Du Forsvinder Review - Zweeds drama dat intelligent probeert te zijn

zaterdag, 17 februari 2018 om 10:03
Hij houdt van me. Hij houdt niet van me. Hij houdt van me. Hij houdt niet van me. Mia zou elke dag een blaadje kunnen plukken omdat ze niet weet of haar man, Frederik, haar wel of niet ziet zitten. In deze Du Forsvinder review lees je hoe dit komt.
Du Forsvinder opent in een snel tempo. Frederik (Nikolaj Lie Kaas) zit samen met zijn vrouw Mia en hun zoon in de auto. De sfeer lijkt ontspannen, maar het is net een LP die begint te kraken. Want binnen luttele seconden is de spanning om te snijden. Niet zo vreemd, gezien Frederik vol gas de straten doorscheurt en zijn gezin niet meer zeker is. En hoewel je dát denkt, is het Frederik zelf die daarna besluit van een berg af te springen. Alleen. Een knotsgek begin en een die de kijker zeker bij blijft.
Du Forsvinder Review afbeelding 1

Van hak op de tak

Helaas is dit spannende en unieke begin wel meteen het hoogtepunt van de film, want daarna kijk je als kijker vooral naar een trage film met veel momenten in de rechtszaal. En dat wordt vaak niet spannend uitgewerkt. Toch is de case zelf wel vermakelijk. Frederik wordt namelijk beschuldigd van miljoenenfraude. Als schooldirecteur zou hij mega veel geld achterover hebben gedrukt. Maar is hij schuldig? Volgens zijn advocaat niet. Frederik zou last hebben van een hersentumor!
Aha, dat verklaart dus het knotsgekke begin! Mia (Trine Dyrholm) doet er alles aan om haar man uit de gevangenis te halen. Maar het is niet makkelijk voor haar. Want ze pleit voor iemand die compleet veranderd lijkt. Helaas is de film soms wel de weg kwijt. De ene keer kijk je als kijker naar hun relatie en dialogen, die vooral veel chaos vertolken, en andere momenten begeef je je in een saaie rechtbank. Tussendoor zijn er de momenten met Mia en haar advocaat Bernard (Michael Nyqvist).
Du Forsvinder Review afbeelding 2

Sterk acteerwerk

Het is een film naar de roman van Christian Jungersen en wat je vooral merkt, is dat er getracht is een slimme film neer te zetten. Dit merk je aan de voice-over in de film, waarin wetenschappelijke informatie verschaft wordt over ons brein. Iets wat intrigerend is en interessant, maar niet overal even goed uit de verf komt. De verschafte informatie staat soms te ver af van het eigenlijke verhaal, waardoor de film geregeld aanvoelt als een puzzel met ontbrekende stukjes. Ongetwijfeld de intentie van de filmmaker, maar daarmee niet per se de goede beslissing. Houd dus rekening met af en toe een verwarrende laag in de film.
Het idee zelf prijzen we wel. Want daardoor heb je nooit het gevoel naar een standaard drama te kijken. Du Forsvinder is uniek in zijn soort en vooral overtuigend. Het acteerwerk van de drie hoofdpersonen is ijzersterk. Dyrholm zet goed een verwarde vrouw neer waarbij je af en toe vraagtekens plaatst, iets wat ook geldt voor Lie. Soms sympathiek, soms een egocentrisch figuur. En Nygvist speelt ook de sterren van de hemel als man die vooral zijn vrouw wil verzorgen. Toch?
Hij lijkt soms een dubbele agenda te hebben. En er lijkt wat te borrelen tussen hem en Mia. Lijkt? Laten we het zo zeggen: de film houdt zich vooral bezig met het geheugen van mensen en wat je daarvan moet geloven. Een zwaar thema, maar interessant om te gebruiken. Helaas laat de uitvoering soms steekjes vallen.
Du Forsvinder Review afbeelding 3

Du Forsvinder Review - Snel dovende kaars

Al met al is Du Forsvinder een intelligent drama dat zich onderscheidt van veel andere dramafilms. Sterk acteerwerk en een interessant thema maken de film de moeite waard om te kijken. Houd er alleen wel rekening mee dat de sterke opening nooit meer geëvenaard wordt en op het einde dooft de film zelfs als een kaars in de duisternis.
Heb je zin in nog meer Scandinavische actie? Lees dan vooral onze top 5 beste Scandinavische series op Netflix special!