Dungeon Siege III Review

zaterdag, 02 juli 2011 om 18:00
Dungeon Siege werd vroeger geroemd door haar aparte invalshoek. Waar normale RPG's zich netjes aan de 'regels' van RPG's hielden, besloot de studio achter Dungeon Siege eens buiten de lijnen te treden. Het succes was groots, waardoor we nu Dungeon Siege III in onze consoles kunnen schuiven.
De Dungeon Siege serie is inmiddels elf jaar oud, waardoor we veel meer gewend zijn van RPG's dan vroeger. De eerste twee Dungeon Siege games waren ijzersterk maar of het derde deel dat ook is, was een tijdje twijfelen. De game is deze keer ontwikkeld door een andere studio, maar ook zeker niet de minste, namelijk Obsidian Entertainment.
Oorlog in Ehb
In de wereld genaamd Aranna ligt het koninkrijk Ehb. Dit koninkrijk werd jarenlang beschermd door een groep genaamd The 10th Legion, maar die legioen is nu bijna volledig uitgeroeid door toedoen van Jeyne Kassynder. Zij zorgde ervoor dat de mensen het vertrouwen in The 10th Legion verloren door te beweren dat de groep verantwoordelijk was voor de dood van haar vader, de koning van Ehb. Gelukkig is er nog een kleine groep over. Deze trekt samen, onder leiding van Odo, ten strijde om Jeyne Kassynder ten val te brengen.
Kies je speelstijl
Uit deze kleine groep krijg je de keuze uit vier personages. Ieder personage heeft zo zijn echte specialiteit, waardoor je aan het begin van de game moet gaan nadenken hoe je precies wil gaan spelen. Zo is Lucas Montbarron, zoon van Hugh Montbarron, de meester van The 10th Legion, een echte krijger en zul je dus voornamelijk van dichtbij aanvallen. Ook de dochter van Hugh, Katarina, is van de partij. Als je haar kiest zul je gebruik maken van pistolen en geweren en dus vanaf een afstandje aanvallen. Als je liever bezig bent met het uitspreken van spreuken, dan is Reinhart Manx jouw man, maar ook Anjali is daarvoor een geschikte keuze. Anjali is een beetje een mix van beide, zij kan zowel spreuken uitspreken als met een speer vechten.
Bij het kiezen van een personage is het enorm belangrijk om af te wegen wat je precies wilt. Want mocht je een personage gekozen hebben, is het halverwege het spel niet mogelijk om een ander personage te kiezen. Wel ontmoet je de andere mensen tijdens je reis en kun je vervolgens kiezen wie je meeneemt op avontuur. Ook is het mogelijk om eens tussen de metgezellen te wisselen, maar je als eerst gekozen karakter zul je gedurende je avontuur altijd blijven.
Gelukkig kun je tijdens je avontuur wel veranderen van vechtstijl. Door een druk op de knop verander je namelijk van manier waarop je vecht. Ieder personage, behalve Lucas, heeft dan ook een stand om het op te nemen tegen vijanden op lange of korte afstand. Lucas kan dan ook meer gezien worden als de tank. Hij kan met zwaard en schild, of met een tweehandig zwaard vechten.
Upgraden maar
En vechten zul je. De wereld van Dungeon Siege III zit vol gespuis dat jou probeert op te jagen in opdracht van Jeyne Kassynder. Daarom zul je je ook moeten verdedigen. Elk personage heeft een handje vol spreuken en aanvallen die je kunt toewijzen aan de knoppen. Helaas zijn het niet enorm veel spreuken maar het leuke is dat je ze wel op jouw eigen manier krachtiger kunt maken.
Als je een level omhoog gaat krijg je namelijk de mogelijkheid om een spreuk sterker te maken. Zo kun je er bijvoorbeeld voor kiezen dat een spreuk extra schade toebrengt of juist leven teruggeeft. Het is ook mogelijk om hier een afweging tussen te maken, dus dat de spreuk vijftien procent meer schade doet en je tien procent leven teruggeeft.
Hetzelfde geldt voor de personages. Je zult maar al te vaak uitrusting vinden die je kunt gebruiken voor één van de personages. Zo begin je met wapens die niet zo sterk zijn, maar zul je uiteindelijk eindigen met wapens waar je nooit over had durven dromen. Het is dan ook enorm vet om te zien dat de personages zich ontwikkelen van 'normale held' tot serieuze krijger.
Vaste paden
Maar ieder spel heeft nadelen, zo ook Dungeon Siege III. Want wat erg leuk is aan de meeste RPG's, is dat je een compleet open wereld hebt om te ontdekken, Dungeon Siege III heeft dit dan weer niet. Tijdens het oplossen van een quest zul je dus een vast pad moeten lopen om de opdracht te kunnen vervullen. Hierdoor voelen de paden die je moet lopen erg geforceerd aan.
Ook het vechtsysteem werkt niet helemaal optimaal. Obsidian heeft een systeem geïmplementeerd waarbij automatisch vijanden gelocked worden, hierdoor kan het voorkomen dat het systeem zich niet richt op de vijand die je eigenlijk wil aanvallen. Enorm vervelend, zeker als er een flink aantal bad guys op het scherm staat.
Mooie graphics
De graphics en het geluid van deze game zijn daarentegen wel weer erg goed. De personages zien er allemaal erg mooi en gedetailleerd uit. Hetzelfde geldt voor de omgevingen die de juiste sfeer weten neer te zetten en ook nog eens goed aangekleed zijn. Het is dan ook heerlijk om een mooi bos te verkennen of een grimmige grot uit te kammen. Soms komt het wel voor dat de camera zich tijdens een gevecht in rare bochten wringt, waardoor je niet goed de actie kan waarnemen.
Het ziet er dus mooi uit, maar het geluid is dan weer van laag niveau. Net als bijvoorbeeld Mass Effect, maakt ook Dungeon Siege III gebruik van een systeem waarbij je keuzes moet maken over hoe jouw personage reageert in een gesprek. Helaas zijn de gesprekken niet zo diepgaand als in Mass Effect en zijn zo ook niet heel erg goed ingesproken. Je zult jezelf dan ook betrappen op het overslaan van conversaties.
Aardig wat uurtjes
Dungeon Siege III biedt je voor de prijs wel een spel waar je ongeveer tien tot twintig uur mee zoet bent. Daarbij kun je er ook voor kiezen om samen met een vriend, op de bank of online, of met een totaal onbekende de wereld van Ehb verkennen. Helaas heb je na deze tijd ook alles wel gezien en valt er dus weinig meer te doen. Wel kun je het spel met een ander personage opnieuw spelen, maar veel verandert er niet aan het verhaal.
Niet slecht, ook niet speciaal
Dungeon Siege III is niet voor iedereen weggelegd. Als je een mooie wereld wilt verkennen en langzaam maar zeker je personage sterker wilt maken, dan is dit een spel voor jou. Zoek je wat meer actie en spektakel, dan zijn er betere keuzes op de markt. De game kent ook wel wat minpunten, maar deze verstoren de ervaring niet dusdanig dat het vervelend wordt. Helaas springt het spel er ook niet echt uit, waardoor het niet meer is dan een vermakelijk tussendoortje voor in de zomer.