Revenge of the Titans Review

door Timo
woensdag, 20 juli 2011 om 14:00
Dit keer geen boze Russen, enge draken of gestoorde gevangenen, maar Titanen, boze, kleine, fictieve Titanen. In de PC-game Revenge of the Titans staan deze kleine Titanen centraal. Maar betekent dit ook dat het een spel van titanium is of zit de game helemaal niet sterk in elkaar?
Wat het ook mogen zijn dat je gedaan hebt, de Titanen zijn er boos om geworden en zijn nu uit op wraak. En dat betekent dat je jezelf tegen hen moet verdedigen, en wel met torens. Torens die de Titanen zullen verzwakken wanneer ze hun weg over de map banen richting jouw thuisbasis. Hoewel dit, zoals we vaak zien zoals bij zulke games, lijkt op een zoveelste variatie van een ‘Tower Defense’ game, lijkt bij Revenge of the Titans de focus te liggen op het naar boven brengen van de essentie van een Tower Defense game. Weinig toeters en bellen, maar torens en je eigen inzicht om te zorgen dat de slechteriken niet hun doel behalen: het slopen van jouw thuisbasis.
Natuurlijk vraag je je dan af wat deze game beter maakt dan de betere Tower Defense games als PixelJunk Monsters of Defense Grid. Beter is echter niet het goede woord, maar eerder wat Revenge of the Titans anders maakt, dat kunnen we je wel vertellen. Dat zit hem in het feit dat Revenge of the Titans zijn geheel eigen insteek heeft en qua originaliteit zeker een pluspunt verdient. Waarom? Omdat er iets is wat deze game net wat anders maakt dan andere Tower Defense games.
De twist der Titanen
De twist die we in dit spel vinden zit hem in het intensieve onderzoek dat je voorafgaand aan een Titaaninvasie kunt doen. Aan de hand van een uitgebreid onderzoekssysteem kun je precies de kant op gaan met je torens en faciliteiten zoals jij wilt. Zo kun je investeren in onderzoek naar zwakke plekken van de Titanen, onderzoek naar eigen wapentuig of investeren in onderzoek naar nieuwe technologieën. En dat is nu juist hetgeen wat we niet terug zien in de twee eerder genoemde spellen. In die games zul je voor het grootste gedeelte moeten roeien met de riemen die je hebt., in Revenge of the Titans is dit dus niet het geval. Op het slagveld zul je door het onderzoek namelijk nieuwe speeltjes verkrijgen om de strijd mee aan te gaan, waaronder mijnen, maar ook nieuwe soorten torens, power-ups en batterijen en koeltorens die de torens een hogere herlaadsnelheid en meer vuurkracht leveren.
Hierbij komen ook nog de verschillende soorten Titanen kijken, zo heb je grote, kleine, snelle, sterke en dikke Titanen, die er een voor een op uit zijn om jouw hoofdkwartier kort en klein te slaan. Als je bij het onderzoeken naar nieuwe technieken je enkel concentreert op bijvoorbeeld het koelen van je torens, zul je in de problemen komen bij sterkere Titanen. Concentreer je je echter weer te veel op vuurkracht, zul je in de problemen komen wanneer er enorme zwermen van Titanen op je afkomen. Het spel pleit voor een evenwichtige benadering, maar dit wordt pas duidelijk als je al in de problemen zit en je de sterkere Titanen bijvoorbeeld niet aan kunt.
Geld, geld, geld!
Dit is jammer aangezien onderzoek doen geld kost en geld vrij schaars is in Revenge of the Titans. Aan geld kom je door tijdens de invasies raffinaderijen te bouwen om het diamant op de planeet te verbouwen tot dollars. Ook leuk om te weten is dat je door je op te geven voor de nieuwsbrief van ontwikkelaar Puppy Games je extra geld kunt vrijspelen. Even doen dus!
Hoe verder je komt, hoe meer frustraties
Terug naar het spel: bij de eerste tien levels zul je het niet al te moeilijk hebben. Het geld stroomt geleidelijk binnen en de Titanen worden met niet te veel moeite door je torens in stof veranderd. Hoe verder je komt, hoe moeilijker en frustrerender het echter wordt. Om te zorgen dat je genoeg geld hebt, en dus genoeg middelen tot je beschikking hebt, moet je goed nadenken over hoe en waar je de torens plaatst en wanneer je speciale aanvallen gebruikt, die je van level naar level overigens mee kunt nemen. Wanneer je doorkrijgt hoe je het spel het beste kunt spelen, gaat het een stuk beter en verlang je alleen maar naar meer Titanen om een kopje kleiner te maken.
Naast de besproken campagne modus, heb je ook nog de twee modi ‘Endless’ en ‘Survival’, bij beide modi staat het overleven van zoveel mogelijk vijanden centraal. Het verschil tussen deze twee modi zit hem in het feit dat je bij 'Endless' vrijwel precies hetzelfde doet als tijdens de campagne modus, op het verhaal en dezelfde maps na. Bij 'Survival' gaat het er echter net iets anders aan toe, aangezien je hierbij op een willekeurige map begint met een bepaald budget. Vervolgens zullen er vijanden op je afkomen, hoe langer je volhoudt, hoe moeilijker het wordt. Het is een leuke toevoeging, maar omdat het onderzoekssysteem uit de campagne hierin ontbreekt, voelt het jammer genoeg wat oppervlakkig aan. Een vorm van multiplayer is niet in de game aanwezig.
Belonend
Hoewel het spel soms frustrerend kan zijn door het maken van verkeerde keuzes tijdens het onderzoek (keuzes die gemaakt moéten worden), is Revenge of the Titans een spel dat je rijkelijk beloond na het uitmoorden van die wraakzuchtige Titanen, onder andere met geld voor onderzoek. Het spel is een van de beste Tower Defense games, met een zeer sterke basis gameplay. Jammer genoeg zijn er maar drie modi aanwezig voor een prijs van vijftien euro.