Epson EH-TW5200 - Brengt gamen naar een hoger niveau Review

donderdag, 28 november 2013 om 13:00
Sinds kort heeft Epson een gloednieuwe beamer uitgegeven onder de naam EH-TW5200, welke specifiek is gericht op gamers. Deze positionering wordt onder andere gedaan door middel van een lagere prijs, in dit geval 899 euro. Daarbij is de beamer Full HD en 3D ready, waardoor je als gamer alles in huis hebt om gamen op een groter lichtscherm mogelijk te maken. Nu wordt dit zwarte beest eens goed getest, om zo te bepalen of het een aankoop waard is voor de gemiddelde gamer.
De Epson EH-TW5200 komt in een heel erg handzaam en zwart formaat. De beamer is bedoeld voor gamers en waarschijnlijk heeft Epson daardoor ook goed gekeken naar het design van consoles. In vergelijking met de PlayStation 3 is de beamer een stukje hoger, maar qua breedte en lengte past hij makkelijk op de PS3. Het materiaal is gemaakt van glanzend plastic met veel rondingen. Aan de voorkant valt dit ook op, doordat de lichtbron met een halve zilveren ronding wordt afgemaakt. Hierdoor is de beamer een mooi apparaatje om naast, dan wel dichtbij je console te plaatsen. Mocht je af en toe gaan heulen en zeulen met het apparaat, wees dan gerust, want heel zwaar is hij niet.

Heel makkelijk in te stellen

Eenmaal bewonderd is het tijd om de beamer te koppelen aan de gameconsole, om zo snel mogelijk te beginnen met gamen op een groot scherm. Eerste wat je moet doen is het apparaat van de juiste kabels voorzien. Aan de achterkant wordt je belaagd met de vele poorten. Belangrijk hier zijn audio-ingang, USB-ingang en HDMI-poorten, waarvan één ook openstaat voor MHL. Met de juiste MHL-kabel wordt het hierdoor mogelijk om je smartphone of tablet aan te sluiten aan de beamer. Handig als je foto’s wilt laten zien aan een grote groep.
De Epson EH-TW5200 in actie
Vervolgens is het zaak om de beamer van een juiste plek te voorzien. Aan de voorkant is de Epson uitgerust met een hele stevige poot, maar aan de achterkant zitten toch ietwat korte poten. Hierdoor kun je de beamer niet op een hoge plek zetten, terwijl deze naar beneden wijst. Je wordt dus bijna verplicht om het apparaat op een lage plek te zetten of op het plafond te monteren.
Staat de beamer uiteindelijk op een goede plek, dan kun je heel makkelijk de scherpte en grootte van het scherm aanpassen. Zo zitten net achter de lichtbron twee draaischijven, waarmee je heel eenvoudig deze zaken kunt aanpassen. Verder zijn er twee knoppen en één schuifknop om de zogeheten keystone aan te passen. De keystone komt in een verticale- en horizontale variant voor. Wat het eigenlijk inhoudt is de hoek waarin het scherm wordt geprojecteerd. Zo heb je weleens dat het scherm aan de onderkant breder is dan aan de bovenkant. De keystone is dan aanwezig om dit handmatig of zelfs automatisch in te stellen. Verder zijn op de bovenkant alle benodigde knoppen aanwezig om door het menu heen te gaan.

Prachtige kleuren, maar geen echt zwart

Kun je bij het opstarten van de beamer even geen audioboxen vinden, wees dan gerust. Zo heeft de Epson EH-TW5200 een ingebouwde speaker. Iets wat toch heel makkelijk is voor de luie gamer, want het is hoe dan ook behoorlijk klooien met draden om alles goed te zetten. Punt is wel dat geluid via boxen uiteraard beter is. Zo krijg je bij sommige dialogen echt het gevoel dat je luistert naar mensen die in een doos zitten opgesloten, als je gebruikmaakt van de speaker in de beamer. Als je vervolgens naar het scherm kijkt, dan wordt geluid plotseling iets minder belangrijk. Zo zorgt de beamer voor een echte Full HD ervaring op een heel groot lichtscherm, als je de juiste afstand en muur ervoor hebt ingesteld. Wat met name opvalt zijn de kleuren op het scherm, die mede mogelijk worden gemaakt door een lichtopbrengst van 2.000 Ansi-lumen en een contrastratio van 15.000 op 1.
Epson EH-TW5200
Helaas is er dan toch ook een minder aspect te vermelden op het gebied van kijkplezier. Zo heeft de beamer wat meer moeite in het weergeven van echt zwart. Iets wat met name opvalt als er veel zwart tegelijkertijd wordt gebruikt. Op zo’n moment lijkt er bijna een waas over het scherm te hangen en dat is toch wel zonde. Iets wat weer leidt tot het volgende punt.
De Epson EH-TW5200 is echt gericht op games. Deze worden namelijk heel mooi weergeven, met name de games met veel kleurgebruik. Aan de andere kant wil je de beamer ook wel gebruiken om films dan wel tv te kijken. Ook hier produceert de beamer spectaculaire beelden, maar toch merk je dat alles net even iets minder mooi is, of echt van het scherm afspat.

Hele handige opties

Ben je enigszins gewend geraakt aan de beamer, dan kun je eens door het menu heengaan. Zo valt ook hier veel te ontdekken en aan te passen. De beamer heeft vier verschillende kleurmodi om uit te kiezen: namelijk woonkamer, cinema, dynamisch en natuurlijk. Voor de woonkamer worden de eerder genoemde Ansi-lumen gebruikt. Doordat dit aantal wat hoger ligt, kan de beamer overweg met binnenkomend licht door ramen. Hierdoor hoef je niet alles hermetisch af te sluiten om van je beamer te genieten. Doe je dit wel, gebruik dan zeker de cinema modus, want die is juist hierop ingericht.
Verder heeft Epson de beamer voorzien van een zogenaamde fine- en fast modus. Dit heeft alles te maken met beeldverwerking. Als je games speelt zet dan zeker de fast modus aan, want dit zorgt voor een vloeiender beeld.
3D brillen moet je er apart bij halen
Een andere grote optie is de modus voor stroomverbruik kiezen, welke normaal dan wel eco is. Wat je ook doet, kies altijd voor de eco optie. Dit helpt namelijk enorm bij het geluid die de beamer produceert. In normale modus kan het weleens voorkomen dat het loeien over het echte geluid heengaat. Dit loeien komt grotendeels uit de voorkant van het apparaat, want linksvoor zit een hele grote ronde opening met daarin de uitlaat. Pas overigens wel op, want naast geluid komt hier ook hitte uit. Voor deze opening kun je niet langer dan twee seconden je hand ervoor houden, want zo warm wordt dit apparaat.
Daarnaast hadden wij wat hoesjes aan de onderkant gelegd, om de beamer meer naar beneden te richten. Uiteraard niet de bedoeling, maar dit was wel de benodigde oplossing. Deze leidde tot hoesjes wiens plastic aan de bovenkant een beetje zacht waren geworden na een aantal uurtjes gamen.
De achterkant van de beamer

Een lichtscherm met 3D-optie

Mocht je zelf games of films op voorraad hebben die je tevens in de 3D-formaat kunt afspelen, dan ben je aan het goede adres met de Epson EH-TW5200. Je schakelt deze functie heel gemakkelijk in door middel van een knop op de afstandsbediening. Druk op de knop, stel de 3D-functie in van de game of film, en starten maar. Enige waar je wel rekening mee moet houden, is dat de beamer zonder 3D-bril wordt geleverd. Heb je eenmaal een 3D-bril gevonden, dan kun je echt genieten van een beamer die hele goed 3D-sensatie aflevert. Soms heb je weleens dat 3D nogal misselijkmakend werkt, zeker met snel bewegende beelden. In dit geval hadden wij daar geen last van en dat maakt de algemene ervaring bijzonder plezierig.

Gemaakt voor gamers

De Epson EH-TW5200 is echt een beamer gemaakt voor gamers. Dit doet het apparaat onder andere goed doordat het Full HD en 3D ready is. Daarbij zorgen de hoge Ansi-lumen en contrastratio ervoor dat kleuren echt heel mooi overkomen en bijna uit het scherm springen. De beamer is daarnaast heel makkelijk te bedienen en op te zetten, met daarbij zelfs een ingebouwde speaker. Aan de andere kant is de zwartbalans wat minder, waardoor zaken als films en tv ook minder mooi zijn. Verder maakt het apparaat op sommige momenten behoorlijk wat lawaai, moet je rekening houden met de hitte die de beamer genereert en worden er geen 3D-brillen meegeleverd. De grootste afweging die je moet maken is de aanschafprijs van 899 euro. Hier kan je bijvoorbeeld een Xbox One en PlayStation 4 van kopen, maar met de aanschaf van de Epson EH-TW5200 breng je gamen wel naar een geheel nieuw niveau.