Escape room in Amsterdam: Judgement Day Review (My Escape Club Amsterdam)

zaterdag, 09 april 2022 om 17:00
20220405 judgement day 1f1649187444
Het jaar is 2029. De oorlog tegen de machines is in volle gang en de mensheid staat op het punt te verliezen en uit te sterven. Tijd voor ons om ons op te laten sluiten in de Judgement Day escape room van My Escape Club in Amsterdam. Terminator fans opgelet: deze escape room is geheel in de stijl van de bekende actiefilms met Arnold Schwarzenegger.

Het lot van de mensheid in je handen

75 minuten. Dat is de tijd die we kregen in deze escape room in hartje Amsterdam. Met de instructies op zak om de bunker die voor ons ligt te infiltreren en de geheimen erin bloot te leggen, slaat de deur achter ons dicht. Een matig verlichte gang waarin een laagje rook hangt verwelkomt ons. Met de tijd die op een scherm langzaam wegtikt op ons netvlies moeten we meteen op zoek naar een manier om de bunker in te komen.
Hoewel de gang slechts stap één is in het puzzelgeweld, merk je hier direct dat het maximum van zes spelers (bij een beginnersteam) in deze kamer misschien wat hoog is. De gang bevat niet veel meer dan een scherm, een deur met een hangslot en drie lockers vol kleding, maar met het team van drie staan we elkaar hier nog net niet in de weg. Gelukkig zijn we na enkele minuten speuren al snel in de volgende ruimte die een stuk groter is en daar begint het echte puzzelwerk pas.
amsfun judgmentday 3f1649347273

Sloten, mechanismes en meer

Judgement Day laat je naast de bekende hangsloten op zoek gaan naar voorwerpen aan de slag gaan met allerlei verschillende puzzels. Je brein wordt goed aan het werk gezet en hoewel de puzzels over het algemeen vrij lineair door de kamers heen sturen, moet je zo nu en dan ook even terug naar een andere kamer. De balans tussen denken en doen is daarbij erg goed en je moet voor één puzzel zelfs samenwerken vanuit verschillende kamers om vooruitgang te boeken.
Daarnaast is er ook een element aanwezig dat wat fysieke kracht vereist. Hoewel je hier geen Schwarzenegger voor hoeft te zijn, valt ons op dat het gereedschap dat voor handen is zijn beste tijd al gekend heeft. Gelukkig is dat het enige element in de kamer dat sporen van slijtage vertoont en je enigszins tegenhoudt in je spel.
Overigens is aan te raden om de kamer niet met hakken te betreden. Hiermee kom je simpelweg niet voorbij een paar elementen, maar op bijvoorbeeld sneakers en met wat comfortabele kleding is Judgement Day genieten met een hoofdletter G.
amsfun judgmentday 4f1649347345

Even naar 2029

Je hebt gedurende je missie in deze bunker echt het gevoel dat je een verhaal doorloopt en dat je dingen met een reden aan het doen bent, los van het volgende slotje openen. Het thema Judgement Day druipt er daarbij letterlijk aan alle kanten vanaf en je waant je gedurende de rest van het spel dan ook echt in een vergeten bunker uit 1992, terwijl er buiten op hol geslagen robots huis houden. Bijna alles klopt aan de kamer, van de aankleding tot aan de gebruikte voorwerpen
De muziek die gedurende het hele spel op de achtergrond speelt, helpt ook enorm bij het neerzetten van de sfeer. De kamer bevat bovendien een aantal special effects die de ervaring nog meer zullen verrijken, maar gezien deze voor mensen met bijvoorbeeld epilepsie minder geschikt zijn, kunnen deze aan- of uitgezet worden.
Voor fans van de Terminator-franchise zijn er trouwens nog een paar toffe easter eggs te vinden in deze escape room die de ervaring nog meer zullen verrijken. Zo kom je er gaandeweg achter dat deze escaperoom zich afspeelt vóór de gebeurtenissen uit de gelijknamige film. Hoewel er een klok hangt waarop de tijd echt langzaam wegtikt, ben je daar in deze escape room helemaal niet mee bezig. Je waant je ook echt even in een andere tijd. Je komt alleen bij de klok als je een hint wil (of als deze vanzelf gegeven wordt).
photo 2022 04 10 19 58 09f1649614338

Escape room in Amsterdam: Judgement Day review – Lekker in balans

Judgement Day is een geweldige escape room om te spelen als je even ondergedompeld wil worden in een andere tijd én al helemaal als de setting van de Terminator films je aanspreekt. Zoals gemeld is de kamer al vanaf twee spelers te spelen en met een maximum van zes spelers. Afhankelijk van de dag dat je komt (in het weekend is het ietsje duurder) en het aantal spelers varieert de prijs van de kamer. Bij twee spelers betaal je maximaal 45 euro per persoon en bij zes personen betaal je maximaal 26 euro per persoon. Wel moet gezegd worden dat de kamer niet rolstoelvriendelijk is door bepaalde elementen en ook niet weggelegd is voor mensen die slecht ter been zijn of bijvoorbeeld last van hun rug hebben.
  • Aantal personen: max 6 personen
  • Prijs: 90 euro voor 2 personen (156 euro voor 6 personen)
  • Tijd om te puzzelen: 75 min
  • Rolstoelvriendelijk: nee
  • Specifieke eisen: comfortabele kleding, geen hakken
Judgement Day is een kamer die voor alle spelers wel te doen is, of je nou beginnend escape artist bent of een ervaren Houdini, als je maar samenwerkt. Hoewel Amsterdam natuurlijk al een heel scala aan mogelijkheden om te zien en doen biedt is deze escape room er dan ook een om zeker in je hoofd te houden.
Voor meer informatie, zie de website van My Escape Club in Amsterdam. Er zijn diverse soorten escape rooms om te boeken.