DuckTales Remastered Review

maandag, 12 augustus 2013 om 13:00
"Het leven is een wervelstorm hier in Duckstad. Auto’s, lasers, vliegmachines, bliksems, 't is wat. Dappere helden trekken te velde in DuckTales! Woo-oo!" Zelfs 23 jaar na dato kennen de meeste jongeren nog steeds deze tekst uit hun hoofd. De televisieserie DuckTales was een groot succes en zelfs in die tijd kon een rage niet voorbij gaan zonder bijbehorende videogame. Capcom besloot een game van de serie te maken en deze groeide uit tot een van de meest populaire games voor de NES. Deze week mogen we opnieuw met de klassieker aan de slag.
Capcom heeft samen met ontwikkelaar WayForward de game compleet aangepast voor de huidige consoles en PC. Voor een keer hoeven we dus geen simpele port te verwachten. Het 8-bit origineel wordt omgeruild voor een game met een high definition jasje. Daarnaast kent deze remake extra content, een uitgebreider verhaal en aangepaste gameplay. Van een remake is dus niet echt te spreken. Capcom heeft er daarom terecht voor gekozen Remastered achter de titel te zetten. Geen simpele remake, maar een meesterlijke versie van het origineel volgens de huidige maatstaven. Zo zien we het graag.

Verbeterde gameplay

Qua gameplay is WayForward grotendeels trouw gebleven aan het origineel. DuckTales Remastered is een actieplatformer met veel gespring, zoals we dat ook kennen van de Mario’s en Raymans. Je neemt controle over Oom Dagobert die nog flink veel pit heeft voor zijn leeftijd. Zijn wandelstok is omgebouwd tot pogostick waarmee hij vijanden kan verslaan en hoge platformen kan bereiken. Gamers die het origineel hebben gespeeld weten dat het gebruik van de pogostick behoorlijk lastig kon zijn. Je moest namelijk drie knoppen gebruiken om Dagobert te laten stuiteren. Dankzij een aanpassing kun je in Remastered met slechts twee knoppen al de pogostick gebruiken, wat veel frustratie wegneemt. Liefhebbers kunnen in het menu gewoon de oude manier van springen instellen.
Er blijft wel wat frustratie over, want Remastered is even moeilijk als het origineel. Of dat kan het zijn. Speel je op de makkelijkste moeilijkheidsgraad, dan kom je zonder al te veel problemen door de levels heen. Kies je voor een middelmatige moeilijkheid dan zul je al flink op de proef gesteld worden. Checkpoints hoef je namelijk niet te verwachten; ga je dood, dan moet je helemaal vanaf het begin beginnen. De moeilijkste moeilijkheidsgraad is enkel voor de masochisten onder ons. Als je graag scheldend voor je televisie wilt zitten omdat je voor de zoveelste keer het loodje legt dan kun je met Remastered goed uit de voeten.

Weinig levels

DuckTales Remastered kent naast een speelbare opening en afsluiter slechts vijf levels. Dagobert reist van de Amazone naar de Himalaya, van Afrikaanse mijnen naar Transsylvanië en hij maakt zelfs een uitstapje naar de maan. Deze levels kun je spelen in elke gewenste volgorde. Zodra je de eindbaas aan het eind van een level verslaat en de schat verzamelt, is het level afgelopen. Verzamel al de vijf schatten, speel de afsluiter en je hebt de game uitgespeeld. De moeilijkheid rekt de speeltijd wel een beetje op, maar een gevorderde gamer zal niet langer dan een paar uur kwijt zijn voor de credits voorbij komen. De game is daarmee zeker aan de korte kant.
WayForward heeft wel een aantal verzamelitems toegevoegd waardoor je de levels een paar keer extra kunt doorlopen. Met het geld dat je verzamelt kun je dan bijvoorbeeld concept art of achtergronden kopen. Echt interessant is dat echter niet. De coolere dingen, zoals een langere versie van het openingslied, zijn enkel te kopen als je een hoop andere dingen al gekocht hebt. Dan ben je echter al door je geld heen en zul je dus levels opnieuw moeten spelen. Het voelt een beetje geforceerd zo en dat is jammer. Wat wel tof is, is dat je een duik kunt nemen in het geld van Dagobert. Een droom die in vervulling gaat.

Makkelijke eindbazen

Behalve een korte speeltijd zijn er nog wel wat tekortkomingen op te merken aan Remastered. De meeste van deze komen rechtstreeks uit het origineel. Bijvoorbeeld het gebrek aan aanvallen voor Dagobert. Hij kan alleen met de pogostick op vijanden springen, verder kan hij niets. De eindbazen zijn daarom ook grotendeels hetzelfde. Je springt er vijf tot tien keer bovenop en elke baas gaat neer. Een beetje afwisseling in bewegingen was zeker welkom geweest. Gelukkig is er in de levels zelf wel enige afwisseling in de gameplay te vinden.

Geweldige audio

Omdat DuckTales Remastered het 8-bit uiterlijk heeft achtergelaten ziet het spel er mooier uit dan ooit. De karakters en achtergronden zien er allemaal fantastisch uit met kleurrijke graphics. Een nog groter compliment hebben wij voor het geluid. De audio is namelijk ook vernieuwd. De klassieke deuntjes zijn nog wel hetzelfde, maar ze zijn opnieuw gecomponeerd met moderne middelen. Dacht je dat de 8-bit geluiden al pakkend waren, dan is de muziek in Remastered al helemaal een genot voor het oor. De originele stemmencast maakt het plaatje helemaal compleet.

GamePad extra’s

Voor deze recensie hebben we het spel op de Wii U gespeeld. De GamePad controller zorgt nog voor wat extraatjes. Je kunt de menu’s bijvoorbeeld op het scherm van de controller doorlopen en ervoor kiezen om een map van het level te laten tonen. Dat is erg handig omdat die precies vertelt waar je naartoe moet en je daarvoor dus niet meer het spel hoeft stil te leggen. Daarnaast is er ook Off-TV Play. Is de televisie al in gebruik of kijk je gewoon liever op de GamePad dan kun je DuckTales Remastered zonder problemen op de controller spelen.

Een remake van formaat

DuckTales is wel vaker bestempeld als een van de beste games die ooit op de NES is verschenen. Het spel is zelfs Capcoms grootste succes ooit op de NES en Game Boy, waarmee het de Mega Man games achter zich laat. Of het spel zo’n succes kan verwachten op de huidige consoles en PC is nog maar de vraag, al is het zeker dat DuckTales Remastered een uitstekende game is. WayForward heeft er duidelijk veel tijd en liefde in gestoken om deze remake tot een hoger niveau te tillen. Helemaal perfect is het spel niet, maar voor een prijs van ongeveer 15 euro kun je DuckTales Remastered met een gerust hart downloaden.