Dreamworks Dragons Legends Of The Nine Realms Review - Kinderlijk eenvoudig

zaterdag, 22 oktober 2022 om 14:00
dragons legends of the nine realms1f1666018410
Sommige dingen die nooit bestaan hebben zijn gewoon cool. Vampiers, eenhoorns en ook draken. Vandaag is het tijd voor Dreamwork Dragons Legends of the Nine Realms. In deze review lees je hoe deze drakengame uitpakt.
Om meteen met de deur in huis te vallen: dit is een game voor kids. Dat blijkt niet alleen uit het 7+ label op de voorkant, maar valt meteen op aan het doosje van de game. Waar je normaal gesproken een doosje in handen hebt en er iets verteld wordt over het verhaal is het nu vrij rechttoe rechtaan: “Stort je in een RPG-avontuur boordevol actie om de familie van Donder te redden, vecht tegen angstaanjagende vijanden en red de ondergrondse drakenrijken."
De game wil overduidelijk meeliften op het succes van de How to Train Your Dragon films. Nu denk je misschien en wie is Donder? Simpel, dat ben jij. De draak waarmee je dit avontuur begint. De game start eenvoudig op, opties zijn er amper. Je begint gewoon meteen met een nieuw avontuur waarbij je de basisbeginselen van de simpele besturing krijgt uitgelegd. Een kind kan de was doen. Je draak kan een simpele tik uitdelen, een wat krachtigere aanval doen… en uiteraard vliegen. Een draak met vleugels die niet kan vliegen is als een pizza zonder kaas.

Lekker de draak uithangen

Hierna ga je in diverse werelden al platformend progressie boeken in het spel dat vijf realms telt met vijf levels per keer. Lang duurt zo’n level overigens niet, zo’n kwartier tot 20 minuten per keer. En daarmee wordt weer benadrukt dat dit een game is voor de jongere gamers, waar helemaal niets mis mee is.
Wat heel schattig is, is dat er een klein role-playing-game-systeem is ingebouwd. Niet moeilijk, maar heel eenvoudig. In de levels kunnen kristallen verzameld worden en na een level kunnen die in een skill-tree uitgegeven wordt om de draak die je bestuurt krachtiger te maken. Zo kun je kiezen voor bijvoorbeeld een krachtigere aanval of kun je kiezen om wat extra gezondheid bij te kopen. Alles zodat het avontuur zich voort kan zetten en je als speler het gevoel hebt dat je progressie aan het boeken bent. Zelfs als een game zo simpel is, is dit voor kids toch leuk.
In totaal zijn er vier draken om mee te spelen, dus wat dat betreft is er ook afwisseling. En die afwisseling zit er ook in de werelden zelf. Zo zijn er levels met vuur, ijs; eigenlijk een beetje de usual suspects, maar dat mag de pret niet drukken. En er zijn eindbazen om te verslaan. Zelfs met het instellen van een Nederlands voice-over heeft de game alles in huis om aantrekkelijk te zijn voor de doelgroep.
Al is de game niet perfect. Een nadeel is namelijk dat het camerastandpunt geregeld wat te wensen overlaat waardoor je niet weet waar je naartoe moet. Er zijn stukken dat je denkt, je moet naar links en dan blijkt toch dat je ergens naar rechts moet vliegen. Het is op dat soort momenten gewoon niet goed te zien. Toch wint de aanhouder en is het allemaal niet zo heel moeilijk. Hetzelfde geldt voor de puzzels. Soms is iets net niet helemaal logisch, maar ook daar kom je wel uit.
dragons legends of the nine realms2f1666018527

Budgetbak-titel voor de kids

Wat wel jammer is, is dat het een singleplayer-avontuur is. Juist met dit soort ‘draken’-content is het leuk als kinderen dit samen kunnen spelen, zoals bijvoorbeeld een serie als Skylanders. Dat is er helaas niet bij. Dit is een avontuur om alleen te doorlopen, waarbij je na zo’n vijf uur klaar bent. Dat is wat kort als je daar de volledige prijs voor betaalt, al zien we dat vaak met dit soort spellen.
Al met al is het een prima game, maar wel voor een select publiek. Volwassenen die wel eens houden van een kiddy game kunnen deze rustig skippen, daarvoor heeft het spel te weinig te bieden. Maar voor kids is het zeker geen slechte titel, mits je het belabberde camerastandpunt door de vingers kunt zien. Ons advies: haal deze game een keer uit de budgetbak.