Elephant Song Review (DVD) - Een mysterie met sterke ontknoping

zaterdag, 27 februari 2016 om 10:00
In Elephant Song staat een groot mysterie centraal dat zich afspeelt in een psychiatrische inrichting. De psychiater dokter Lawrence is vermist en Michael is de laatste patiënt die hem heeft gezien. Alleen laat Michael niet zomaar informatie los over dokter Lawrence.
Het jaar is 1966 en de dag is kerstavond. Psychiater en hoofd van de psychiatrische inrichting, dokter Greene, wordt naar de inrichting gestuurd om te praten met Michael. Hij moet achterhalen wat Michael weet over de vermiste dokter Lawrence. Door deze plotselinge vermissing, laat dokter Greene zijn vriendin Olivia achter op kerstavond met zijn verstandelijk gehandicapt nichtje.

Driehoeksverhouding zorgt voor spanning

Dit is de start van een groot kat en muisspel, want dokter Greene maakt de fout om mee te gaan in het spel van Michael. Zo leest hij niet het dossier over de patiënt en dat mag hij ook niet van Michael, als hij wil weten waar dokter Lawrence is. De film centreert zich dan ook om Michael en dokter Greene die met elkaar praten. Toch is er nog een derde persoon die een belangrijke rol speelt in het verhaal.
De derde persoon is zuster Peterson, die erg bevlogen is met Michael en tevens de ex-vrouw is van dokter Greene. Gek genoeg hebben zuster Peterson en dokter Greene al drie jaar niet met elkaar gesproken, ondanks dat ze allebei in dezelfde inrichting werken. Hoe dan ook, deze persoonlijke relatie speelt wel een belangrijke rol in het mysterie. Het is één van de vele puzzelstukjes die je krijgt toegereikt als filmkijker om het mysterie op te lossen.
Elephant Song <a href=Review" class="img-responsive" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201602/t/elephant-song-review.jpg" />

Twee tijdlijnen bouwen de spanning op

Alleen ben je zelf niet echt betrokken bij het mysterie, want als filmkijker heb je geen connectie met dokter Lawrence, want hij is nooit in de film voorgekomen. Dus het maakt jou als filmkijker ook niet heel erg uit, wat er precies met hem is gebeurd. Aan de andere kant, weet je als filmkijker wel dat er iets ernstigs is gebeurd. Zo komen er in de film twee verschillende tijdlijnen voor, het mysterie over dokter Lawrence en een vervolgonderzoek.
Deze afwisseling in tijdlijn is op sommige momenten erg handig voor wat extra uitleg. Op andere momenten voegt het helemaal niets toe en kan het zelfs storend zijn. Dan kijk je liever naar het getouwtrek tussen dokter Greene en Michael, gespeeld door Bruce Greenwood en Xavier Dolan respectievelijk met zuster Peterson, gespeeld door Catherine Keener op de zijlijn. Deze drie karakters en hun onderlinge relaties zijn het meest interessant en tevens erg goed neergezet door de acteurs.

Michael is veel te slim en normaal

Het grootste gedeelte van de film speelt zich af in de psychiatrische inrichting en eigenlijk in één kamer. Hierdoor krijg je als kijker ook het gevoel dat je zit opgesloten en daardoor ben je echt gefocust op de interactie tussen dokter Greene en Michael. Opvallend is hier dat dokter Greene erg emotioneel betrokken is bij het achterhalen van het mysterie. Hierdoor hapt hij op alles wat Michael hem toereikt.
Doordat dokter Greene op alles hapt, lijkt de rolverdeling bijna omgedraaid, waardoor Michael de psychiater is. Dit heeft te maken met de intelligentie van Michael en op veel momenten lijkt hij ook normaal voor iemand in een psychiatrische inrichting. Af en toe krijg je in de film een korte blik op de andere patiënten in de inrichting en die zijn er allemaal een stuk erger aan toe. Michael is daardoor niet helemaal passend als patiënt in deze inrichting.
Elephant Song Review

Elephant Song eindigt met sterke ontknoping

Toch is dit ook weer een onderdeel van de grote puzzel die de Elephant Song heet. Uiteindelijk wordt ook wel duidelijk dat Michael last heeft van een aantal problemen, waarbij de olifant de verbindende factor is. Hij kent alle feitjes over olifanten, daarbij zijn foto’s en een knuffel van een olifant heel belangrijk voor Michael. Er is wel iets van een jeugdtrauma te vinden, maar misschien niet voldoende voor een psychiatrische inrichting.
Het mysterie van de vermiste dokter Lawrence wordt uiteindelijk opgelost en dat leidt tot een hele sterke ontknoping van de film. Hierbij wordt meteen duidelijk dat het niet gaat om je typische Hollywood film. Het is een echt Europees einde, dat mooi is maar wel een zwart randje heeft.

Een visueel aantrekkelijke film

Ondanks de sterke ontknoping van de film, blijf je toch over met een aantal onduidelijke puzzelstukjes. Bijvoorbeeld de rol van Olivia, de vriendin van dokter Greene en het verstandelijk gehandicapt nichtje, zijn van geen toegevoegde waarde aan de film. Een ander minpunt is op de DVD te vinden, want je kunt de film enkel in het Frans of Nederlands ondertiteld bekijken. Het was toch fijn geweest als er een optie was om de ondertitels uit te zetten.
Aan de andere kant heeft de Belgische regisseur Charles Binamé wel een visueel mooie film afgeleverd. Elephant Song speelt zich grotendeels af in één kamer en het is heel moeilijk om dat interessant te houden. Toch is dit gelukt, door een aantal hele mooie detailshots, zoals het rollen van een sigaret. Dit soort worden vervolgens afgewisseld met brede shots op andere locaties, waardoor het een geslaagd geheel is.
Elephant Song Review

Elephant Song Review - Slaagt door sterke dynamiek tussen de drie karakters

In de Elephant Song staat een mysterie centraal, die eigenlijk bijzaak en oninteressant is. De kracht van de film zit in de dynamiek tussen de drie karakters van Bruce Greenwoord, Xavier Dolan en Catherine Keener die schitteren in hun rol en dat leidt tevens tot een sterke ontknoping. Het is dan jammer dat de tweede tijdlijn toch wel afleidt en de rollen van Olivia en het verstandelijk gehandicapt nichtje niks toevoegen. Gelukkig wordt dit goedgemaakt met de prachtige manier waarop alles is gefilmd.