Dr. Mario World Review - De nieuwe verslaving voor op je telefoon?

zaterdag, 13 juli 2019 om 13:44
Mario kan werkelijk alles. Hij sport en racet zich suf en rende honderden kilometers in Super Mario Run. Daarbij redt hij prinses Peach constant en dat is nog niet alles. In deze Dr. Mario World review trekt hij de doktersjas aan om virussen te verslaan.
Dr. Mario is een puzzelgame die van oorsprong uitkwam in 1990 voor de NES en de Game Boy. De game was destijds een variant op Tetris waarbij je in plaats van blokjes een aantal virussen in een flesje moest wegspelen. Gekleurde pillen kwamen vanaf de bovenkant in een flesje en moesten op een virus van dezelfde kleur gestapeld worden om deze weg te spelen. Bij drie ‘blokjes’ in dezelfde kleur, verdween het virus dan. Uiteindelijk was altijd het doel om het flesje virusvrij te maken.

De wereld virusvrij maken

In Dr. Mario World is dit principe hetzelfde. Nog steeds moet telkens het speelveld virusvrij gemaakt worden in veel van de levels, maar er zijn flink wat veranderingen doorgevoerd. Zo is Dr. Mario World niet meer beperkt tot één level met daarin een simpel flesje. Dit keer is er wereldwijd een epidemie losgebarsten, waarin de virussen honderden levels besmet hebben. Het is een soort World War Z, maar dan met Mario die het tegen schattige virusjes opneemt in plaats van mensen die gillend wegrennen voor zombies.
De situatie is er niet minder ernstig om, want alles is ondergedompeld in paarse, groene, rode en gele snot en er moet een dokter bij komen om de boel te genezen in de wereld. Bekende omgevingen uit de Super Mario-franchise passeren de revue, terwijl jij je als dokter suf puzzelt. Je begint in de bekende Mushroom Plains die vol zit met Toads en groene weiden, maar na een tijdje stroom je door naar de Sea of Sand, een woestijn die vol staat met piramides. Andere bekende levels als Toxic Forest en Penguin Playground komen ook voorbij. Het is een feest van herkenning.
Dr. Mario World Review

Niet alleen maar op virusjacht

Elke wereld is opgesplitst in twee delen met elk 20 levels (los van de bonuslevels). Je bent hierin niet alleen maar op virusjacht, maar moet ook andere dingen doen om een succesvolle dokter te zijn. Zo moet je soms op zoek naar verborgen muntjes die in de kenmerkende Mario stenen zitten en later in de game komt er in sommige levels een heuse strijd tegen de tijd voorbij.
Daarbij wordt je pillenvoorraad steeds schaarser naarmate je vordert in Dr. Mario en neemt de uitdaging met ieder level een beetje toe. Bovendien krijgen de levels naarmate je vordert de nodige obstakels. Denk hierbij aan stenen blokken die Mario normaal gesproken met gemak in gruzelementen kopt, maar nu weg moet puzzelen, en ijzeren blokken die niet weg te halen zijn. Deze laatste moet je dus omzeilen. De game wordt hiermee steeds uitdagender.
Dr. Mario World Review

Uitdaging a la Candy Crush

In het begin raas je nog door de met virussen gevulde levels heen en is de gameplay nog als vanouds. Het is dan nog een kwestie van een stapel pillen op virussen gooien en op die manier levels halen. Maar al snel komen andere nieuwe gameplay elementen door de bocht. De virussen worden in ijs gehuld of hebben een bubbel om zich heen, waardoor ze bewegen of meerdere malen ‘uitgeschakeld’ moeten worden. Het wordt één resistente bedoeling, maar wel eentje die je uren afwisselend vermaak biedt, hoewel je stiekem telkens hetzelfde aan het doen bent.
Dr. Mario World lijkt hiermee goed leentjebuur gespeeld te hebben bij Candy Crush Saga en dat is niet het enige element dat uit die game is meegenomen. Je hebt nu namelijk ook de beschikking over power-ups die je bijvoorbeeld meer pillen of meer tijd geven. Denk aan een hamer die je kunt inzetten om een blokje weg te hakken of een pillenwisser, waarmee je overbodige pillen weg kunt halen. Ook kunt je extra tijd of extra pillen krijgen met de power-ups, maar vanzelfsprekend zijn deze schaars.
Zo nu en dan verdien je er een paar, maar meestal moet je het gewoon zonder extra’s stellen in de game. Het is hier waar het verdienmodel voorbij komt in Dr. Mario World. Je kunt namelijk diamanten kopen voor echt geld en daarmee vervolgens weer power-ups aanschaffen. Diamanten zijn alleen niet goedkoop. Voor 20 diamanten betaal je 2,30 euro en voor 200 diamanten mag je 22 euro neertellen. Dan krijg je er wel 50 gratis bij, maar de prijs is nog steeds niet misselijk. Daarbij is dit absoluut niet iets dat we gewend zijn van Nintendo die normaal toch wel toegankelijke games neerzet, zonder financiële verrassingen achteraf.
Los van dit model (dat de doktersrekening in de 'gratis' game snel op kan doen lopen) ben je ook nog gebonden aan een aantal levens. Om precies te zijn heb je er vijf, die wanneer ze op zijn, langzaam weer aangevuld worden met eentje per half uur. Je raadt het al: je kunt natuurlijk altijd levens bijkopen met diamanten.
Dr. Mario World Review

Is er iemand geen dokter in de zaal?

Gelukkig ben je zonder power-ups niet machteloos, want je staat er niet alleen voor. Dr. Mario is niet de enige dokter in de zaal, want ook Bowser, Peach, Luigi, Yoshi, Toad en andere personages zijn ineens doktertje aan het spelen. Je vraagt je bijna af wat nou het probleem in de wereld is, gezien iedereen professioneel snotbestrijder is.
Hoe dan ook: ieder karakter heeft eigen krachten die ingezet kunnen worden als je powermeter gevuld is. Deze vult zich wanneer je virussen wegspeelt en haalt bijvoorbeeld een willekeurig tweetal rijen weg of simpelweg de bovenste rij. Het zijn handige krachten die bovendien, net als de vele vrij te spelen personages (die je overigens ook weer met diamanten kunt kopen), voor afwisseling zorgen.
De variatie wat betreft dokters is nog niet alles, want een goede dokter is nergens zonder een ijzersterke assistent. Of twee. In Dr. Mario World kun je maar liefst twee assistenten in dienst nemen die je telkens een extra handigheidje geven. Koopa Troopa, Goomba, Bob Omb en Shy Guy helpen je graag door bijvoorbeeld je powermeter sneller te vullen. Handige hulpjes in de singleplayer modus, maar vooral handig als je de strijd aan gaat met andere dokters.
Dr. Mario World Review

Een krachtmeting tussen dokters

Dr. Mario World heeft namelijk een online versus-modus, waarin je het tegen vrienden of spelers van over de hele wereld op kunt nemen. In deze modus speel je in willekeurige levels tegen een tegenstander en moet je zorgen dat jouw veld zo leeg mogelijk blijft. Daarbij moet je combo’s zien te maken zodat er nieuwe virussen en blokken in het level van de tegenstander verschijnen.
Hier maakt het echt veel uit welke dokter en vooral welke assistenten je gekozen hebt. De gevechten zijn behoorlijk kort en kennen een behoorlijk hoog tempo. Als jij op je gemakje pillen wil slepen, moet je hier niet aan beginnen, want ieder gevecht is opnieuw intens spannend.
Dr. Mario World Review

Dr. Mario World Review – Verzekerd van een ziek leuke tijd

Onder aan de streep ben je in Dr. Mario World urenlang zoet. Dit komt niet alleen door de talloze bekende elementen, maar vooral door de uitdaging die telkens toeneemt in de singleplayer modus. De versus modus is ook behoorlijk vermakelijk, maar is direct heel intens en niet voor sommige mensen weggelegd.
Het grootste nadeel van Dr. Mario World komt voorbij in het verdienmodel. Dit model is niet zoals we van Nintendo gewend zijn en dwingt je soms bijna om diamanten voor power-ups te kopen en het gebrek aan levens en power-ups. Als je hier vanaf kan blijven en voor tof puzzelplezier op pad gaat, heeft Dr. Mario spreekuur!