World of Warplanes Review

dinsdag, 19 november 2013 om 16:00
world of warplanes 51750f1691134390
Te land te zee en in de lucht; het is een aloud spelprogramma dat de Nederlandse beeldbuis in de jaren 90 sterk in de houdgreep hield. Ontwikkelaar Wargaming.net lijkt deze naam letterlijk te hebben overgenomen en breidt na World of Tanks zijn oeuvre uit met de free-to-play game World of Warplanes, waarin we de slome gevechtmachines inruilen voor vliegende moordwapens die je in een fractie van een seconde weg kunnen blazen. Maar is ook deze formule een schot in de roos? Heeft de Ace Combat serie eindelijk een waardige concurrent gevonden?
De game is inmiddels flink bijgewerkt. Lees daarom onze nieuwe World of Warplanes review.
Wie Wargaming.net's werk een beetje volgt, zal een hoop gelijkenissen zien tussen World of Warplanes en World of Tanks. Zo zijn de menu's en de garages in beide games redelijk identiek aan elkaar en ben je wederom druk bezig met ervaringspunten en geld te verzamelen om nieuwe vliegtuigen vrij te spelen, met de daarbij behorende onderdelen die het tij in het gevecht mogelijk kunnen doen keren. Hé, dat hebben we inderdaad eerder gezien. Wargaming speelt dus wel erg verdacht op vertrouwd terrein; een formule waar het goed in is en op verder borduurt. Maar zoals de inleiding al doet vermoeden, is Wargaming's nieuwste game een stuk sneller van aard dan World of Tanks. Het drastisch verhoogde speltempo zorgt ervoor dat de tactieken die je in World of Tanks gebruikte, hier niet meer van toepassing zijn. Nee, dit keer zijn sterke reflexen jouw allergrootste vriend (of vijand).

Terug naar het arcade-gevoel

Waar je in World of Tanks namelijk de rupsbanden van jouw tank langzaam over het slagveld moet laten rijden en zo snel mogelijk het dichtstbijzijnde bosje of vervallen gebouw op moet zoeken, moedigt World of Warplanes je juist aan om er keihard tegenaan te gaan en zo behendig mogelijk de luchten te domineren in jouw eigen, zelf aan te passen gevechtsvliegtuig. Een flinke twist in de strategiekeuze, maar wel een die echt verdomd goed uitpakt in de praktijk en een heerlijk arcade-gevoel geeft.
Zo ben je constant aan het multitasken. Er moet namelijk gelet worden op de hoogte, de snelheid - die je zo nu en dan kunt aanpassen met een boost die zich langzaam herstelt - en natuurlijk de vijanden die er alles aan doen om jou het begin van de serie Lost opnieuw te laten beleven. Gelukkig is World of Warplanes niet onvergeeflijk moeilijk van opzet, aangezien de game je op zeer intuïtieve wijze een markeercirkel geeft waar je op moet schieten zodat de afgevuurde kogels de afstand en richthoek op de juiste manier kunnen overbruggen. Het is een beetje te vergelijken met het schietsysteem in Battlefield, alleen krijg je nu een extra hulpmiddel voor je snufferd. Geen overbodige luxe, als je je bedenkt dat je je al met genoeg zaken moet bezighouden. Het verkleint ook meteen de kloof tussen ervaren spelers en nieuwkomers drastisch, waardoor de gameplay zo goed mogelijk in evenwicht gehouden kan worden.

De aanhouder wint

Toch kun je World of Warplanes nog genoeg eigen maken om de winnende hand te krijgen in een kat- en muisgevecht met jouw opponenten. Het vinden van de juiste reflexen en het goed kunnen inschatten van iedere situatie, kost tijd. Tijd en ervaring met de mechanieken die Wargaming's nieuwste titel je voorschotelt. Hoe meer je speelt, hoe beter je wordt. Je zou het als een gegeven kunnen zien voor nagenoeg iedere game, maar hard trainen is in World of Warplanes een bittere noodzaak om bij te blijven met de rest van de community.

Herkenbaar verhaal

Net als in World of Tanks, krijg je in World of Warplanes de mogelijkheid om voor een sterk, doch sloom toestel te gaan; een licht en zwak vliegtuig, of de algehele middenmotor. Ieder type heeft dus zijn eigen sterktes en zwaktes en brengt zo het klassieke 'steen, papier, schaar' effect op het slagveld. Maar je moet tegelijkertijd ook goed letten op de anti-air geweren die jou op de grond nauwlettend in de gaten houden en je zo een enkeltje Walhalla bezorgen. Maar de echt ervaren piloten die genoeg vlieguren op hun naam hebben staan, zullen gewoon een kunnen kans maken tegen nagenoeg ieder type vliegtuig.
Alle vliegtuigen die je in World of Warplanes kunt vinden, zijn gebaseerd op echte modellen uit de jaren '30 tot en met de fifties. Zoals hierboven vermeld moet je je zuurverdiende ervaringspunten en geld investeren om nieuwe vliegtuigen van een hoger niveau te onderzoeken en deze sterker te maken. Het is een tijdopslokkende bezigheid, aangezien free-to-play spelers er - uiteraard - aanzienlijk langer over doen dan degenen die een premium account hebben. Het grote snelheidsverschil zorgt er wel voor dat de free-to-play gamers in de gameplay hier eigenlijk wel nadeel aan ondervinden tegenover degenen die veel sneller de betere vliegtuigen in hun garage kunnen krijgen. Gelukkig kun je met ingame geld een abonnement kopen, waardoor je, als je het slim genoeg speelt, in principe geen cent hoeft uit te geven. Let wel dat de bedragen absoluut hoog te noemen zijn en je twee keer moet nadenken voordat je überhaupt besluit om in welke cockpit te springen.

Toegankelijk voor spelers

Grafisch ziet World of Warplanes er absoluut niet slecht uit. Pluspunt is meteen dat Wargaming de game toegankelijk maakt voor de wat zwakkere PC door een wijd scala aan grafische opties mee te geven. Iedereen moet van de game kunnen genieten, vindt de ontwikkelaar, en een ietwat zwakkere opstelling zorgt er gelukkig niet voor dat de gameplay teniet wordt gedaan.
Wie het haat om altijd maar met muis en toetsenbord aan de gang moet gaan, heeft in World of Warplanes genoeg voldoening te vinden. De game is namelijk ook speelbaar met een controller. Het speelt.. anders, kunnen we je vertellen. Intuïtiever, dat wel, maar de reactiesnelheid met een pookje zal altijd langzamer zijn. En laat dat nou nét het verschil kunnen uitmaken in de uitkomst van een kat- en muisgevecht met jouw tegenstander.

David tegen Goliath

Minpuntje is toch wel de balans die World of Warplanes kent. Als je een simpel zwevertje bestuurt is de kans groot dat je opeens grootmachten tegenkomt van een hoger niveau. Zonde, want de match is dan nagenoeg al bepaald voordat je de eerste kogelregen hebt afgevuurd. Wargaming moedigt je dus extra hard aan om te trainen en uiteindelijk de ultieme piloot te worden. Niks geen handje vasthouden, maar keiharde tegenstand.

Geen toegang tot de cockpit

Daarnaast schittert een heuse cockpit modus door afwezigheid. Het moet toch ultiem voelen om door de ogen van jouw digitale alter-ego te kunnen kijken om tussen al die complexe meters en knoppen de juiste snaar te kunnen raken en al die andere vliegtuigen compleet te verpulveren? Helaas kun je in World of Warplanes alleen maar achter jouw vliegtuig meekijken, wat toch nét even anders aanvoelt. Het is maar een subtiel detail, maar het is er eentje die de opkomende concurrent War Thunder straks wél zal introduceren. Het is een feature die wij in ieder geval met open armen zouden verwelkomen.

Speelt ontzettend lekker weg

Op dit moment heeft deze game, die zichzelf maar blijft ontwikkelen, absoluut een hele goede indruk achtergelaten. Als een piloot die uit het niets even een paar stunts uitvoert waar kandidaten in de Red Bull Air Race nooit aan zullen kunnen tippen. Maar Wargaming heeft nog genoeg waar te maken in toekomstige updates, wil het dit cijfer vast blijven houden. De ontwikkelaar speelt nu nog wat op safe, maar het mag absoluut niet baten want World of Warplanes oogt en speelt simpelweg ontzettend lekker. Het speltempo ligt aanzienlijk hoger dan in World of Tanks, omdat je niet vijf lange seconden hoeft te wachten om een nieuw schot af te vuren. Hier moet je je reflexen op de proef stellen en goed samenwerken om een kans te maken op de overwinning. De bevrediging is groot, wanneer je met jouw team de luchten domineert terwijl het nummer Ride of the Valkyries door de speakers blaast. Voor immersie moet je soms zelf zorgen, maar World of Warplanes heeft nu al genoeg middelen in huis om dat mogelijk te maken.