurlijk met de kracht waarmee je slaat. Dat doe je ook nog eens met verschillende golfclubs die ieder weer hun eigen specialiteiten hebben.
Vooruit, een Tiger Woods-game is Everybody's Golf absoluut niet, maar om een goede score neer te zetten is moeilijker dan je denkt. Zeker in virtual reality, waarbij je tijdens het golfen toch wordt blootgesteld aan allerlei prikkels, zoals de eerder genoemde vogels of een vliegtuig die opeens vlak boven je hoofd raast. En, natuurlijk veel belangrijker, speel je nu niet gemakzuchtig liggend vanaf een bank, maar moet je als een echte golfer in je woonkamer staan.
En dat houdt in: voeten strak naast elkaar, armen gestrekt, rug in set-up positie, kijken naar waar je bal wil laten landen en slaan maar. Dit doe je met een Move-controller, die in jouw virtuele wereld verandert in een zeer realistische golfclub. Everybody's Golf VR geeft je de illusie dat je echt aan het golfen bent en dat is natuurlijk waar het hier vooral om draait. Heel af en toe heeft de camera moeite om de bewegingen van de Move-controller bij te houden, en dat is frustrerend. Vooral bij de inzet van de putter wil de camera nog wel eens op hol slaan.
everybody's golf vr review

Waar is de multiplayer?

Dat komt omdat dit een veel kleinere club is en je hiervoor een beetje moet bukken om de bal te kunnen raken. Wanneer je camera niet ideaal staat afgesteld (zoals iedere PSVR-bezitter ongetwijfeld wel eens meemaakt), dan gaat de verbinding tussen de camera en jouw bril wel eens verloren. Juist omdat je je hele lichaam hier beweegt, is het van groot belang dat je genoeg ruimte om je heen hebt en je de camera een beetje op afstand van jouw lichaam kunt plaatsen.
Buiten die kleine tekortkoming is Everybody's Golf VR een fantastische game om in vr te spelen. Het is daarom des te jammer dat de VR-variant lang niet zo goed is uitgerust met content als de standaardversie die zo'n twee jaar geleden verscheen. Zo schittert een multiplayer in afwezigheid (zelfs tegen AI) en zijn er maar drie gethematiseerde banen (waaronder een indrukwekkende lavasetting) beschikbaar. Deze banen zijn wel weer onderverdeeld in achttien holes, die je ook nog eens in spiegelvorm kunt spelen. Daarmee heb je ruim honderd holes onder je beschikking: niet mis, maar wat meer variatie in de banen had zeker geen kwaad gekund.
En, we zeiden het al eerder, is Everybody's Golf VR een typische Japanse sportgame en dat houdt in: veel overbodige tussenfilmpjes, herhalend commentaar en het allerergste: omslachtige menu's. Zo kun je er bijvoorbeeld niet voor kiezen om direct nog een ronde te spelen zodra je klaar bent, maar zul je daarvoor eerst terug naar het hoofdmenu moeten. Allemaal handelingen die weer gepaard gaan met laadschermen en dezelfde ingesproken teksten. Dat kan beter!
everybody's golf vr review

Everybody's Golf VR review - Geen totaalpakket, wel leuk

Door een schrijnend gebrek aan multiplayer en een laag aantal aan gethematiseerde banen is Everybody's Golf VR niet het totaalpakket waar we op hadden gehoopt. Het is met afstand wel het meest ambitieuze deel uit de twintig jaar oude serie, met dank aan de bijna perfecte transitie naar virtual reality. Everybody's Golf VR geeft je de illusie dat je echt op de golfbaan staat en daarmee is de game een waardige toevoeging voor je vr-collectie.