Evercade EXP Review - Retro gaming on the go!

dinsdag, 27 december 2022 om 16:00
evercade exp review 1f1671897640
Als je het aan een doorgewinterde arcadegamer vraagt is de gouden eeuw van games toch echt die waar je kwartjes in een machine moest stoppen. Het arcadetijdperk komt nu opnieuw tot leven in handheldvorm met de Evercade EXP, een upgrade van het origineel uit 2020. Hoe deze je mee terug neemt naar een verloren tijd, lees je in deze Evercade EXP Review.
De Evercade is niet zomaar een handheld. Het is er een die je mee terug neemt naar tijden van weleer en dan niet eens alleen maar de tijden waarin je in de arcadehal met je vrienden stond. De tijd waarin je met een cartridge thuis aan de slag ging op de Nintendo en Sega consoles, de Commodore 64 en op andere retro consoles worden door dit apparaat weer prominent op de eerste plek gezet.

Is het een Atari Lynx, een GameBoy of een PSP? Nee, het is een Evercade!

Als je de Evercade EXP koopt dan zul je direct zien dat de handheld gemaakt is met klassieke handhelds in gedachten. Op de tof ogende verpakking schittert namelijk de tekst ‘cartridge video game system’. Een verwijzing naar de cartridges die de Evercade gebruikt, iets wat tegenwoordig nog alleen nog maar door de Switch gebeurt.
Ergens mag je het design van de witte Evercade wel vergelijken met de Nintendo hybride console. Zo heb je aan de linkerkant van het scherm een D-Pad zitten en vind je en A en een B-knop die je gebruikt in de TATE-modus (speciaal voor verticale shoot ‘em ups) die de handheld heeft. De rechterkant van de handheld is wat drukker bevolkt met knoppen. Je vind hier namelijk de A,B,X en Y-knoppen, en de Start en Select knop, samen met de menu toets. Deze laatste roept het Evercade menu op, terwijl de rest voornamelijk tijdens het gamen gebruikt worden. Alle knoppen reageren razendsnel wanneer je ze indrukt, maar ze maken wel wat geluid. De gebruikte D-Pad voelt daarbij niet heel stabiel aan tijdens het spelen. Het was misschien zelfs wel beter geweest om er een analoge stick te plaatsten, zoals je die ook op de PSP, PS Vita en de Nintendo Switch vindt.
Op de onderkant van de handheld vind je de knop waarmee je TATE aan en uit zet, een 3.5mm aansluiting voor een hoofdtelefoon, de volumeknoppen en een USB-C aansluiting om het apparaat mee op te laden. Geen batterijen dus, maar een moderne manier van opladen. Toch zit er juist aan deze onderkant een klein puntje van kritiek. Het voelt namelijk alles behalve logisch om de volumeknoppen juist op die onderkant te hebben, laat staan de TATE-knop.
evercade exp review 2f1671897714

Good old cartridges

Op de bovenkant is de Evercade EXP uitgerust met een L1, L2, R1 en R2- knop en een aansluiting voor een HDMI-kabel. Precies, je kunt de Evercade dus op je televisie aansluiten, waardoor je ineens die klassiekers op het grote scherm kunt spelen met de handheld als controller. Hier vind je ook meteen de unieke feature van de handheld, namelijk de plek waar je de Evercade cartridges moet plaatsen.
Standaard wordt met de Evercade EXP een cartridge meegeleverd, namelijk de IREM Arcade 1 collectie. Deze bevat zes klassiekers zoals R-Type, Moon Patrol en Battle Chopper. Ontzettend toffe games uit tijden van weleer, maar met slechts zes games doe je natuurlijk niet heel lang en downloaden zit er bij de Evercade niet bij. Om je wat langer op weg te helpen is er speciaal bij deze uitvoering nog een extraatje toegevoegd in de vorm van een hele berg Capcom classics. Denk aan Street Fighter II: Hyper Fighting, Mega Man, Mega Man X, Captain Commando, 1942 en Final Fight. Je krijgt in totaal dus 24 games die je direct kunt spelen.
Wil je meer games? Dan moet je cartridges kopen, iets waar het hart van verzamelaars ongetwijfeld van op hol zal slaan. Gemiddeld kost een cartridge 20 euro en er is al een heleboel te koop. Check hieronder een aantal beschikbare cartridges:
evercade exp review 3f1671897769

Display en geluid kan beter

De Evercade zelf is een apparaat waar al genoeg klassiekers in zitten, maar wat betreft display is de handheld voor het gevoel wat verouderd. Zo heb je namelijk behoorlijke randen om het scherm en is de resolutie slechts 800 x 480. Voor klassiekers maakt dit natuurlijk niet zo heel veel uit, maar een HD-scherm was toch wel prettig geweest. Daarnaast is het display niet heel helder, wat ook wel fijn was geweest.
Wat betreft het geluid ben je met de Evercade EXP aangewezen op de speakers in het apparaat die retrogeluiden je oor in moeten sturen. Op zich komen de geluiden van de games prima uit de handheld, maar zodra je het geluid wat harder zet krijg je te maken met wat vervorming. Dit kan te maken hebben met de soms wat schelle tonen van de oudere games, maar het is wel iets wat opvalt.
evercade exp review 4f1671897844

Evercade EXP Review- Geen perfectie, maar wel genieten!

De Evercade EXP is dus geen perfecte handheld, maar laten we eerlijk zijn. De games die je op deze handheld gaat spelen vragen niet om perfectie. Ze vragen om een goede manier om geëmuleerd te worden en dat doet de Evercade perfect. Dat het geluid en het beeld soms wat te wensen over laat is minimale kritiek. Los van dit alles is de handheld namelijk elke cent waard, alleen al als het op het opnieuw verzamelen van al die toffe cartridges aankomt.