EQQO Review - Een verhaal over een jongetje en een ei

zaterdag, 07 maart 2020 om 15:00
h2x1 nswitchds eqqo image1600wf1583310133
Toen het mobiele VR idee van Google faalde verdwenen best leuke games onder een laag stof. Sommige van die games komen nu naar andere platformen zoals de puzzelgame EQQO die de overstap naar de Switch maakt. Terecht, want ondanks dat de game erg kort is is de ervaring van de leden van Parallel Studio goed te proeven.
De studio die EQQO ontwikkeld heeft, bestaat uit ex-leden van Dontnod, Ubisoft en Quantic Dream. Het zijn niet de minste ontwikkelaars, maar bekende studio's op het gebied van avonturengames, verhalende games en meeslepende vertellingen. Het is dan ook niet gek dat EQQO uit een mix van deze elementen bestaat.

Ethiopische mythologie

EQQO vertelt het verhaal van Eqqo, een blind jongetje dat aan een enorme reis begint. Zijn reis is geïnspireerd door Ethiopische mythologie en zet twee onwaarschijnlijke karakters in de spotlight: een tenger kind dat niet kan zien en het kwetsbare ei van een overleden god. Het straalt vanaf het eerste moment kwetsbaarheid uit, al krijg je beide personages niet onder de knoppen.
Jij 'kruipt in de huid' van de verteller en fungeert als de blinde geleidestok voor het jongetje. Het is aan jou om Eqqo en het ei in vijf hoofdstukken door de enorme tempel met in totaal ruim 35 ruimtes te leiden. Onderweg zal Eqqo een heel aantal obstakels moeten overwinnen. Deze komen voorbij als puzzels die de toegang tot de volgende kamer blokkeren.
nswitchds eqqo 06f1583310167

Point and click puzzelwerk

Zo vind je in de driedimensionale omgevingen op verschillende plekken enorme hekken waar het ei niet doorheen kan. Het mechanisme om deze te openen zit meestal aan de achterkant waardoor je Eqqo moet bevelen het ei even achter te laten. Vaak komen er dan een soort kleine zwarte konijnen (Shadows) op het ei af die deze proberen te jatten. Gelukkig ben je niet alleen een verteller in deze game, maar kun je het blinde knaapje een handje helpen door bijvoorbeeld stenen of vazen te gooien die in de kamers verspreid liggen.
Deze skill is ook handig om bepaalde knoppen in te drukken waardoor er een deur opengaat of iets in het level verandert waardoor Eqqo weer verder kan. Daarnaast kun je hendels overhalen en aan grote tandwielen draaien om het pad voor de jongen vrij te maken.
Als je goed rondkijkt in de levels speel je verschillende perspectieven vrij waardoor je de kamers van de tempel tot in de donkerste hoeken kunt verkennen. Dit kan met je analoge sticks of via de gyroscoop, al raden we dat laatste niet aan. Door je Switch te draaien kijk je rond bij deze optie. Het zorgt ervoor dat je eenvoudig rond kunt kijken, maar doordat je je Switch draait verdwijnt het overzicht al snel.
nswitchds eqqo 05f1583310247

Niet moeilijk

Het feit dat je je met Eqqo's kunt bemoeien maakt de game net even wat interactiever wat ervoor zorgt dat dit meer dan een simpel point and click avontuur is. Het maakt EQQO tot een puzzelgame met een goede vertelling als kers op de taart. Jammer genoeg is de game over het algemeen niet heel heel erg moeilijk. Door goed rond te kijken in de omgevingen en wat te experimenteren met de verschillende knoppen los je de meeste puzzels binnen no time op zonder dat Eqqo of het ei ooit in gevaar komen.
Er is maar een paar levels waarin je enigszins uitgedaagd wordt. Juist in die levels krijg je te maken met twee elementen die in de rest van de game niet terugkomen: een echte bedreiging voor het ei en een tijdslimiet. Als deze elementen in meer levels teruggekomen waren was EQQO een stuk spannender geweest.

Maar weet je wel te pakken

Binnen vier uur heb je de tempel in zijn geheel verkend en zie je de aftiteling over je scherm rollen. Als dat zover is heeft de game je wel gepakt door zijn sterke vertelling en de ijzersterke soundtrack. Deze is overigens gecomponeerd door Nicolas Bredin en wordt verzorgd door het wereldberoemde Prague Philharmonic Orchestra.
nswitchds eqqo 02f1583310693

EQQO review - Heerlijk puzzelen

Alleen de soundtrack al is de zes euro die de game kost meer dan waard. En hoewel de game kort is, weet deze je goed te vermaken terwijl je geniet van een goed verteld verhaal. Het enige echte nadeel van EQQO is dat de game je nagenoeg niet uitdaagt op een paar levels na. Zoek je een goed verhaal waarbij je rustig kunt puzzelen, dan zit je bij dit blinde knaapje goed, maar voor een uitdaging ben je bij deze game echt verkeerd.