Disney Illusion Island Review – Co-op avontuur voor jong en oud

donderdag, 27 juli 2023 om 14:00
illusionisland 03f1690207336
Als je aan Disney denkt, dan denk je aan plezier voor jong en oud. Daarbij komen vast ook de namen Mickey, Minnie, Donald en Goofy snel in je op. Het is dus niet zo vreemd dat juist deze karakters voorbij komen in de nieuwe Switch exclusieve co-op platformer van ontwikkelaar Dlala Studios. Of dit die magische Disney game is om de zomer mee af te sluiten of slechts een illlusie, lees je in deze Disney Illusion Island Review.

Van een picknick naar samen de wereld redden

In Illusion Island wordt het verhaal in de stijl van de The Wonderful World of Mickey Mouse tekenfilms uitgelegd. Het begint met Mickey, Goofy, Donald en Minnie die naar een bijzondere plek gelokt zijn. Er is een picknick georganiseerd op het magische eiland Monoth. Eenmaal aangekomen blijkt al snel dat dit een list was van de konijn-achtige Hokuns, die dringend hulp nodig hebben.
Er zijn namelijk drie boeken gestolen. Zonder dit leesvoer zijn de wollige inwoners van het eiland hopeloos verloren. Omdat de Hokun schattige en knuffelige wezens zijn, kunnen ze niet zelf op pad. Na een beetje overtuiging en een korte herinnering aan de klassieke ‘Illusion’-games (Castle of Illusion, Land of Illusion en World of Illusion) besluiten Mickey en zijn vrienden om op zoek te gaan naar de verloren boeken en het avontuur van een uur of tien aan te gaan.
Illusion Island is alleen niet zoals de eerdere Illusion games, waarin je verschillende levels vol vijanden doorkruiste.
illusionislandreview1f1690207272

Metroid meets Rayman met een Disney-sausje

Ontwikkelaar Dlala Studios heeft ervoor gekozen om de omgeving in te steken als een metroidvania met een enorme open spelwereld die je met maximaal vier spelers in couch co-op kunt ontdekken. De wereld is opgedeeld in drie schilderachtige tekenfilmwerelden: Pavonia, Gozmopolis en Astrono. Al deze werelden hebben een heerlijke, kleurrijke stijl die nog het meest doet denken aan de die van Rayman Legends, maar dan in een abstracte Disney stijl.
Het is werkelijk een genot om door al deze omgevingen heen te bewegen die niet alleen hun eigen thema kennen, maar ook een specifieke soundtrack hebben. Het geheel zorgt voor de vrolijke sfeer die je aan niets anders dan een Disney pretpark doet denken. Terwijl je geniet van alle vrolijke kleuren en vormen in de achtergrond moet je alleen wel goed opletten. Hoewel alle gebieden in de wereld aan elkaar gelinkt zijn, kun je namelijk niet meteen overal naartoe.
Mickey, Donald, Minnie en Goofy kunnen in het begin van de game helemaal niks, behalve rennen en springen. Hiermee moet je het in het begin doen. Gelukkig vind je al snel mogelijkheden om jezelf van nieuwe vaardigheden te voorzien die je verder helpen in Illusion Island. Je leert van alles, zoals verder springen, zweven en meer. Telkens wordt het platformen hierdoor een stukje uitgebreider én leuker.
illusion island2f1690207420

Een avontuur zonder slag of stoot

Het toffe is dat elk personage zijn eigen versie van de vaardigheden krijgt. Donald krijgt bijvoorbeeld veren om mee te fladderen, Mickey een raket en Goofy slingert erop los aan een sliert worsten. Ieder personage heeft zijn eigen unieke animaties voor elke kracht, maar nergens een voor- of nadeel ten opzichte van de rest.
Het is opvallend hoeveel mogelijkheden je uiteindelijk krijgt om de wereld te verkennen, maar er ontbreekt één ding: je kunt geen slag of stoot uitdelen. Er zijn, los van de prikkels en obstakels in de game, genoeg vijanden in de wereld die jou tegenwerken. Onder meer rondwandelende cactussen, fladderende vogels, wilde tomaten en boze bloemen komen op je pad, maar jij kunt ze geen haar krenken.
In het begin van Illusion Island voelt dat wat uit balans, maar het went gelukkig wel. Dlala heeft alles in de game dusdanig ontworpen dat het een soort puzzel is die met goed platformen opgelost kan worden. Je rent, stuitert, zweeft, zwaait en duikt er flink op los, terwijl je de vele verschillende vijanden ontwijkt. Alles werkt ongelooflijk soepel; of je nou in je eentje speelt of met maximaal drie anderen.
Het is alleen wel de vraag in hoeverre de jongste gamers al deze gevaren kunnen overbruggen. Later in de game wordt er zelfs van de ervaren gamer nogal wat gevraagd op platformgebied.
illusion island 3f1690208572

Co-op plezier voor iedereen

Gelukkig kan de game samen gespeeld worden. Op die manier kun je elkaar helpen om verder te komen als een speler even niet weet wat te doen. Samen zie je meer en kun je meer, zo ook in deze game. Illusion Island biedt namelijk speciale multiplayer bewegingen, zoals bokspringen en knuffelen. Met die eerste spring je net even verder dan normaal en met die laatste geef je elkaar een tijdelijk extra hartje. Wel zo fijn!
Zoals bij veel games die je in multiplayer speelt is er wel een ongemak in deze game. Het scherm focust namelijk op speler één. Als deze de vaart er flink in heeft zitten en doorloopt, heeft de rest van de spelers maar te luisteren. Even ergens een kijkje nemen is er niet bij, want de game teleporteert spelers zonder pardon naar de plek van speler één. Goed communiceren is dus belangrijk als je Illusion Island in groepsverband betreedt, zeker als er spelers meedoen die graag op ontdekking gaan.
illusion island 4f1690209019

Ontworpen voor het grote scherm

Illusion Island is namelijk een game boordevol geheimen. Er zijn talloze verstopte plekjes met daarin vaak content die je vrij kunt spelen. Zo kun je verborgen Mickeys vinden en kom je toffe memorabilia uit Disney cartoons tegen. Je kunt er bijna een tweede hobby van maken, zo veel is er te ontdekken in de game. Bovendien loont het ook nog, want sommige dingen leveren uiteindelijk extra leven op.
Maar niet in alle stijlen is het even makkelijk om dingen te vinden. De Switch, waar deze game exclusief voor uitkomt, heeft in handheld stijl een redelijk klein display. Hoewel de game hier nog steeds gelikt op oogt, is alles ineens wel heel klein. Mickey, Donald, Minnie en Goofy zijn ineens niet groter dan het topje van je duim en belangrijke details (zoals geheimen en kleinere vijanden) vallen veel minder goed op. Alleen op het grote formaat van je televisie komt de game goed tot zijn recht, al helemaal als je in multiplayer aan de slag gaat. Even samen in de hotelkamer met de joy-cons aan de slag gaan kan, maar is alles behalve aan te raden.

Disney Illusion Island Review – Voor altijd in de wachtrij van een attractie

Disney Illusion Island is een vermakelijke game die met zijn handgetekende graphics pure vrolijkheid uitstraalt. Dlala Studios laat na Battletoads weer zien hoe je een goede platformer neer moet zetten die soepel speelt. Ondanks dat je alleen vijanden en obstakels kunt ontwijken, speelt de game namelijk heerlijk weg op alle vlakken. Als je even vergeet dat de co-op niet helemaal perfect is, kun je jezelf uren verliezen op het eiland. Althans, als je deze op het grote scherm betreedt.