EA Playground Review

zaterdag, 17 november 2007 om 14:23
Vroeger, toen het wettige betaalmiddel nog de gulden was, speelde ik altijd heerlijk op het schoolplein. Tafeltennis, tikkertje, voetbal, knikkeren en nog veel meer van dat soort energieke spelletjes. EA Playground heeft enkele van deze spelletjes gebundeld. Is het spel iets voor jou? Lees dan rustig verder.

De ideale speelplaats
In EA Playground begin je op het speelplein voor een school. De eerste beelden zullen zeker een glimlach op je gezicht toveren. Dit is dé speelplaats waar je als kleine jongen of meisje van gedroomd hebt. Groen gras, spelende kinderen, geen ruzies en overal is voor iedereen wel iets te doen. Of je nou met je bestuurbare autootje wil spelen of met je papieren vliegtuigje wil vliegen, niets is te gek.

Stickers en knikkers
Nadat je even van het plein hebt kunnen genieten, wil je vast wel een spelletje spelen. Loop naar één van de kinderen met een praat wolkje boven hun hoofd en je krijgt een uitdaging. De eerste paar uitdaging zijn leuk, maar snel kom je erachter dat de uitdagingen erg makkelijk worden. Toch blijf je doorgaan want misschien zijn de uitdagingen in het volgende gebied wat meer uitdagender en dat worden ze zeker. Voor de wat kleinere gamers onder ons, misschien je broertje of zusje, zullen de opdrachten wel wat pittiger zijn. Als je eenmaal iemand hebt verslagen, krijg je een gouden sticker van dit personage. Deze stickers dienen als bewijs dat je iemand hebt verslagen. Je kunt namelijk niet zomaar elk kind aanspreken om een spelletje te spelen, hiervoor moet je eerst bewijs hebben dat je een “slechter” kind van het zelfde soort spel hebt verslagen.
Ook krijg je voor elke uitdaging een flink zak knikkers. Net vertelde ik nog dat de uitdagingen snel te makkelijk worden maar in de nieuwe gebieden zal je toch wat harder aan de bak moeten om ze uit te spelen. Gelukkig is er nog de stickerdealer. Deze grote vriend komt bij het begin van elk gebied naar je toe lopen om te vertellen waar hij te vinden is. Bij deze jongen kun je power-ups kopen die je zullen helpen in het verslaan van je medekinderen. De stickers zijn echter niet gratis, hierbij komen je verdiende knikkers om de hoek kijken, dit is namelijk je betaalmiddel. Waarschijnlijk zul je proberen om de uitdagingen zonder de power-ups proberen uit te spelen, maar de knikkers en power-ups zijn er niet voor niets. Je zult ze echt nodig hebben.

Richten, schieten en gooien
EA Playground is exclusief voor de Wii uitgebracht. Het spel maakt dan ook volop gebruik van de Wii-mote, de nunchuck kun je dus laten liggen. Ik zal enkele voorbeelden geven van hoe een aantal spelletjes werken. Trefbal speelt precies zoals je het zou kunnen verwachten, loop naar de bal en probeer de tegenstander ermee af te gooien. Om de bal te werpen maak je een werpbeweging, met het naar links en rechts zwaaien van je Wii-mote duikt je gekozen personage een kant op om een aankomende bal te ontwijken. Kicks werkt echter weer heel anders, dit spel is een kruising tussen voetbal en volleybal maar het is ook weer geen voetvolley. Bij dit spel moet je zorgen dat je vijf doelpunten maakt, dit doe je door de bal naar je medespeler te passen door de “B”-knop in te drukken. Om de bal richting het doel te schieten, zwiep je de Wii-mote omhoog en je personage zal de lucht in springen en vervolgens de bal richting het doel knallen.
Tot slot zal ik mijn persoonlijke favoriet uitleggen, Darts. In dit simpele maar leuke spelletje is het de bedoeling om zoveel mogelijk punten te behalen en in leven te blijven. De besturing van dit spel werkt erg soepel en laat zien waarom de Wii perfect in het shooter genre past. Toch werkt de besturing niet altijd vlekkeloos, een voorbeeld hiervan is het “papieren vliegtuigjes” onderdeel. Als je naar beneden wilt sturen, zal je de Wii-mote bijna verticaal moeten houden als je witl dat het vliegtuigje goed reageert. Ook is het erg jammer dat de nunchuck niet gebruikt wordt, het automatisch lopen is voor de kleinere gamers makkelijk maar het zelf laten lopen zal een grotere uitdaging vormen voor de hardcore gamers.

Uitdagingen
Elk kind heeft vier verschillende uitdagingen voor je, deze variëren van: scoor 8.000 punten en blijf in leven, tot aan: rij in 18 seconden één complete ronde. De uitdagingen worden naarmate je verder in het spel komt wel veel moeilijker als dat het in het begin lijkt. Zo zat ik al erg snel klem bij een potje Kicks waar bij ik geen doelpunt tegen mocht krijgen. Daarbij kwamen de eerder genoemde power-ups om de hoek kijken.
Plezier voor het hele gezin
EA Playground is geen slechte game, toch zal het de hardcore gamers onder ons snel vervelen. Het spel zal niet veel langer dan twee á drie uurtjes van je tijd in beslag nemen om de singleplayer modi uit te spelen. Na het verzamelen van stickers, power-ups en knikkers is er weinig tot niets meer te doen. Je kunt nog wel alle kinderen uitdagen om een spelletje te spelen maar je zal er niet voor beloond worden. Ondanks dat EA Playground meer voor de wat kleinere gamertjes is, is het wel een zeer leuke multiplayer game. Elk spel kan namelijk met twee of meer spelers gespeeld worden. De spelletjes zullen zeker op verjaardagen of kinderfeestjes bij iedereen die aanwezig is een lach bezorgen. Vooral het “Slot Cars” zal voor de wat kleinere kinderen een groot plezier zijn. Dit spelletje is namelijk simpel te begrijpen en is ook niet moeilijk om te leren.

Muziek
Bij een spel hoort muziek. De muziek in EA Playground is alles behalve goed, de irritante muziek galmt uit je speakers maar gelukkig kun je deze uitzetten. De muziek dat uit de Super Nintendo tijdperk lijkt te komen gaat na vijf minuten vervelen maar zal zelfs na het spelen nog steeds in je hoofd zitten. De kinderen op het plein hebben wel allemaal een paar uitspraken, toch zijn dit er niet veel en zijn ze ook niet te verstaan. Ze zijn namelijk in een zelf verzonnen taaltje ingesproken.
EA Playground is voor de kleine gamers een zeer leuke game. De hardcore gamers zullen echter snel uitgespeeld zijn. De uitdagingen worden naarmate je de power-ups hebt gehaald erg simpel. Wel nodigt de multiplayer-modi zich zelf uit voor een feestje. Zoek je nog een leuke cadeautje voor een klein broertje, zusje, neefje of nichtje? EA Playground is dan zeker een aanrader!
Cijfer: 6.8