Wij hebben Epic Mickey Rebrushed op
PC aan de tand gevoeld. Is de game 15 jaar na het origineel nog steeds de Epic titel waard? Je leest het in onze review.
Lang voordat
Disney The House of Mouse werd, experimenteerde de Amerikaanse cartoon gigant met een hele selectie inmiddels vergeten karakters.
In 2010 werden deze verloren helden en hun zwart-witte avonturen op een heel bijzondere manier gevierd, namelijk met een game: Epic Mickey. Die game kwam alleen uit voor de
Wii, waardoor deze voor het niet Nintendo publiek verborgen bleef.
Nu, bijna 15 jaar later, kan eindelijk iedereen de Remake (of Rebrushed) versie spelen, want deze Epic Mickey komt uit op zo ongeveer elk modern platform dat je kan bedenken. In deze review lees je hoe deze bevalt en wat er allemaal veranderd is.
Wat is Epic Mickey?
Epic Mickey is een platformgame met puzzels die 3D en 2D afwisselt. Je navigeert door diverse 3D omgevingen die onderling gekoppeld zijn door projectorlevels, 2D sidescrollers die losjes gebaseerd zijn op klassieke cartoons. De game is niet heel moeilijk of complex, waardoor hij ook uitermate geschikt is voor jongere gamers. De oudere gamers onder ons zullen dan weer veel karakters en omgevingen herkennen.
Vergeten helden, verf en thinner
In Epic Mickey krijgen de zwart-wit karakters uit lang vervlogen tijden een eigen wereld, in een magisch boek getekend door de tovenaar Yen Sid. Hij creëert de Wasteland waar ze vrij van hun pensioen kunnen genieten.
Door een ongeluk verwoest Mickey de Wasteland door er thinner en verf op te knoeien. Hij denkt er mee weg te komen, maar jaren later wordt hij toch de Wasteland in gesleurd en blijkt zijn foutje van vroeger catastrofale gevolgen te hebben.
Mickey gaat op pad met zijn toverkwast om de schade te herstellen. Met deze toverkwast kan hij thinner en verf gebruiken om de wereld in de Wasteland bij te verven of te laten verdwijnen.
Dat zorgt voor interessante gameplay, waarbij Mickey verborgen platformen tevoorschijn kan laten komen of juist verborgen ruimtes kan onthullen. Ook vijanden reageren verschillend op verf of thinner.
De wereld is een pretpark
De wereld van de Wasteland is losjes gebaseerd op het themapark Disneyland. Mainstreet U.S.A. is veranderd in Meanstreet en het kasteel van Doornroosje is het Donkere Kasteel geworden.
Gremlin Village lijkt op It’s a Small World en meer. Elk gebied is gevuld met onbekende of afgedankte personages en zelfs animatronics van bekende karakters als Donald, Katrien, Goofy en Boris.
De game zit vol herkenbare momenten en karakters. Meerdere oude versies van de bij ons dankzij het Donald Duck weekblad nog behoorlijk bekende Karel Paardepoot en Clarabella Koe bevolken Meanstreet en er is zelfs een bioscoop waar je de diverse 2D scenes na kan spelen.
Grote aanwezige is Oswald. Dit gelukskonijn is ontzettend boos op Mickey, vooral ingegeven doordat hij als grote ster rechtstreeks vervangen is door de opkomst van Mickey.
Mickey zal Oswald moeten overtuigen dat hij echt niet zo’n kwade is en tegelijkertijd de Wasteland in ere herstellen en de Blot zien te verslaan. Hij kan dus flink aan de slag.
Meer dan een likje verf
Mickey kan met zijn magische kwastoppervlakken verven of juist verwijderen om zo puzzels op te lossen. In de originele versie van zo'n vijftien jaar geleden deed je dat door met je wiimote te zwaaien.
Behalve de Switch kennen moderne platformen geen wiimote equivalent. Daar moest dus wat op gevonden worden. Gelukkig werkt de implementatie met de schouderbuttons van een controller ook prima.
De game is flink onder handen genomen. Natuurlijk zijn de graphics enorm verbeterd waardoor de game nu in zowel 4K als Full HD speelbaar is. Ook de cut-scenes -vaak een punt wat niet aangepakt wordt in een remake of remaster- zijn helemaal op punt gemaakt, zonder de charme van de originele cartoon-stijl te verliezen.
Flink aangepaste gameplay
Ook de besturing van Mickey is aangepakt. Mickey reageert heel prettig en ook het richten van je kwast werkt met de controller uitstekend. Mickey heeft er een flink aantal moves bij gekregen. Zo kan je nu dashen, rennen en een ground pound uitvoeren.
Dat lijkt onbelangrijk, maar het maakt het spelen een heel stuk prettiger en sommige uitdagende sprongen worden net wat makkelijker doordat je die kan combineren met een dash. Het opent ook meer spelmogelijkheden.
De voor-en nadelen op een rij
Vijanden hebben elk zo hun eigen zwakke plekken, maar naast de ‘reguliere’ aanvallen kan je nu ook een ground pound proberen. Het biedt dus meer verschillende speelstijlen dan voorheen.
Helaas is de moveset waar je mee begint grotendeels gelijk gedurende de hele game. je krijgt een paar extra gadgets, maar daar blijft het wel bij. De diverse gebieden zijn dan, net als in Disneyland waar ze op gebaseerd zijn, wel weer flink verschillend.
Onderweg kan je zijmissies uitvoeren of simpelweg afkopen. Afkopen is natuurlijk the easy way out en dat keert zich uiteindelijk tegen onze held. Afhankelijk van je acties behaal je uiteindelijk een positief of een stuk negatiever einde. Ook de diverse karakters onderweg zullen je anders benaderen als je er de kantjes vanaf gelopen hebt.
Dat is ook niet echt nodig, de opdrachten en puzzels worden nooit echt moeilijk, tenzij je vergeet je thinner te gebruiken om achter oppervlakken te kijken. Gelukkig zijn alle oppervlakken die je met je verf en thinner kan manipuleren enigszins glinsterend omrand, dus vrij makkelijk te vinden. Ook zijn de diverse gebieden nooit echt enorm groot.
Herkenbaar en vernieuwd
Zo heeft ontwikkelaar Purple Lamp enorm zijn best gedaan om de charme van het origineel te behouden en tegelijkertijd de graphics en gameplay helemaal naar de huidige tijd te brengen. Dat is behoorlijk goed gelukt. Wie de game speelt heeft absoluut niet het idee naar een 15 jaar oude game te kijken.
Technisch is de game niet veeleisend. De game draait op vrijwel elke redelijk moderne hardware en ook de Steam Deck voldoet prima. Alleen bij de Deck ondervonden we regelmatig problemen bij het omschakelen van de 3D naar de 2D projectorlevels.
Dat lijkt te maken te hebben met een omschakeling van engine waar respectievelijk de 3D en 2D levels in draaien. Dit resulteerde diverse keren in een zwart scherm, waarbij alleen een herstart uitkomst bood. Op de PC hebben we hier geen last van gehad.
Epic Mickey Rebrushed Review - Een waardige ode aan het verleden
Dat ene technische issue op de Deck daargelaten valt er weinig aan te merken op Epic Mickey Rebrushed. De game performt uitstekend, speelt lekker en is helemaal modern gemaakt. Het is mooi dat met deze nieuwe versie eindelijk ook de vele niet-Nintendo spelers eindelijk kennis kunnen maken met deze ode aan lang vervlogen tijden.
Disney mag dan wel de House of Mouse zijn, maar zonder het konijn en zijn vrienden had ook Mickey nooit het levenslicht gezien. Deze platformer is degelijke heruitgave die geschikt is voor iedereen die de Disney karakters van vroeger een warm hart toewenst.
Score: 8,0