Gas Guzzlers Extreme Review

donderdag, 28 november 2013 om 12:00
Ken je Destruction Derby nog? Het gewelddadige racespel uit 1995 voor de eerste PlayStation en Sega Saturn? Of anders BurnOut 3: Takedown uit 2004 voor PS2 en Xbox? En wat te denken van Twisted Metal en Motorstorm voor de PlayStation 3 en het aloude Mario Kart? Als je ze niet kent, maak je dan geen zorgen. Met Gas Guzzlers Extreme haal je namelijk een compilatie van al deze games in één keer in huis.
Gas Guzzlers Extreme is een car combat game van ontwikkelaar Gamepires, exclusief ontwikkeld voor de PC. De bedoeling is om in de carrièremodus de eerste plek op de ranglijst te bemachtigen. Dit doe je door steeds snellere, sterkere en behendigere auto’s vrij te spelen. Je bolides kun je naar eigen inzicht steeds verder tunen op het gebied van bewapening - denk aan een dubbele shotgun, een machinegeweer of raketwerpers, maar ook een motorblok, remmen, banden, stickers en meer van dat soort ongein. Zodra je uit je garage rijdt, kan de pret echt beginnen. Keihard scheuren en beuken op de meest uiteenlopende racetracks, ondersteund door een ruige metal-soundtrack.

Arnie door je speakers

Dat bovengenoemde racen doe je natuurlijk niet zonder bestuurder. Bij het creëren van een avatar tovert Gas Guzzlers Extreme een lach op je gezicht. Als stem kun je namelijk zowel Arnold “GET TO DA CHOPPA!” Schwarzenegger als Duke “I got balls of steel” Nukem selecteren als compleet doorgefokt personage om luidruchtige kreten door je speakers te laten slingeren. Met de hilarische quotes van vooral ‘Arnie’ uit cultfilms als Batman & Robin, Predators en Jingle All The Way zul je dan ook regelmatig last van een onderdrukte lachbui hebben tijdens de hectische races die in Gas Guzzlers Extreme huisvesten.

Complete chaos

Gas Guzzlers Extreme kent in de carrièremodus drie verschillende speltypen: Power Races, Battle Races en Knockout Races. Power Races zijn in principe eenzelfde soort races, zoals je die kent van Nintendo’s klassieker Mario Kart: met gebruik van power-ups, zoals olie, rook, mijnen en nitro dien je jouw tegenstanders te snel af te zijn. Ten tweede zijn er de Battle Races. In deze spelmodus is alles meteen een stuk hectischer, aangezien racers nu de beschikking hebben over de al eerder vermelde shotguns, machinegeweren en raketwerpers. Wanneer je tijdens de toch al snelle en zeer dynamische gameplay ook nog eens rekening dient te houden met zowel actieve als passieve vuurgevechten, dan is de chaos in Gas Guzzlers Extreme wel compleet. In de positieve zin van het woord, dat dan wel.
De Knockout Races kun je vergelijken met de term die ook tijdens voetbaltoernooien wordt gebruikt: degene die laatste rijdt, valt definitief en zonder pardon af. Bij het Knockout-speltype is het dus van levensbelang om zoveel mogelijk op de eerste plek te blijven rijden, om het risico op eliminatie te voorkomen. Met dit gegeven leveren de Knockout Races dan ook veruit de spannendste ervaring op in deze car combat game.

Next-gen?

Dan het technische aspect van Gas Guzzlers Extreme. Deze racegame voor de PC is geen technisch hoogstandje. Noch op grafisch als op gameplaytechnisch gebied weet deze game geen wonderen af te leveren. Qua visuele elementen had GGE bijvoorbeeld net zo goed een eerste generatie game game kunnen zijn. Ook op het gebied van gameplay, zoals eerder vermeldt goed gejat van genrebroeders als Twisted Metal, BurnOut en Mario Kart, doet deze game wat-ie moet doen. Maar echt, eruit springende vernieuwingen zijn er niet tot nauwelijks.
Daar tegenover staan echter de steeds snellere en meer geavanceerde bakken, die beginnen bij het equivalent van een Toyota Prius en uiteindelijk resulteren in een heuse Lamborghini-replica genaamd 'The Matador'. Ook het keiharde beukwerk met je levensgevaarlijke tegenstanders, die jou en je auto letterlijk kunnen opblazen met de over-the-top wapens en venijnige power-ups, zoals vrijwel onzichtbare olievlekken in een woestijnlevel, is een fijne toevoeging. Ten slotte maken de krijsende motoren, die prima samengaan met de ruige achtergrondmuziek, heel veel goed.

Zware metalen

Gas Guzzlers Extreme schotelt de gamer een uiterst vermakelijke trip voor, die het beste van ‘beukende racegames’ als Destruction Derby en BurnOut de chaos van car combat/partygames Twisted Metal en Mario Kart en het meer naar de realiteit neigende MotorStorm combineert. Hieruit vloeit een prima product voort.
Het eindresultaat herbergt agressiviteit, opwaaiend stof, achterlijke uitspraken, gemene power-ups en een bombastische soundtrack met zware riffs. Voeg daar een ritme aan toe die de zware metalen van deze wereld eer aandoet en je hebt een rijkgevulde game. En mocht alle bovenstaande argumentatie je nog niet overtuigd hebben, dan doet het aanlokkelijke prijskaartje van slechts 23 euro op Steam dat vermoedelijk wel.