Dragon Age: Origins Review

Review
donderdag, 05 november 2009 om 20:54
xgn google image
De koude winterdagen zijn weer in aantocht, tijd om lekker binnen te zitten en games waarbij je weg kunt dromen zijn altijd meegenomen. De RPG Dragon Age: Origins neemt je mee naar een hele ander tijd, is dit dé RPG van het najaar?
Dragon Age: Origins is afkomstig van ontwikkelaar Bioware, niet de meest onbekende naam in de gamesindustrie. Het bedrijf zorgde eerder voor toppers als Mass Effect, en meer terug in het verleden: de Baldur's Gate franchise. Nu is het dan tijd voor Dragon Age: Origins. Wat brengt Bioware ons met deze titel?
Zes diverse openingen
Niet voor niets draagt Dragon Age de subtitel 'Origins', wat 'afkomst' betekent. Laat je niet verleiden door het woord draken want daar draait het in eerste instantie niet om. Het verhaal is essentieel in deze game, en meteen als je het spel opstart zul je een belangrijke keuze moeten maken, namelijk het personage dat jij kiest. De game kent maar liefst zes verschillende openingen, afhankelijk van deze keuze. Dus wie kies jij? De Dalish Elf, City Elf, Dwarf Commoner, Mage of Human Noble?
Dragon Age: Origins Screenshot 127134 Dragon Age: Origins Screenshot 127132 Dragon Age: Origins Screenshot 127130
Tal van opties
Wij gingen met de laatste mogelijkheid aan de slag. Als nobel mens ben jij getraind in diplomatie en oorlogsvoering. Vanaf hier begon ons avontuur in een ware fantasy setting: de fictieve wereld van Ferelden. In third-person verken jij deze grootse wereld, waarin je talloze mogelijkheden hebt, Je hebt je handen vol om deze allemaal te ontdekken en te proberen.
Wanneer je met je eerste queeste begint, het vinden van je hond, zul je al snel allerlei mensen tegenkomen. Deze kun je ieder aanspreken en de keuzes die je in die gesprekken kunt maken, zijn enorm. Je maakt morele keuzes tijdens deze praatjes, die invloed hebben op hoe karakters weer op jou reageren. Al deze dialogen zijn ook ingesproken, en dat moet heel wat werk geweest zijn, want het zijn er nogal wat. Dit geeft meteen al aan hoe uitgebreid en diepgaand deze game is.
Zo klampte ik al snel met mijn Noble een gesprek aan met een vrouwelijke elf. Na haar eerste reactie kon ik kiezen uit verschillende opties. Al snel volgde er een flirtgesprek en voor ik het wist had ik een afspraak om later die avond naar haar kamer te komen. Hilarisch toch?
Dragon Age: Origins Screenshot 128793 Dragon Age: Origins Screenshot 128791 Dragon Age: Origins Screenshot 129739
Goede sfeer
De sfeer zit er dan ook goed in bij Dragon Age: Origins. Ieder karakter voegt hier wat aan toe, en het leuke is ook dat je niet alleen op pad hoeft te gaan. Je kunt namelijk met drie karakters door het land reizen. Ook kun je op elk moment een lid van jouw groepje achter laten. Handig is dat je met een druk op de knop kunt wisselen tussen de karakters, en zelfs in de huid van je hond kruipen. Dit werkt prima zo, want dan heb je de volledige controle over jouw gezelschap.
De gevechten
Dragon Age: Origins is eigenlijk een combinatie tussen real-time en een turned-based systeem. Al snel na het begin van de game breekt de hel los en moet jij de DarkSpawn, wat gevaarlijke rare monsters zijn, tegenhouden. Dit vechten gebeurt turn-based. Je kunt met een druk op de knop een pauze inlassen, om zo eens strategisch na te denken over je opties in het gevecht. Of je kunt direct je zwaard trekken, al is dat niet erg handig wanneer je met meerdere tegenstanders te maken hebt. Ram dan maar snel op de pauzeknop om jouw karakters hun instructies te geven.
Wat zo leuk is, is dat ieder karakter zijn eigen vaardigheden heeft. Die kun je ook nog eens verbeteren in een diepgaand upgrade systeem. De specialiteiten van de karakters beïnvloeden natuurlijk de gevechten. Zo hakt de een erop los met zijn zwaard, terwijl de ander een boog ter hand neemt. Ook zijn er toverformules die je op de vijand kunt loslaten. Alles kan in Dragon Age: Origins, en de vele mogelijkheden zul je ook wel nodig hebben in jouw strijd. Er zijn namelijk heel wat verschillende soorten vijanden, van demonen en mensen tot levende bomen.
Dragon Age: Origins Screenshot 124213 Dragon Age: Origins Screenshot 124229 Dragon Age: Origins Screenshot 124231
Geen vernieuwing
Tot zover klinkt dit voor de RPG-liefhebbers als muziek in de oren. Maar weet Dragon Age: Origins dan helemaal niets te verpesten? Verpesten niet, maar wat Dragon Age: Origins helaas niet doet, is het neerzetten van iets nieuws. Hoewel de game ijzersterk is, kom je niets tegen waarvan je denkt 'he, dat kende ik nog niet' of 'dat is verfrissend.' Dit mag de pret echter niet drukken, want wat de game doet, doet deze goed.
Grafische tegenvaller en foutjes
Waar Dragon Age: Origins ook mee kampt zijn grafische problemen. Voor het geluid krijgt de game een pluim, want de voice overs zijn van sterke kwaliteit en ook de muziek klinkt heel episch in de oren. Maar grafisch verplettert de game je helaas niet. De PC-versie schijnt er vele malen beter uit te zien dan de consoles versies, maar daar schieten Xbox 360 en PlayStation 3 gamers natuurlijk niets mee op.
Gezichtsuitdrukkingen van karakters zijn niet altijd overtuigend, schaduwen kloppen niet altijd en de bewegingen van de hond lopen niet bepaald vloeiend. Zo verdween hij meerdere malen voor de helft in een muur of liep dwars door een deur heen. Hopelijk wordt dit nog verholpen met een patch.
Dragon Age: Origins Screenshot 121531 Dragon Age: Origins Screenshot 121529 Dragon Age: Origins Screenshot 121527
Genoeg uitdaging
Desalniettemin is Dragon Age: Origins een titel waar je jezelf in wilt verliezen. En met speelduur van meer dan 50 uur zal dit ook zeker lukken. Er is enkel sprake van een singeplayer in deze game, maar meer heb je niet nodig gezien er zoveel te doen valt. De quests houden niet op en zijn stuk voor stuk leuk. De dialogen zijn veelvuldig aanwezig en door de morele keuzes erg interessant. Jouw antwoorden zijn niet altijd goed of slecht, want er is een breed scala tussen die opties. Jij bepaalt zelf hoe je dat invult, en elke keuze heeft invloed op het verhaal. Zo vernieuwend als Bioware het had willen doen overkomen is het niet, maar de dialogen zijn dus zeker boeiend. Daarnaast zijn er genoeg gevechten aanwezig om je bezig te houden. Overigens kent de game vier moeilijkheidsgraden, dus uitdaging valt er genoeg te beleven voor elk beginnende of gevorderde RPG-gamer.
Dé RPG van het najaar
De ogen waren strak gericht op Bioware. Kon de ontwikkelaar wederom een RPG van formaat afleveren? Hoewel Dragon Age: Origins ons niets nieuws laat zien, durven wij nu al wel te beweren dat dit dè RPG van najaar is geworden. De wereld van Ferelden biedt een interessante verhaallijn, tal van opties en genoeg mogelijkheden om te ontdekken. De dialogen zijn van een hoog niveau en ook de gevechten zijn divers en leuk om te doen. Grafisch stelt de game wat teleur, maar met deze prachtige fantasy game kom jij wel warm de winter door!
Cijfer: 8.3