Doki-Doki Universe Review

door Wouter
dinsdag, 07 januari 2014 om 15:00
Het is in games tegenwoordig vrij normaal om je problemen op te lossen met geweld. Een kogel tussen de ogen of een knuppel tegen het hoofd bijvoorbeeld, maar Doki-Doki Universe laat zien dat het ook anders kan. Namelijk door te praten met elkaar. Misschien steek je er dan zelfs nog wat van op, en dat is precies wat het onschuldige robotje uit deze game wil bereiken.
Doki-Doki Universe vertelt het zielige verhaal van het robotje QT3. Het ventje is door zijn baasje, een klein meisje, achtergelaten op een verlaten astroïde met niets anders bij zich dan een rode ballon met een gezicht. We zien hetzelfde tafereel terug in Cast Away met Tom Hanks en een volleybal die een gezicht heeft, maar in Doki-Doki Universe is het anders. Hier kan de ballon ook daadwerkelijk praten, net zoals heel veel andere alledaagse objecten. Maar ja, als je in een wereld leeft waar alle uithoeken van het heelal verkend zijn, dan is een pratende ballon wel het laatste waar je van opkijkt.

Robots, aliens en ballonnen

Maar hier houden de problemen van QT3 niet op. De productie van zijn model wordt ook nog eens gestopt vanwege een gebrek aan menselijkheid, waardoor alle robots van dat model teruggeroepen worden naar de fabriek om gesloopt te worden. Gelukkig is daar Alien Jeff, een werknemer bij de robotfabriek, om de dag te redden. Hij vertelt QT3 dat het nog niet te laat is voor hem en dat wanneer hij leert hoe hij zich als een mens moet gedragen, hij niet gesloopt wordt. QT3 vertrekt daarom samen met Ballon en Jeff op een reis naar alle planeten om stap voor stap te leren hoe het is om een mens te zijn.
Het klinkt als een erg fantasierijk verhaal en Doki-Doki Universe profileert zichzelf dan ook niet als je alledaagse game. Het is namelijk een spel dat draait om het praten met mensen en te leren over hun problemen. Je reist van planeet naar planeet en gaat op bezoek bij verschillende bevolkingen om hun problemen aan te horen en ze te helpen. Op die manier leert QT3 steeds weer iets nieuws over de menselijke aard, want op iedere planeet staat er een bepaald thema centraal. Denk aan jaloezie, liefde, wraak en eigenlijk alles wat je bij het stereotype mens terugziet. Een hoop thema’s dus, maar er zijn ook een hele hoop planeten.
Doki Doki Universe <a href=Review" src="https://cdn.xgn.nl/upload/201401/doki-doki-universe_t.jpg" />

Een innerlijke reis

Naast de interessante thema's weet het verhaal dat zich op iedere planeet afspeelt ook erg te verbazen. Zo is er bijvoorbeeld een planeet waar de mensen huisdieren zijn van de dieren en op een andere wereld zijn levende sushi-kinderen bang om opgegeten te worden. Je kunt het zo gek niet bedenken en toch lukt het deze aparte settings om keer op keer weer een bepaalde les over te brengen. Door de zeer uitgebreide dialogen wordt er ook nog eens in hapklare brokken uitgelegd wat je nou precies hebt geleerd. Dit maakt het ook voor kleine kinderen gemakkelijk te begrijpen.
Het schrijfwerk is dus een heel sterk punt in Doki-Doki Universe en iets wat dat alleen maar meer bevestigt, zijn de verschillende quizjes die je tegenkomt. In het heelal zijn allerlei astroïden te vinden waar je kleine quizjes af kunt leggen van ongeveer vijf vragen. In deze opdrachtjes worden bizarre situaties geschetst met een bijbehorende vraag. De situaties en meerkeuze antwoorden zijn zo absurd en grappig dat het een waar genot is om ze te beantwoorden. En het aparte is dat ze nog eens werken ook. Aan het einde van iedere quiz wordt jouw persoonlijkheid in kaart gebracht en dit is verbazingwekkend realistisch.
Kijk je verder dan wordt uitgelegd hoe het spel die informatie afleidt uit jouw antwoorden. Nou zegt één quiz natuurlijk niet zoveel, maar doe je er vijftig dan merk je dat jouw psycholoog, ja QT3 heeft een psycholoog, uit al die antwoorden een heel realistisch beeld van jou weet te schetsen. Het was voor ons in ieder geval echt heel tof om die voortgang bij te houden, omdat ons persoonlijke beeld met iedere vraag meer begon te kloppen.
Doki-Doki Universe recensie

Why can’t we be friends?

We gaan weer even terug naar het oplossen van de problemen van de mensen, want de quizjes zijn niet het enige spelelement. Het helpen van de mensen vergt ook enige vindingrijkheid. In Doki-Doki Universe krijg je geen wapens in je handen gedrukt of een snelle bolide onder je zitvlak. Nee, je krijgt een setje alledaagse voorwerpen. Denk aan ijsjes, huizen, dieren en zelfs personen. Deze kun je als een soort sticker in de wereld plakken, een beetje zoals bij LittleBIGPlanet, om op die manier de mensen om je heen te helpen. Iemand is bijvoorbeeld omgetoverd in een steen en wil je hem helpen, dan moet je de tovenaar in het dorp tevreden maken. Dit doe je weer door hem zijn favoriete eten te geven. Alle puzzels zitten op een soortgelijke manier in elkaar, en als je ze wilt oplossen moet je uitgebreid met iedereen praten.
In het begin is dit nog heel leuk, maar het probleem met Doki-Doki Universe is dat het zo eentonig is als maar kan. Het klopt dat de setting rondom iedere puzzel steeds weer verandert, maar de structuur achter ieder vraagstuk blijft hetzelfde: breng dit naar die persoon zodat je die andere persoon kunt redden. De enorme dosis humor zorgt ervoor dat het spel nog wat langer leuk blijft, maar zelfs dat is niet genoeg om de verveling uiteindelijk tegen te houden. Het plakken van stickers is nou eenmaal niet zo interessant.
Ook is het heel moeilijk om dit als een game te beschouwen. Naast het beantwoorden van de vragen, plakken van stickers en praten met de mensen, doe je niet zo gek veel. Ook dit draagt weer bij aan de eentonigheid van de game. Dit type spel moet echt jouw ding zijn, wil je het einde bereiken zonder in slaap te vallen. Ook moet gezegd worden dat de game bij ons erg vaak vastliep en afgesloten werd. Dit was op de PlayStation 4, dus het zou kunnen dat dit met andere versies niet het geval is.

One of a kind

We kunnen het er allemaal over eens zijn dat Doki-Doki Universe een one of a kind spelconcept is. Sommigen zullen het spel de hemel in prijzen voor zijn creativiteit, terwijl het idee anderen juist weer totaal niet aanspreekt. De game zit boordevol humor, de quizvragen zijn heel leuk om te doen en de verhalen op alle planeten zijn nog wel leuk om te volgen tot op een zekere hoogte. Als dit klinkt als jouw ding, dan kun je niet de mist in gaan met Doki-Doki Universe. Helemaal gezien je de PlayStation 3-, 4- en Vita-versies krijgt voor de prijs van één.