Conquer Mars Preview - Simpele RTS in de browser

Preview
zondag, 11 augustus 2013 om 16:30
xgn google image
Het real-time strategy genre is een oud genre in de wondere wereld van de games en is de afgelopen decennia flink geëvolueerd. Tegenwoordig is het vrij lastig om zomaar even in een StarCraft of Command & Conquer te stappen zonder ooit een RTS-titel gespeeld te hebben. Je bent al snel dagen bezig om een beetje wegwijs te worden en maanden later kun je zomaar nog nieuwe opties tegenkomen. Wij hebben echter een nieuwe game aan de tand gevoeld, die het over een hele andere boeg gooit.
We hebben het over het indie project Conquer Mars. We verwachten niet van jullie dat die naam je iets zegt, want het is een klein project dat ergens op het jullie misschien wel bekende IndieGogo ronddobbert. Het wordt ontwikkeld door Zero Blood Games, wat klinkt als een leuke studio maar in feite bestaat het uit slechts twee ontwikkelaars. Op het moment dat de eerste hand aan deze impressie werd gelegd, bleek dat de game nog niet eens bestond in de database van XGN. Met deze impressie willen we jullie op de hoogte stellen van het fenomeen dat Conquer Mars heet.
Simplistische indie voor 'jong en oud'
De game bevindt zich nog in een zeer vroege fase maar is onzes inziens veelbelovend, nu al. Conquer Mars is een browsergame die zelf niet meer dan 7 MB bestrijkt. De game is gebouwd op de Player.IO software van Yahoo!, een vrij bekend en gewaardeerd ontwikkelaarspakket in de wereld van de indie games. Wij testten Conquer Mars op een laptop met 4 GB aan werkgeheugen en een Intel Core i5 processor en de game draaide perfect.
De andere boeg die we in de inleiding noemden is de boeg van eenvoud. Conquer Mars kent geen ingewikkelde progressiesystemen, het besturen van een half dorp aan verschillende technische kampen op het strijdveld die je al gauw een uur per stuk kosten om te snappen en meer van dat soort toeters en bellen die enorm de diepte ingaan. In Conquer Mars begin je een game, kom je op een willekeurig strijdveld terecht en krijg je een bescheiden legerbasis. Die geeft je een bepaald inkomen in ‘resources’ per seconde. In het begin is dat vier, hoe verder je je basis versterkt, hoe meer resources per seconde je krijgt. Met die resources bouw je afweergeschut, een medische post en nog wat andere zaken die je rondom je basis vestigt, maar natuurlijk betaal je er ook je strijdkrachten mee. Op dit moment zijn er acht verschillende strijdkrachten die je in kunt zetten, oplopend in sterkte. Dat kun je vanaf je eerste speelminuten en je krijgt geen voordelen door veel te spelen. Ervaring is dus, behalve tactische wijsheid, niets waard in Conquer Mars.
Doe-het-zelven tot je de 'last man standing' bent
Tot de acht strijdkrachten behoren Laser Drones, Tank Hunters, Tactical Artillery, Heavy Tanks, Field Repairs, Missile Shields, Mobile Launchers en de imposante Halberger. Later zal in ieder geval de Pincer nog worden toegevoegd. Behalve dat je het geschut en de verdediging van deze metalen jongens eenmaal kunt upgraden, valt er verder niets meer aan aan te passen. Ook hier is eenvoud dus het uitgangspunt. Vervolgens ga je je strijdkrachten inzetten en dan is het devies heel simpel: neem alle andere bases in en je wint. ‘Last man standing’ dus. Het is de enige gamemodus op dit moment en daar is niets mis mee. Je hebt er al gauw uren plezier mee.
Een tutorial is er niet in Conquer Mars, je moet jezelf de boel zien aan te leren. Daar krijg je alle tijd voor, want je kunt ervoor kiezen om tegen de computer te spelen en dan heb je de optie om de computertegenstanders pas ‘wakker te laten worden’ als jij de aanval kiest. Zolang je geen schot lost heb je alle tijd om je tanks uit te proberen, verdedigingsposten op te stellen en dergelijke. Niet dat je daar heel veel tijd voor nodig hebt overigens. Na een kwartiertje tot halfuurtje begrijp je het allemaal wel.
Tegenspelers gewenst
Na een paar potjes oefenen tegen A.I.-tegenstanders kun je het strijdveld op tegen andere spelers. Op dit moment gaat dat nog niet van harte, want er zijn maar weinig codes uitgedeeld voor de vroege versie. Het kan dus zomaar zijn dat je een middagje lang het niet voor elkaar krijgt om een tegenstander te vinden. Ongetwijfeld zal dat veranderen zodra de game openbaar gaat. De Custom modus zal dan ook pas echt uit de verf komen. Daarin kun je alle instellingen zelf bepalen, zoals het aantal spelers, de grootte van de map en veel meer.
Grafisch ziet Conquer Mars er prima uit voor een browsergame. Als je inzoomt is het allemaal wat kubistisch, maar het stoort allemaal niet. Wat wel stoort is de camera, die je niet met de muis kunt bedienen. Je moet horizontaal en verticaal bewegen met de pijltjestoetsen combineren met het draaien en inzoomen met enkele lettertoetsen links op je toetsenbord. Het duurt wel even voordat je goed met de camera overweg kan.
Puntjes op de 'i' en gaan met die banaan
Conquer Mars bevindt zich nog in een vroege fase, maar wat ons betreft is de game al zo goed als klaar voor een volledige release. Het enige grote minpunt is de manier waarop de camera werkt. De simplistische basis van Conquer Mars zorgt voor een toegankelijke game voor iedere gamer, waarop de hardcore RTS-speler tevens niet kan afgeven, want ook die komt aan zijn trekken. Niemand is het in het voordeel in het beschieten van elkaars basis en weinig mensen zullen snel uitgekeken zijn op Conquer Mars. Deze game kun je noteren.

Populair Nieuws