Dragon Quest Builders 2 Review - Bouw je een ongeluk!

zaterdag, 13 juli 2019 om 20:11
dragon quest builders 2 review bouw je een ongeluk 152661
Bob de Bouwer, kunnen wij het maken? Nou en of we dat kunnen met Dragon Quest Builders 2! Ten minste, dat is waar uitgever Square Enix naar streeft. In onze Dragon Quest Builders 2 review lees je hoe het is om de wereld van Dragon Quest nog een keer te verbouwen.
Het succes van Minecraft is tien jaar na de release nog steeds ongekend en dat is te merken. De titel doet het dagelijks nog extreem goed op YouTube en ontwikkelaars als Square Enix zien veel potentie in het concept. Zoveel zelfs dat in 2016 Dragon Quest Builders verscheen. We zijn nu drie jaar verder en Square Enix is terug met een vervolg op de succesvolle samensmelting van Minecraft en Dragon Quest, in onze Dragon Quest Builders 2 review lees je of het resultaat net zo goed is als toen!

Relschopper

Net als in Dragon Quest Builders draait het tweede deel volledig om het bouwen van je eigen wereld. Dit keer mag je dat gaan doen op een onbewoond eiland waar je aanspoelt nadat je schip ten onder gaat. Je bent niet de enige overlevende, want al snel kom je Malroth tegen op het onbewoonde eiland. De schipbreuk heeft hem alleen wat zwaarder getroffen, want de mysterieuze kerel in het paars lijdt aan geheugenverlies en heeft geen idee wie hij is of wat hij kan.
Hij besluit al snel om samen met jouw zelfbenoemde personage de wereld te verkennen en is erg onder de indruk van je capaciteiten als bouwer. Hij ziet dat wel zitten, zo’n rol als Bob de Bouwer, maar merkt al snel dat hij niet in staat is om te bouwen. Dat is ook niet zo gek, want de rol van bouwer is erg speciaal in de wereld van Dragon Quest Builders 2. Sterker nog, het is zelfs zo speciaal dat een kwaadaardige sekte, de Children of Hargon, bouwen verboden heeft!
Dat kan natuurlijk niet en dus is het aan jou en Malroth om de wereld te laten inzien dat bouwen goed is. Dit doe je door van eiland naar eiland te gaan om nieuwe ideeën voor gekke constructies op te doen. Hoe meer je weet, des te meer je kunt bouwen en hoe mooier de wereld wordt.
Dragon Quest Builders 2 - Square Enix

Een echte boer!

Door verschillende eilanden te bezoeken in het reusachtige verhaal kom je ook op handige wijze in aanraking met nieuwe features van de game. Het tweede deel van de bouwserie introduceert namelijk de mogelijkheid om je eigen boerderij te bouwen en te ontwikkelen. Hier kun je allerlei soorten groenten en fruit verbouwen zonder dat je zelf groene vingers krijgt.
Het wordt je allemaal gemakkelijk uitgelegd door de kleurrijke personages die je langzaam maar zeker leert kennen in de game. Op deze manier leer je al snel en gemakkelijk hoe het tuinieren precies in elkaar steekt, terwijl de bijzondere personages je gemakkelijk en snel helpen. Vooral dat laatste is belangrijk, want terwijl je in een nederzetting aan het werk bent, breidt deze zich constant uit.
Door bepaalde missies (die door onduidelijkheid soms moeilijk uitvoerbaar zijn) te volbrengen wordt iedereen in je kleine dorpje vrolijker en beginnen ze je allemaal aardig te vinden. Zo aardig zelfs dat ze letterlijk kleine hartjes achterlaten. Deze moet je verzamelen om je dorpje verder te laten groeien, iets wat nodig is om nieuwe ideeën op te doen voor bouwwerken. Dit slimme systeem zorgt ervoor dat je, zelfs wanneer je het verhaal even links laat liggen, streeft naar het uitbreiden van je dorp om nieuwe mogelijkheden te ontdekken.
Dragon Quest Builders 2 - Square Enix

Grof geweld

Dragon Quest Builders 2 wordt wat dat betreft gekenmerkt door de eindeloze mogelijkheden en doet in dat opzicht erg denken aan Minecraft. Ook daar kun je je creatieve geest op de loop laten gaan en oneindig veel kunstwerken bouwen. De mechanics rondom het bouwen zijn de kern van de titel en komen op fantastische wijze uit de verf. Je zou het verhaal, dat hier en daar ontzettend langdradig is, bijna links laten liggen. Maar ja, die extra bouwmogelijkheden vrijspelen is ook wel fijn.
Dan toch maar weer even terug in het verhaal, waarin je ook geregeld te maken zal krijgen met vijanden. Die moet je compleet in elkaar beuken met zelfgemaakte wapens die, in tegenstelling tot bij Minecraft, niet om de zoveel tijd kapot breken. Een flinke opluchting, want dat zou het vechtsysteem helemaal met de grond gelijk maken.
Het vechtsysteem is namelijk onwijs simpel en volledig gericht op kinderen. Vechten doe je door een knop achter elkaar in te drukken of langere tijd ingedrukt te houden voor een sterkere aanval. Ook kun je aanvallen van vijanden ontwijken, maar dat is eigenlijk nooit nodig omdat vijanden vrij simpel te verslaan zijn. Vechten is dan ook niet moeilijk, maar meer een irritante hindernis die je weerhoudt van het bouwen.
Wat nog erger is, is dat vijanden soms vanuit het niets opduiken bij je dorpje en je bouwwerken kort en klein slaan voordat je ze uitgeschakeld hebt. Dan kun je weer van voor af aan beginnen. Het voelt een beetje alsof je op heldhaftige wijze een dienblad vol eten en drinken weet te redden, waarna iemand vervolgens het dienblad uit je handen slaat. Je denkt dat je gewonnen hebt, maar eigenlijk ben je de grote verliezer.
Dragon Quest Builders 2 - Square Enix

Goed afgesteld

Toch zal dat voor de jongere spelers waar dit spel zich op richt geen probleem zijn. Square Enix weet precies voor wie deze game bedoeld is, namelijk het kind van acht dat met de simpele controls uit de voeten kan en met een druk op de knop lekker vijanden uit de weg wil ruimen. Het is makkelijk op te pakken en superleuk om te bouwen en ook de artstyle weet de kinderlijke aandachtsspanne vast te houden.
In welke richting je ook kijkt, de kleuren spatten van het scherm dankzij de kracht van de PS4. Het maakt dan niet uit dat alles in blokkerige vorm is, want er kan nog steeds veel gedaan worden met kleuren, schaduwen en het ontwerp. Deze mogelijkheid wordt dan ook in de puntjes benut, waardoor de game er simpel gezegd mooi uitziet. Het is net een digitaal kleurboek.
Verder is Dragon Quest Builders 2 ook voorzien van een multiplayer-aspect waarin je samen met maximaal drie andere vrienden gelijktijdig kunt spelen. Hierbij is het alleen wel handig om allemaal een headset te gebruiken, want het systeem om zonder voice chat te communiceren werkt niet fantastisch. Dit gaat namelijk door middel van het gebruik van emotes.
Hier kun je enigszins mee uit de voeten, maar het is verre van het ingenieuze systeem dat Apex Legends introduceerde toen de succesvolle Battle Royale-game uitkwam. Minecraft kon hier destijds nog mee wegkomen, maar dat gaat op de console toch wat lastiger. Daar kun je niet snel een berichtje tikken met een toetsenbord.
Dragon Quest Builders 2 - Square Enix

Dragon Quest Builders 2 Review - Minecraft + Dragon Quest = gouden combinatie

Ondanks de gebreken hier en daar is Dragon Quest Builders 2 een uitstekende titel en dan vooral voor de wat jongere doelgroep. Die kunnen op en top bouwen tot ze niet meer kunnen en uit de voeten met het aandoenlijke verhaal. Wel kan dat verhaal wat langdradig worden en is het soms moeilijk om erachter te komen wat je precies moet doen, maar dat valt te vergeven.
Wat minder goed door de beugel kan is het te simpele vechtsysteem dat meer als afleiding dan plezier aanvoelt. Dat kun je beter met vier personen doen in de online-modus van de game, want dan ben je snel van die vijanden af. Vervolgens is het tijd om samen met vrienden te genieten van het bouwen. Het is verreweg het beste onderdeel van de game, al is het in de multiplayer soms moeilijk om met elkaar te communiceren.