Dreams Review – Een artistieke titel

donderdag, 20 februari 2020 om 15:51
dreams psx 2017 screen 02 ps4 eu 24jan18f1582201558
Stel je voor, je zit in een auto. Je rijdt razend snel door de wegen heen, het stormt buiten en er is niemand om je te pakken. Tien minuutjes later stap je uit die wereld, zeg je hallo tegen Tails en pak je ringen met het iconische videogame-karakter Sonic. Dat kan in Dreams.
Voordat je die wereld in gaat moet je natuurlijk eerst kennis maken met de game. Dat gebeurt met een openingssequentie waarin de makers van de game je op een artistieke manier laten zien wat de game eigenlijk inhoudt, wat je er mee kan en hoe je het natuurlijk moet gaan gebruiken, want de mogelijkheden in Dreams zijn eindeloos.
De verteller van de openingssequentie laat je een ‘’imp’’ kiezen, wat je muiscursor wordt in de wereld van Dreams. Die moet je besturen met motion controllers, de motion sensor functie van de draadloze controllers of gewoon met je joysticks. In het begin van de game leer je hoe je de imp moet gaan gebruiken met de motion sensor functie, wat voor ondergetekende niet prettig was, maar gelukkig kan je de opties van de besturing makkelijk veranderen.
dreams psx 2017 screen 01 ps4 eu 24jan18f1582201775

Een wereld vol opties

Na de opening van de game kan je gelijk kiezen wat je wil gaan doen. Wil je games gaan spelen of wil je ze zelf gaan maken? Ondergetekende was diep geïnteresseerd hoe het maken van de games werkte, dus koos hij voor de Dream Shaping menu, waar jij je games en meer kan gaan creëren. Je start in een soort hub die je zelf kan gaan bewerken en in kan richten terwijl je verschillende lessen volgt.
De makers van Dreams hebben voor de makers van de games een tutorialmenu gemaakt met tientallen lessen over hoe je de engine gebruikt. Het is wel even wennen, de besturing is zo makkelijk mogelijk gemaakt, maar het is niet voor iedereen bestemd. Als je een game wil maken moet je flink wat geduld hebben om stuk voor stuk alles te gaan leren en in het begin zal je er ongetwijfeld moeite mee hebben om alles te kunnen gebruiken.
tb the best dreams creations featured imagef1582201957

Leertrajecten en hardcore muziek

Gelukkig bevat Dreams een oceaan aan lessen en masterclasses. Van hoe je muziek kan maken tot het sculpturen van karakters. Er is een les voor zo wat alles wat je kan doen in Dreams. Waar de community van Media Molecule flink om gevraagd had volgens Jon Eckersley (Senior Principal Artist van Media Molecule).
De lessen kan je doorspoelen, je kan ze terugspoelen, je kan ze overslaan of op pauze zetten. Het is net alsof je een YouTube masterclass volgt van DJ KSHMR over hoe je muziek kan maken. Zo zat ondergetekende niet lang daarna flink te experimenteren met alles wat je kan doen in Dreams, van het maken van een huis tot hardcore muziek creëren met je eigen stem eronder.
maxresdefault 2f1582202140

Oneindig veel speelplezier

Na het uitproberen van het Dream Shaping menu kan je op elk moment ook naar het Dream Surfing menu gaan. In dat menu kan je de singleplayer campagne van Media Molecule spelen genaamd Art’s Dream, maar je kan ook de games van de community spelen. Van Sonic games, Silent Hill en Fallout 4 Remakes tot originele ideeën en bèta’s van aankomende projecten. Er is zat te beleven in Dreams. Op dit moment is het meeste natuurlijk in de testfase, omdat de game net uit Early Access is gekomen, dus er zijn ook veel games in Dreams die niet goed zijn en waar je gauw klaar mee bent.
Ondergetekende heeft desondanks de hoeveelheid aan minder goede games toch een paar keer met zijn mond open gestaan. Vooral bij de games waarin de artistieke stijl anders is dan wat je gewend bent in Dreams. Zo was er een testomgeving van een aankomende survival game dat op een PS3 game leek, een racing game in een futuristische auto die ook vrij realistische graphics had en nog veel meer mooie creaties waar je om kan lachen of met verbazing naar zit te kijken. Het enige wat deze sectie nog beter zou maken is een multiplayer functie zodat je ook games samen met je vrienden kan spelen, maar dat gaat er aan komen volgens Jon Eckersley.
eqdgdzvwsamucmjf1582202348

Een kort, maar krachtig verhaal

Na je verbazing om de hoeveelheid grappige en leuke games die in Dreams door de community zijn gemaakt, kan je ook nog de singleplayer campagne uit gaan proberen. Art’s Dream neemt je mee op reis samen met een muzikant die zijn band heeft verlaten waardoor hij vol zit met schuldgevoelens. Het verhaal bevat verschillende soorten games. De ene minuut speel je als een grappig personage in een third person arcade game en de andere moment speel je in een level dat lijkt op een Telltale game.
In het verhaal kan je verschillende collectables verzamelen die je kan gebruiken om je hub in Dream Shaping nog meer te verbeteren waardoor je elk bubbeltje wil gaan pakken en je bepaalde sequenties opnieuw wil gaan spelen. Het verhaal neemt je mee op een bijzondere reis en het laat op een goede manier zien wat je met het systeem van Dreams kan.

Dreams Review – Een game met een groot vooruitzicht

Dreams is een game die veel potentie heeft in de toekomst voor zowel de makers als de spelers. De grote hoeveelheid lessen zijn makkelijk te volgen voor de makers en er zal alleen maar meer speelplezier zijn in de toekomst voor de mensen die graag spelen. Daarnaast is de singleplayer campagne van Dreams een must als je de game hebt gekocht door de bijzondere speelstijl. Het enige wat deze game nog beter zou kunnen maken is multiplayer en meer toffe creaties van de Dreams community!