Everybodys Golf Review - Met z'n allen op de tee-off

donderdag, 07 september 2017 om 14:45
Al sinds 1997 verschijnt Everybody’s Golf op iedere PlayStation. De games zetten de sport op een luchtige manier neer en dat niet geheel zonder succes. Op de PlayStation 4 verschijnt nu het twaalfde deel in de franchise, simpelweg Everybody’s Golf genoemd. Of de game een hole-in-one of een bogey scoort lees je natuurlijk in deze Everybodys Golf Review!
Ontwikkelaar Clap Hanz brengt met Everybody’s Golf een heel nieuw deel in de franchise en dat exclusief voor de PlayStation 4. De game doet een aantal dingen anders dan voorgaande delen en brengt op deze manier vernieuwing de franchise in. Zo staat in Everybody’s Golf het personage nu centraal.
Everybodys Golf Review

Jij staat centraal

Voordat je de golfbaan op mag om een balletje te slaan moet je je eigen personage maken. Je kunt hiervoor een van de vele willekeurig gegenereerde karakters kiezen, maar ook compleet zelf een karakter bouwen. De keuzes hierin zijn behoorlijk uitgebreid. Nagenoeg alles is aanpasbaar van het geslacht tot aan de bewegingen van je karakter.
Er is in het begin al behoorlijk wat keuze om je karakter persoonlijker te maken, maar naar gelang je aan het spelen bent komen daar nog talloze kapsel, bewegingen en kledingstukken bij. Het meeste moet je met de door jou verdiende munten vrijspelen maar sommige dingen speel je simpelweg vrij.
Denk hierbij aan nieuwe clubs, speciale balletjes, kleding en golfkarretjes. Sommige clubs kunnen je helpen bij de vele bunkers en andere vaste obstakels die je op de golfbaan tegenkomt. En sommige balletjes zijn bijvoorbeeld beter in regenachtige omstandigheden of in een sterke tegenwind.
Enfin, je karakter is gemaakt en je mag naar het resort. Daar krijg je eerst een uitgebreide uitleg van de medewerkers over hoe de game werkt en wat er allemaal te doen is. Het resort fungeert als een persoonlijke offline hub, vanwaar je onder andere de winkel in kunt om nieuwe spullen te kopen, met de AI karakters kunt babbelen en er natuurlijk op uit kunt gaan richting de verschillende golfbanen.
Everybodys Golf Review

Makkelijk op te pakken

Dit laatste is natuurlijk het grootste gedeelte van de game: het golfen. Everybody’s Golf biedt je allerlei vormen van golf, nagenoeg allemaal bereikbaar vanuit het resort. De belangrijkste hierin zijn de toernooien waarin je telkens een serie holes moet spelen voor ervaringspunten. Je speelt hier telkens tegen computergestuurde karakters op negen of 18 holes.
De besturing tijdens het golfen is erg eenvoudig wat de game toegankelijk maakt voor iedereen. Een duidelijk systeem, waarbij je eerst je positie om af te slaan en je richting bepaalt en vervolgens met één toets de kracht van je slag regelt. Je kunt Everybody’s Golf echt zo oppakken en ermee aan de slag gaan. Maar om de game meester te worden moet je wel om kunnen gaan met factoren als de wind en de helling van de golfbaan.
En als laatste moet je over een gezonde dosis timing beschikken. Als je een balletje goed wil slaan moet je de powermeter onderin je scherm namelijk in de gaten houden. Druk je op tijd, dan vliegt je balletje precies zoals je gepland hebt, maar als je de vroeg of te laat slaat vliegt het balletje compleet uit de richting of niet ver genoeg. Het maakt de game uitdagend en houdt het golfen leuk.
Maar er speelt in de factoren wel een flink minpunt mee. En dat komt vooral naar voren tijdens het putten. Dan speelt de helling namelijk een bijzonder grote rol, maar deze is verre van realistisch. Soms rolt een balletje ondanks een goede kracht en timing totaal de verkeerde kant op en dat is op zij minst frustrerend te noemen. Als je hier eenmaal aan gewend bent is er wel rekening mee te houden en zul je al snel beter gaan scoren.
Everybodys Golf Review

Weinig verschillende omgevingen

Afhankelijk van hoe goed jij op de banen scoort haal je bijvoorbeeld een eagle, een birdie een par of bogeys. Feitelijk gelden hier dezelfde regels als bij regulier golf, maar dan dus voor ervaringspunten. De bedoeling is dat je de andere spelers achter je laat om ze zo in je gallerij te krijgen. Je statistieken (en dat zijn er nogal wat) zullen stijgen, je karakter wordt sterker en accurater en je gaat steeds beter spelen.
Uiteindelijk duiken er daarna vanzelf uitdagers op die je moet verslaan om verder te komen, waarna je een rang stijgt. Pas na enkele rangen gestegen te zijn krijg je een nieuwe omgeving tot je beschikking. In het begin is het aanbod wat betreft omgevingen redelijk beperkt en helaas blijft dat een hele tijd zo. Het is echt jammer dat de verschillende omgevingen niet sneller voorbij komen, want het stijgen in rang duurt echt vreselijk lang.
Voor je de derde omgeving bereikt hebt ben je al een uur of tien aan het golfen en heb je al een hele tijd het idee dat je geen steek vooruit komt terwijl je echt wel stijgt. De omgevingen bieden onderling wel echt grote verschillen van elkaar en ogen allemaal geweldig. Daarbij zijn ze allemaal erg groot en bieden ze meer dan golfen alleen. Je kunt zodra je dit vrijgespeeld hebt ook met een golfkarretje rondscheuren of een hengeltje werpen.
Maar onder aan de streep duurt alles net wat te lang om vrij te spelen. De neiging om de twee extra omgevingen die via DLC beschikbaar zijn te kopen is hierdoor daardoor erg groot. Je kunt ook tussendoor niet even een andere omgeving betreden om een balletje te slaan in Everybody’s Golf, dit moet echt vrijgespeeld worden voor alle modi tegelijk. Dat betekent dus ook voor de multiplayer modi die de game je biedt zoals de Open Course online modus en de Turf War modus.
Everybodys Golf Review

Voor ieder wat wils

In de Open Course modus kun je vrijuit een balletje slaan zonder dat daar een echte wedstrijd aan gebonden is. Het is een ideale manier om de verschillende holes te leren kennen wat betreft de lay-out. Je score wordt hier in een leaderboard verwerkt zodat je altijd wel een idee hebt van hoe je het ten opzichte van andere spelers gedaan hebt. De Tuf War modus zet je in een van de twee teams die gevormd worden.
In die modus is het de bedoeling om als team een zo goed mogelijke score op verschillende holes per te zetten zodat je deze verovert. Na tien minuten worden de scores per hole opgemaakt en dan komt er een winnend team uit de bus. Dit is een erg leuke en hectische modus waarbij je zo snel mogelijk probeert te golfen.
Als laatste biedt Everybody’s Golf je nog de multiplayer modus. Hierin kun je met maximaal vier offline spelers een balletje slaan op de verschillende vrijgespeelde banen. Iedere speler kan dan om de beurt een balletje slaan. Je kunt in deze modus zelf instellen uit bijvoorbeeld verschillende typen holes die je in de singleplayer modi ook tegenkomt, waaronder een tornado hole die je balletje opzuigt. Het is een leuke modus om eens te proberen met vrienden, maar helaas wel pas zodra je een en ander vrijgespeeld hebt.
Everybodys Golf Review

Everybodys Golf Review - Golf voor iedereen!

En dat laatste is gelijk het grootste probleem van Everybody’s Golf. Je moet alles vrijspelen. De game biedt een behoorlijk complete en luchtige golfervaring, maar er gaat heel veel tijd in zitten voordat je een beetje keuze hebt uit verschillende banen, clubs en balletjes. In het begin neigt de game dan ook behoorlijk eentonig te worden.
Zodra je meer dan tien uur balletjes hebt geslagen in de toernooien is de keuze gelukkig al een stuk ruimer en komt het gevoel dat je werkelijk vooruit gaat ook wat meer naar voren. En dan wordt de game steeds verslavender en leuker. Everybody’s Golf slaat dan ook een birdie, maar met iets meer gevoel van groei en afwisseling had dit makkelijk een eagle kunnen zijn.