Dream Trigger 3D Review

Review
woensdag, 20 juli 2011 om 17:00
xgn google image
Namco Bandai probeert een geheel innovatieve game voor de 3DS neer te zetten met Dream Trigger 3D. Een arcade shooter waarin je vijanden kapot moet schieten, maar de manier waarop dit gebeurt is wel heel anders dan jij normaal gewend bent...
Dream Trigger 3D is een arcade shooter die goed in elkaar steekt qua idee. Om de levels te doorlopen moet je flink actief blijven en op allerlei kleine dingetjes letten. Het is daarom raadzaam om meteen maar de tutorial op te starten. Denk vooral niet dat je deze niet nodig hebt, laat dit nou net een game zijn waarbij je meteen ontploft als je niet de tips en adviezen oppakt.
Balans vinden
Want wat is nou precies de bedoeling? In hoofdzaak moet je eigenlijk een balans zien te vinden tussen het neerschieten van vijanden en het plaatsen van 'sonar pings'. Op het 3D-scherm, het bovenste scherm dus, speelt zich alle actie af: daar vlieg jij in het rond door allerlei sciencefiction- en geometrisch-achtige ruimtes en daar zijn jouw vijanden die kapot geschoten moeten worden. Het punt is alleen dat je ook goed op het touchscreen, het onderste scherm, moet letten. Want je vijanden zijn niet zichtbaar voordat jij ze hebt opgespoord. Om ze op te sporen plaats je 'sonar pings'.

Het idee is dus simpel, de aanpak wat lastiger, omdat je nooit je ogen op beide schermen tegelijk kan houden en alles gaat op een zeker muziekritme. Volg de baan van vijanden en het ritme van de muziek om tegenstanders op te sporen, anders kom je geen steek verder. Het duurt dan ook wel even voordat je het principe in de vingers hebt. Het opzoeken doe je dus op het touchscreen. Daar zie je vijanden als paarse blokjes en daar plaats je 'sonar pings' die allerlei andere felle kleurtjes hebben. Zodra je vijanden opgespoord hebt, worden ze zichtbaar op het 3D-scherm en kun je ze met de L- of R-knop uit de lucht schieten.

Multitasken
Een goede shooter zorgt voor uitdaging en dat is dan ook precies wat Dream Trigger 3D doet. Onbeperkte ammunitie, dus nonstop de schietknop inhouden, en onzichtbaar zijn op dat moment is geen optie. Het draait steeds om het volgende principe: vijanden opsporen, neerschieten, leven bijvullen en weer doorgaan. Het is een cirkel qua acties die jij uitvoert, acties die soms heel chaotisch kunnen zijn.
Daar moet je van houden. De één zal in trance opgaan en het ervaren als hypnotiserend en prettig. De ander zal het te chaotisch vinden en soms ook te herhalend. Zo kent de World Map modus 55 levels om te voltooien, het hangt er maar net vanaf welke jij doet hoe groot de uitdaging is. Soms is het heel anders, maar vaak heb je het idee ook meer van hetzelfde te doen. Toch probeert ontwikkelaar Art.Co.Ltd hier wel wat aan te doen door de levels te laten afspelen in tien verschillende omgevingen. En gezegd moet worden, met meer dan honderd uitdagingen wordt er hier niet geprobeerd snel geld te verdienen, absoluut niet.
Vernieuwing en toegevoegde 3D-waarde
Want Dream Trigger 3D probeert iets nieuws te brengen en dat valt zeker te prijzen. Zo is het spel momenteel één van de mooiste spellen op 3D-gebied. De hele levels zijn ontworpen voor 3D en dat kun je gewoon zien. Je ziet dat je niet zomaar met een port te maken hebt die in een 3D-jasje is gestopt. Nee, Dream Trigger 3D wil van de 3DS afspatten, wil je meevervoeren de diepte in, wil je het onderscheid laten zien tussen de omgevingen waar jij in vliegt en de vijanden. Het is jammer dat je geen tijd hebt om rustig rond te kijken, daarvoor speelt het tempo een te belangrijke rol. Maar neem van ons aan dat Dream Trigger 3D bedoeld is voor de 3DS! Iets dat je niet kunt zeggen van een game als De Sims 3 bijvoorbeeld, waarbij 3D lelijk oogt en niets toevoegt.

Verder is er bij Dream Trigger 3D moeite gedaan in spelmodi. Zo heb je de World Map modus met heel veel levels. Ook kun je je nog vermaken met de Free Play en Time Attack modi, hoewel die een stuk minder interessant zijn. Leuker is het dan om het online op te nemen tegen iemand anders en te kijken wie de meeste punten scoort.
Je moet ervan houden
Dat klinkt allemaal goed: een titel die vernieuwing brengt, maar de vraag is wel: is het echt zo goed als het klinkt? Ja en nee. Je moet ervan houden om op diverse dingen tegelijk te letten, je kunt daar alleen maar goed in zijn als je de besturing in de vingers krijgt. Met het circle pad bestuur je het vliegende 'schip' op het 3D-scherm, met L of R schiet je en op je touchscreen moet je 'sonar pings' plaatsen. Hoewel dit niet zo gek veel is, kan het toch aardig lastig zijn om die besturing in de vingers te krijgen. Daarbij heb je levels die moeilijker worden en bazen waar je tegen moet vechten. Hoe snel ben jij dan in het multitasken? Dat is een beetje de vraag.

Daarnaast knalt de game alleen qua 3D-effect van je scherm. Verder weet het niet uit te blinken. Op ons had de game in ieder geval niet het hypnotiserende effect wat wel gecreëerd had moeten worden. Waar het aan ligt? Omdat de vernieuwing niet helemaal goed uit de verf komt en levels te veel hetzelfde lijken te doen. Een titel als Child of Eden voor Kinect bevat bijvoorbeeld ook hypnotische muziek, maar weet hier meer uit te halen dan Dream Trigger 3D nu doet.
Lichtelijk teleurstellend
Dream Trigger 3d stelt dan ook wat teleur en is alleen bedoeld voor een specifiek publiek. Het is bedoeld voor mensen die houden van snelle actie, tegen een hypnotiserende werking kunnen, plus deze ook überhapt ervaren. Daarnaast is het spel meer bedoeld als extraatje op je gamecollectie, omdat de game niet een verhaal biedt, maar steeds losse levels die je kunt spelen. Het is verslavend en leuk om te doen, maar je moet er echt wel van houden. Niet iedereen zal zich de besturing eigen kunnen maken, dus mocht je twijfelen over de aanschaf van deze arcade game, probeer dan even de demo uit. We loven Dream Trigger in ieder geval wel om de innovatie en de toegevoegde 3D-waarde.
Cijfer: 6.5