Disney Infinity Review

woensdag, 23 oktober 2013 om 19:00
Wat Activision kan met Skylanders, dat kunnen wij ook. Dat moet Disney gedacht hebben. Disney Infinity is een game waarin fysieke poppetjes tot leven worden gebracht op TV, net zoals bij Skylanders. Er is alleen één groot verschil: dit keer hoeven er geen nieuwe personages geïntroduceerd te worden. In Disney Infinity zitten bekende Disney karakters en daardoor wint de game op voorhand al menig hart. Want Disney is te allen tijde leuk voor zowel jong als oud.
Liefhebbers moeten even flink in de buidel tasten voor het starterspakket van Disney Infinity. Het pakket kost namelijk 65 euro. Eigenlijk is dit niet heel veel meer dan een normale nieuwe game, het verschil is enkel dat je nooit klaar bent met 'kopen', zoveel content zal er nog uitkomen de komende maanden.
De inhoud van het starterpakket
Richten we ons in eerste instantie tot enkel dit starterspakket, dan krijg je voor die 65 euro een portaal, drie poppetjes, een klein kaartje (Power Disc) en een grote witte bol. De poppetjes die meegeleverd worden zijn Mr. Incredible uit The Incredibles, Jack Sparrow uit Pirates of the Caribbean en Sully uit Monsters University. De kunst is deze drie toffe helden tot leven te krijgen en dat doe je door ze samen met de witte bol op de portaal te zetten. Als magie verschijnt het gekozen personage dan op TV. Niet een hele grote Barbatruc, want eerder zagen we dit kunstje al bij Skylanders en wat dat betreft gaan de credits dan ook doodleuk naar Activision en niet naar Disney. Toegegeven, Disney doet briljante zetten, maar in dit geval is de formule gewoon goed gejat.
Feest van herkenning
Het verschil met Skylanders is natuurlijk het hele Disney universum, wat voor velen herkenbaar is. Voor Disney fans is deze game een feest van herkenning. Het is een genot om rond te lopen in de bekende werelden van de drie helden die zijn meegeleverd. De prijs is eigenlijk helemaal niet veel, want elk personage levert een eigen singleplayeravontuur om te spelen, dat zo'n 4,5 uur duurt. Dat maal drie is dus redelijk lang vermaak. Wel valt er over smaak te twisten. Want welk verhaal leuker is om te doorlopen zal voor iedereen anders zijn. Ons hart ging uit naar de wereld van Sully waarin het grote harige 'monster' op de campus rondwandelt en doet waar hij goed in is: anderen schrik aanjagen met zijn gebrul. Eigenlijk is het gewoon een lieve harige bol die je maar al te graag een aai over zijn kop wilt geven.
Welk verhaal je ook doorloopt, de essentie is een tof avontuur beleven in een wereld vol met platformelementen. In elk avontuur voer je de hele tijd hele korte missies uit. Dat maakt Disney Infinity een uitermate geschikte game om even tussendoor te spelen. Zeker voor jonge kinderen die nog niet uren kunnen stilzitten is zo'n korte missie ideaal. En wil je langer spelen, dan is dat ook prima. Dan speel je gewoon meerdere missies achter elkaar. In die missies ben je van alles aan het doen: vijanden klappen aan het verkopen, een beetje springen en klauteren en die soort bekende dingen. Nergens wordt het ingewikkeld of uitdagend. In Disney Infinity gaat het om het vermaak en de herkenning, niet zozeer de uitdaging. Al moet worden toegegeven dat voor de volwassen gamers het soms wel iets lastiger had mogen zijn. Skylanders is zonder twijfel soms moeilijker.
Verzamelwoede voeden
Kinderen worden bij de hand genomen door een pijl die ze zal wijzen waar ze heen moeten in het spel en alles wordt woord voor woord uitgelegd. Nu kun je die pijl uitzetten, maar feit blijft dat de game nog met de ogen dicht gespeeld kan worden. De kracht zit dan ook vooral in de magie en sfeer van de Disney-omgevingen. En verslavend is het om veel te willen verzamelen. Want in alle verhaallijnen zie je capsules liggen. De kunst is om die zoveel mogelijk te pakken te krijgen, want daar haal je later plezier uit in de Toy Box. De Toy Box is een apart onderdeel van de game, een soort unieke modus. Het is een open wereld, een speeltuin waarin spelers vrij zijn om te doen wat ze willen. Hiermee gaat Disney Infinity een stuk verder dan de Skylanders franchise en doet daarmee dan ook goede zaken.
Co-op niet meteen mogelijk
Je kunt je eigen wereld maken, maar dat hoeft niet. Gewoon de boel verkennen mag ook, of je kunt gewoon vechten in een arena met vijanden. De toverformule van Disney werkt: niets moet, alles mag. De mogelijkheden zijn dan ook oneindig, bij wijze van spreken dan. Het leuke is bovendien dat alle Disney karakters met elkaar samengaan, iets wat niet valt te zeggen voor de verhaallijnen van de drie bijgeleverde personages. Hoewel je op het portaal een extra vak hebt voor een personage en er de mogelijkheid is om co-op te spelen, zal dat in de singleplayer niet gaan met enkel de geleverde karakters. Daarin is het namelijk de voorwaarde dat de karakters van dezelfde Disneyfilm bij elkaar moeten zijn. Een vies stukje marketing van Disney, want dat houdt in dat als je per se co-op zo'n verhaal wilt spelen, je er weer een poppetje bij moet kopen en dat is niet geodkoop. Eeen poppetje kost minimaal dertien euro. Is het de moeite waard? Ja, dat dan weer wel.
Het nadeel van de power discs
Wat niet helemaal te zeggen valt over het laatste wat nog in de doos zit: het kleine kaartje. Dit is een power disc waarvan er twee soorten bestaan: een rode variant en een hexagonale. De rode gaat onder een speelbaar karakter en die voorziet dat personage van een upgrade. De hexagonale zorgt voor een extra item in de Toy Box. Power discs worden per twee verkocht voor vijf euro. Het nadeel is dat je van tevoren niet weet wat je koopt. Daarmee is duidelijk dat Disney Infinity zich in eerste instantie toch wel richt op kinderen: die kunnen nog op school dat soort dingen ruilen en ongetwijfeld hun verzamelwoede voeden.
Niet uitdagend, wel erg leuk
Dan rijst de vraag: is Disney Infintiy dan alleen voor kinderen? Nee, zeker niet. Iedereen die van gamen en Disney houdt, vindt Disney Infinity leuk om te spelen. Een feest van herkenning. Het spel straalt pure liefde uit. Warmte, kriebels, plezier: dat is Disney Infinity in een notendop. Wel kan de marketing daarachter niet genegeerd worden. Het is zonde om te zien dat de co-op voor de verhaallijnen niet gespeeld kan worden met het starterspakket en jammer dat de powers discs verkocht worden zonder te weten wat je daadwerkelijk koopt. Zoek je een uitdaging? Dan is Disney niet voor jou weggelegd. Heb je genoeg geld, beschik je over verzameldrang en ben je Disney liefhebber, dan is Disney Infintity zonder twijfel jouw spel. Al moet gezegd worden dat Skylanders zeker niet onderdoet voor dit Disney avontuur. Sterker nog: dat is de basis waarop Disney Infinity nu op voortborduurt, met succes.