American Ultra Review (Blu-ray) - Stelt teleur

zondag, 24 januari 2016 om 12:00
In American Ultra zien we een Jesse Eisenberg zoals we hem niet eerder gezien hebben: lang haar, wat onzeker, maar met skills van een superheld. American Ultra ligt vanaf 27 januari in de winkel voor Blu-ray en DVD. Lees in deze American Ultra Review of het wat is.
De andere hoofdrol in deze komedie wordt vertolkt door Kristen Stewart. Ze speelt Phoebe, de vriendin van Mike (Eisenberg). Samen vormen ze het perfecte koppel. Ze zijn dolverliefd op elkaar en leven op een roze wolk. Maar niet voor lang.
Want al gauw wordt de situatie enorm vreemd. Mike lijkt te veranderen van een beetje een loze drugsgebruiker in iemand die zijn eigen skills niet kent. Al aan het begin van de film loopt een situatie meteen goed uit de hand en al snel krijgt hij de politie op zijn hielen.

Project X

De regie ligt in handen van de regisseur die ook Project X heeft gemaakt en dat siert de game. American Ultra is over de top, wat vreemd en actie en humor lopen naadloos in elkaar over. Best een mooie mix dus en de interactie tussen Eisenberg en Stewart is ook niet verkeerd. Stewart kijkt niet meer met zo'n Twilight gezicht dat eruit ziet alsof ze elk moment moet poepen, maar kan af en toe nog andere gezichtsuitdrukking opzetten. Al houdt daarmee de eer voor haar op, want degene die veel meer in huis heeft is Eisenberg. Al heb je daar natuurlijk geen American Ultra voor nodig om dat te beseffen!
Hoewel de film leuke momenten bevat en vooral qua montage soms geniaal in elkaar zit, is het gehele plaatje niet af. Het is niet zo dat je stuk gaat van het lachen of actiescenes ziet die je niet eerder hebt gezien. Wat dat betreft stelt de film dan ook enigszins teleur. Af en toe vlamt die de pan uit, maar doorgaans kijk je naar een middelmatige film.
american ultra review

Er gebeurt maar weinig

Misschien gebeurt er ook wel te weinig. Want het interessante is dat de film gaandeweg best een spannende kant opgaat, qua thematiek en gebeurtenissen. Maar het geheel wordt niet goed ingewijd, laat staan goed afgemaakt. Het verhaal is dus niet goed uitgewerkt. En dat is storend. American Ultra was zoveel beter geweest als een kritisch oog nog even goed over het script was gegaan. Duidelijk potentie, maar ergens laat men steekjes vallen.
Wat overblijft is dat je soms moet gniffelen om wat vreemde situaties - waar voor alle credits mogen gaan naar Eisenberg en af en toe een tof moment ziet, wat komt door een strakke montage. Maar het is niet voldoende om de kijker 1,5 uur te vermaken. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat als je de Blu-ray koopt er niets extra's bij krijgt. Waarom is er geen extra beeldmateriaal opgeknald, zoals interviews met de cast, behind the scènes of bloopers?
american ultra review

Er had meer in gezeten

Het komt allemaal over dat er té gehaast een een project is gewerkt. En dat is zonde. Want American Ultra had zoveel beter kunnen zijn dan het nu is. Elke kijker die de voorkant en het script leest zal getriggerd worden, maar al snel van een koude kermis thuiskomen!