Everest Review (Blu-ray) - Mooi gemaakt

zondag, 24 januari 2016 om 11:01
Everest vertelt een verhaal dat gebaseerd is op een echte gebeurtenis. Een aantal klimmers maakt een helse tocht om de Everest te beklimmen. De film verschijnt 27 januari op DVD en Blu-ray. Lees hier onze Everest Review.
In Everest zien we hoe twee expedities de beroemde berg, Everest, willen beklimmen. Mensen konden zich inschrijven en met een van de twee leiders op pad. Dit zijn Rob Hall (Jason Clarke) en Scott Fischer (Jake Gyllenhaal). Die mensen hebben echt bestaan. Onderling maken ze er een strijd van. Het voorgaande jaar had Hall niemand van zijn mensen in staat gekregen de top van de berg aan te tikken en Fisher wel. Dat moet dit jaar anders. De druk om te presteren is bovendien groot, want er is een journalist mee om verslag te doen.
everest review

Mooie ode aan waargebeurd verhaal

Wat de tocht ontzettend uitdagend maakt is het gebrek aan zuurstof. Hoe hoger je komt, hoe minder zuurstof er is. En natuurlijk telt de kou mee, want het is bovendien niet bepaald warm. Alle mensen zijn goed voorbereid qua kleding, qua materiaal om mee te nemen, alsook zuurstofvoorzieningen. Bovendien zijn Hall en Fischer zeer ervaren. Er is alleen één ding waar zij geen rekening mee kunnen houden en dat is het weer.
De twee expedities komen namelijk terecht in een van de ergste sneeuwstormen ooit. En je weet het dan ook al meteen: dat vraagt om levens. Het is echt gebeurd. Er zijn mensen omgekomen. En wat dat betreft is Everest een prachtige ode aan dit linke verhaal en de mensen die er helaas niet meer zijn.
everest review

Blu-ray extra's zijn zeker de moeite waard

Hoewel Everest qua filmbeleving soms niet super interessant is, in die zin: je hebt het allemaal wel eens gezien en de film spat nou niet bepaald van je tv af, ga je de film waarderen. En die waardering groeit alleen maar als je de extra's van de Blu-ray bekijkt, wat je dan ook zeker moet doen na de hoofdfilm.
Wat de makers namelijk hebben geprobeerd is om een bepaalde authenticiteit te creëren. Overal is rekening mee gehouden. Er is gefilmd in de bergen, er is gefilmd met de Everest in het vizier. Maar natuurlijk zijn al die acteurs en die filmcrew maar tot een bepaalde hoogte gegaan en hebbben ze nooit de top van de Everest bereikt. Eén op de vier mensen sterft aan zo'n uitdaging, laat staan dat dit echt is uitgevoerd.

Maar die Everest én top moesten wel in beeld worden gebracht. Dus is er secuur nagedacht over de locaties om te filmen en hoe alle 'problemen' op te lossen. Echte bergbeklimmers weten hoe de top eruit ziet, weten hoe het zonlicht op een gegeven moment valt. De makers van Everest hebben er alles aan gedaan om elk detail zo goed mogelijk na te bootsen. Wat dat betreft is alleen daarom de film al een aanrader voor bergbeklimmers en iedereen die de Everest een warm hart toedraagt.
everest review

Weinig spanning in de film zelf

Voor de rest is het qua film niet heel spannend. Want je kijkt twee uur lang alleen maar naar een klim. Hoewel er genoeg drama is, gebeurt er toch net even te weinig om twee uur lang onderhoudend te zijn. Niets ten nadele trouwens aan grote namen als Clarke, Gyllenhaal en ook andere bekenden. Tot de cast behoren ook Keira Kneightley en Josh Brolin. Zij doen wat ze moeten doen.
Verder is het vooral een mooi gebaar dat het initiatief genomen is om dit verhaal te vertellen. Er staan op de extra's interviews met overlevenden en nabestaanden en dat vormt de spreekwoordelijke kers op de taart. Pas als je al die extra's gezien hebt, waardeer je Everest echt goed. Al is dat een beetje cheaten, want de film an sich is niet eens bijster goed. Maar al met al is die Blu-ray dus wel interessant!